El
Uffe A: När är huset byggt? Vet du om det är brun eller svart som är fas?
craig_karr: [citat] Tusen tack. Berker integro flow verkar ju ha precis de prylar som jag behöver. Den där dosan var så diskret att jag inte ens tänkte på att det är en dosa. Suveränt bra. Bara att köpa några sådana till så slipper man få eluttaget upp i skåpet!
Bo.Siltberg: [citat] Ja, de används för att koppla ihop flera ledare. Men i detta fall vill du inte koppla ihop fas och nolla för då blir det kortslutning. De bara bara användas för att isolera ledaren.
craig_karr: [citat] Jag tog precis bort ett Berker idag och lyckades få bort det med en smal skruvmejsel under ramen och bända lite så lossnade det med ett snäpp
NizzeBygg: Här ett exempel där en tätning hade behövts! Rören kommer från källaren, som ibland hade en hög luftfuktighet och luften som kom upp ur rören kondenserade på den kalla plåten i detta elskåp som sitter på fasaden. Ingen skada skedd, och nu är rören förseglade,
civilingenjören: Den som har kommit längst med detta verkar vara Inresol, som tyvärr gick i konkurs. Gissar att de kom en bit på väg med att bygga Stirlingmotor och generator som passar ihop samt styrning för att det ska gå att köra med eller utan elnät. Vore intressant om någon har köpt tekniken från konkursboet och fortsatt utvecklingen. Dock vill en vanlig hemmansägare kunna elda lite allt
Egil Opsahl: Hej Sverige! Det var støv / dam også på galleret i min Univac Millenium. Takk for hjelpen! Er det noen som har dokumentasjon for denne, som kunne scanne og sende til meg? Vi har nylig flyttet inn i en bolig hvor forrige eier ikke har lagret dokumentasjon, og ville sette stor pris på om noen kunne hjelpe!
Gooli: Nu kan man i alla fall säga att bollen ligger hos fastighetsägaren. När elektrikern kommer kan du ju nämna att du borrade i röret. När de byter brytaren mäste de bryta spänningen till din elcentral, och då är det lätt att dra lite i ledarna och kika i borrhålet om det är samma rör som skadats. Om det är det så vore det bästa att dra ut och inspektera ledarna, och om de är
nino: Man borde väl mäta upp så man är helt säker på vad som är vad men det är väl högst troligt att det är som du skriver
civilingenjören: [citat] Korrekt. [citat] Det som de menar (eller borde mena) är att olika fastigheter när som helst kan få olika ägare och då måste dessa ha möjlighet att handla el oberoende av varandra. Ledningar över fastighetsgränser är vanligt på lantbruk där det finns samfällda vägar och diken, varav många inte ens är kända av elbolagen då fastighetsindelningen är ofullständigt utredd
umit1990: [citat] Alla hällar ute på marknaden säljs utan kotakt. Så jävla irriterande
sagan1: Ingen svarar..tror jag har svaret själv med denna transformator jag fann i källaren kanske fläkten låter bra och samtidigt låter sig regleras om inte steglöst så i fem steg. [bild]
DWIN: [citat] hej! Precis så är det gjort nu, så tack för all hjälp i tråden!
udihow: [citat] Kan ju uppdatera och säga ett den lyser än. Den har lyst dygnet runt sedan mitt förra inlägg, då det inte finns nåt (fungerande) relä. Nu har den dock utgått från julas sortiment.
elmont: Du kan dra hela armaturen neråt, den sitter fastspänd mot takskivan med två fjädrar på ovansidan. Men du borde kunna ta ur lampan genom att lossa "spännringen" som sitter framför lampan.
Kjell_G: Du vet att du är i Skaraborg… [bild] Tittade efter på Jula och de hade en identisk armatur, men med annat nummer. Dessutom var de gamla IP54 och de nya IP44. Bytte enbart tätningen, den har jag behörighet för ;)
Fairlane: [citat] Det där är inte perilexuttaget nej. Det där är uttaget till de två ugnarna, en fas i respektive brunn.
sir_daniel: Oxidcleaner från Biltema eller motsv samt en gammal tandborste
Peter2400: Måste du verkligen ha gardinskenan just där;) Ett täcklock med kabelutgång är tunt nog att vara under skenan. https://www.kjell.com/globalassets/productimages/746112_67741.tif?ref=CD41D902F4&format=jpg&w=960&h=960&mode=pad
Dilato: https://www.elbutik.se/product.html/doslock-kopplingsdosa-slat-snapp
HSP: Ingen regel utan undantag....Det stämmer att det görs olika, lämnas stolpar kvar även avsågade då har nätbolaget ansvar för själva stolpen med krav på återkommande kontroll/besiktning och framtida åtgärder. Och nätbolagen ska inte överlåta kreosotstolp till privatpersoner. Men ibland förekommer det att nätbolagen påstår att kunden är ägare till den avsågade stolpen, det är
erik_m_a: Hej! Haha, nej, tyvärr inte. Jag hade stora förhoppningar! Jag bytte ut spisen men problemen fortsatte. Så vi drog om all el i huset. Sen blev vi fullkomligt nedslagna när problemen fortsatte ändå, när elektrikern kom för kontroll hade dom gjort något fel i kopplingen i en dosa. :) Så vad det var som orsakade dom ursprungliga störningarna får vi nog aldrig veta…
Kjell_G: Frågan har ju funnits tidigare och även berörts här, men… Visst är det slående hur Biltema utvecklat även förpackningarna numera!? Hittade en Eljo Trend på loppis nyligen och handlade en dimmer igår. Själv är det mesta Trend här hemma så när de fasades ut blev jag lite fundersam hur man skulle ersätta dem vid behov. Problem solved;)
Caywin: [citat] Jo, det låter ju mest rimligt. Tänkte att det skullr vara lätt att hitta en sån där kontakt, men verkar inte vara helt lätt.
elmont: [citat] Det är en Roundline som Elektroskandia sålde. https://byggkatalogen.byggtjanst.se/produkt/inomhusbelysning/elektroskandia-roundline/68281
Simonstina: [citat] Ta kontakt med en elfirma! Jag hade "kristidsledningar" i mitt hus (pappersisolering). Fick koppla bort rum efter rum eftersom det blixtrade så fint, till slut var det bara att kontakta elekritker. Nu har varje rum egen säkring och jordfelsbrytare. Dessutom "uppsäkrat" från 6A. Spis, kyl/frys, tvättmaskin har också varsin till varje apparat. Det var värt den kostnaden.