El
imported_Benno: [citat] Om alternativet är ingen värme alls så får man bita i det sura elprisäpplet.
O: Det är väl inte helt lämpligt att skriva inlägg i en tråd utan att läsa de tidigare inläggen.:giggle: Oavsett om det blir svar av typen "goddag yxskaft" eller om det andra avvikelser från trådens ämne och innehåll tillför det knappast något alls. Ja för att förtydliga handlar det om timmerpanel sedan ett antal inlägg och månader tillbaka. Hoppas detta citat förklarar saken.
-MH-: Står det "A 5.9 " till vänster+ Kan det vara startströmmen( ~1.3kW)?
Daniel 109: Det är mycket ovanligt att daggpunkten ute är under 20grader i Sverige. Det är inget du behöver ta hänsyn till.
Hampus55: Tack för alla svar. Jag är inte kunnig alls men är en problemlösare i min natur och jagr tacksam på all information jag kan få så jag får mer kött på benen. Ska absolut tala med en elektriker som får komma ut och se över kablarna.
Bo.Siltberg: Du har alltså matning till strömbrytaren som kommer ut ur väggen? Den är i så fall rätt kopplad så långt. Från motorn har en två styrtrådar för vardera riktning, brun och svart. Strömbrytaren bryter även nollan. Det behövs inte men du behöver koppla N-ledaren från motorn nånstans. Skulle markisen gå åt fel håll map vilken vippa du trycker på så kasta om brun och svart.
tommib: Det finns flera trådar om det här redan på forumet. I korthet så är det inte värt det, ens med skattereduktion. OBS att du då också måste ha solceller eftersom du bara får reduktionen för att lagra egenproducerad el. I stort sett alla sätt är bättre än att lagra el i batterier som man sedan gör om till värme. Gör värme direkt i en välisolerad acktank när elen är billig och
793: Hmmmmm - Men, hur påverkar detta JFB? Jag har nu kollat samtliga motståndsvarianter. - Kan det vara så, att jag i stället bör leta efter ett sätt att kolla termostatvredet och/eller överbelastningsrelå för fel. Hur gör man detta?
hoffret: Jag tog en gammal skruvmejsel o gjorde ett litet jack i när jag stötte på samma bekymmer
Lilllen: [citat] Jag kör Kina-batterier till min elcykel. I mitt fall letade jag på sådana batterier som i alla fall enligt beskrivning innehöll celler från kända märken som Samsung, Panasonic och LG. Valde sådana där cellerna ligger på 3400-3500mAh per styck. Tror dessa ännu så länge är svåra att få till för noname märkena. Men, en fara med dessa batterier är att man inte vet hur bra
Nergårds-Anna: [citat] Allt beror ju på vilken dag och tid på dygnet , det framgår ej. Allt inkluderat tycker jag det verkar rimligt med framkörning administration osv..
GK100: [citat] Om du tittar på enligt viken norm de är gjorda får du tvångsförda kontakter på köpet om du väljer rätt. Oavsett kan du anta att normala fabrikat i övre halvan som tex Schneider, ABB, Siemens, Eaton, AB osv ger de egenskaper du behöver för kopplingen utan att aktivt söka i databladen. Det är när man skaffar något via Malmbergs, Amazon o.dyl man kan behöva kolla lite extra
Chrille_f: [citat] Ja, jag kommer nog att testa : )
Herrmalin: Det är knappast en bra idé att ha ett särskilt skydd mot detta slags fel. Om man vill skydda sig mot att elektrikern gör fel vinner man inget på att tillföra ytterligare grejor som elektrikern måste koppla in...
Alexs: [citat] Tack det va det jag misstänkte, så då sätter jag L3 på plint 1 istället.
Noobe: [citat] Tack för ett bra svar! Ja det låter ju som en sund tanke! Så brukar jag tänka men ibland kan det ju vara saker som man inte tänkt på, så därför frågan. Jo, jag räknade ut förimpedansen mha vattenkokarmetoden och förde in det och andra data i Elvis. Så 2,5mm2 skall utan vidare klara både belastning och utlösningsvillkoret. Dessutom kommer jag att sätta en
Gilgo: Det låter ju ändå lovande :) Dom som jag drog ur var nog typ EKLK kabel. Men det gör ju inget längre eftersom jag drog ur dom. Upp till elcentralen i huset vet jag ej vad det är för någon men i garaget bakom elcentralen för inkommande el så går det in en tjock svart rackare jämte övriga rör som går till huset. Får väl hoppas att det är korrekt utfört, byggdes ändå så nyligen
Mikael_L: [citat] Nej inget, men tråden handlade väl om lagkrav på onödiga besiktningar. :cool:
fribygg: [citat] Du behöver inte skämmas, det är lite roligt när nån hittar nått gammalt
blq: Hej, Det pågår en renovering och en ny taklampa ska tillkomma. För att styra den lampan vill jag antingen a) byta en existerande två-knappars ströbrytare som redan styr andra lampor till en tre-knappars. Den tredje knappen ska i så fall göras fjädrande och ska kunna styra av/på/dimmer för den nya lampan eller b) Montera en ny klassisk rund dimmerknapp under den existerande
Kjell_G: Bygla - koppla vidare. Nolla och jord sitter i toppskruv i dosan, fasen gick genom gamla dimmern. Insåg att det inte funkade här så det blev wago istället. Hade inte sett B förut, men när du säger så kan det ju motsvara x
Putte 9497: Du kan ju borra hål i reglarna och dra fram flexslang mellan armaturerna
TRJBerg: Tack för förslagen! Det med lägsta kostnad och jobb ser ut att vara med typ powerline wifi. De andra alternativen kanske teoretiskt kan matcha kostnaden om jag gör allt själv och letar upp billigaste komponenterna men jobbet är för mycket för lata mig.
M_Lind: [citat] Just det, skippa att gå via säkringsskåpet så klart