Hej
Jag ska bygga bastu och är nyfiken hur jag gör med en bastulampa som ska sitta på väggen. Jag har redan mysbelysning på låg höjd enligt regler. Men denna lampa vill jag ha på höjden ca. 180cm från golv. Mestadels för att få en bra belysning vid städning.
SIHF och RHH är kablar som jag fattar är godkänt. Men dessa vill jag ju ska ligga i en slang som går från en kopplingsdosa utanför bastun. En slang ska ju klara 170 grader. Så hur gör proffsen? Jag har hört att vissa har avslutat en vanlig flexslang på den "kalla sidan" av väggen och bara använd sihf/rhh "löst" sista 10cm ut till lampan.
Eller ska man köpa något sånt här? https://www.conrad.se/p/hellermanntyton-166-30102-sc16-stalskyddsslang-metall-13-mm-metervara-604263
Behöver liksom 2,5 meter typ.
Tack
Jag ska bygga bastu och är nyfiken hur jag gör med en bastulampa som ska sitta på väggen. Jag har redan mysbelysning på låg höjd enligt regler. Men denna lampa vill jag ha på höjden ca. 180cm från golv. Mestadels för att få en bra belysning vid städning.
SIHF och RHH är kablar som jag fattar är godkänt. Men dessa vill jag ju ska ligga i en slang som går från en kopplingsdosa utanför bastun. En slang ska ju klara 170 grader. Så hur gör proffsen? Jag har hört att vissa har avslutat en vanlig flexslang på den "kalla sidan" av väggen och bara använd sihf/rhh "löst" sista 10cm ut till lampan.
Eller ska man köpa något sånt här? https://www.conrad.se/p/hellermanntyton-166-30102-sc16-stalskyddsslang-metall-13-mm-metervara-604263
Behöver liksom 2,5 meter typ.
Tack
Du beställer 3 m så kommer det på posten. Den sista halvmetern får du kassera eftersom det endast hå att köpa/beställa hela metrar. Sedan kostar den 3 ggr priset för en meter, först vid en beställning på minst 5 m så ändras priset.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Ja. Jag skulle inte vara orolig för att dra slangen genom väggen så att den mynnar ut bakom lampan. Det är tveksamt om du ens behöver silikonkabel då utan det kan räcka med en snutt silikonslang över ledarna. Kolla installationsanvisningen.J jockey_swe skrev:
Tack, men är det rätt typ av slang i länken? Eller vad rekommenderas att lägga SIHF/RHH i?R roli skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Då verkar armaturen skydda kabeln dåligt. Men de anger ju heller ingen maxhöjd, och visst uppe vid taket blir det varmt. Man kan som vanligt undra om tillverkaren har grund för detta krav. 170 grader är ju den temperatur som elinstallationsreglerna allmänt kräver för utanpåliggande ledningar i en bastu över 1 meter ö.g. Ledning i ditt fall har skydd bakom lampan.
Klicka här för att svara