F
frasen_36: [citat] Hej, jag har inte ställt nån fråga! Jag vet att min pump jar mjukstart. Dessutom har jag (som jag skrev) testat "skarpt" att det funkar samt att jag då (som jag också skrev) klart observerade att den startade "mjukt". Det tar ca 2-3 sek innan den drar på fullt.
22 svar · 3,8k läst
·
useless
useless: [citat] Man behöver inte skruva bort något för att se om det är ett jordat eller ojordat uttag. Är det jordade uttag så kan man öppna och se att det verkligen är skyddsjord ansluten så det inte är någon klåpare som bara bytt uttagen. Är det jordade uttag utan ansluten jord så är det ett fel som definitivt behöver åtgärdas.
12 svar · 3,0k läst
·
MBL19
MBL19: [citat] Tja, ja det finns sådana sockel uttag t.ex. denna https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-sockeluttag-2-vagsuttag-jordat-utp-renvit
2 svar · 1,3k läst
·
B
Bengt Svejdur: [citat] Det finns ju enligt schemabilden en kopplingspunkt för jordkabeln (gul/grön) så IKEA har väl vid beställningen av tillverkare bestämt att det ska finnas med. Sedan beror det ju på i vilken installation skenan monteras, i våtutrymmen ska det ju definitivt vara med.
4 svar · 1,8k läst
·
K
kioskdavid: [citat] ??? Det batteri som var aktuellt här var ju ett 12V 4,5ah blybatteri. Ett 18V 4ah verktygsbatteri är väl ganska standard och borde kunna ge mer kraft. Ska man gå upp till gräsklipparbatterierna på 40V så lär ju ungarna kunna köra på riktigt:cool:
17 svar · 14,4k läst
·
T
TH-huset: [citat] Den står på hjul och har batterier, så i värsta fall drar jag ned laddströmmen så den drar mindre effekt och då bör den funka. Sen ska huset inte stå där permanent utan kommer nog rulla vidare någon gång i snar framtid
8 svar · 2,9k läst
·
U
Uffe A: [citat] Då kan ju du ge besked om hur det ska göras :cool:
11 svar · 1,6k läst
tommib
tommib: Kabelskydd 22 mm funkar finfint till det där. Jag har så själv. Hade det inte regnat ute hade du fått se en bild också. Sätt kabelskydd hela vägen och spraymåla i rätt färg så blir det diskret och snyggt. Synd dock att du har kopplat ihop anslutningen mot kameran redan, där är ju annars ett bra läge att trä kabeln genom hålet i dörrkarmen.
4 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: [citat] Har inte sagt något om det. Bara talat om som andra skrivit att det fungerar oavsett med eller utan nolla som du påpekar. Nu var det om TS skulle ta bort nollan ? . Därom tvistar dom lärda, och dom kommer ingenstans i driftkopplingen, det blir samma effekt oavsett nolla eller inte nolla.
10 svar · 2,4k läst
·
S
stefan_bgh: [citat] Tack! Ja det kommer bli riktiga grejor som används, det ska ju sitta där ett par år/decennier :) Jag har insett att det är svårt att få tag på dessa grejor som privatperson oavsett. Spetten finns i några olika webbutiker men nån cu-lina hittar jag inte nånstans så det blir nog elektrikern som får fixa allt helt enkelt. Men att hitta en elektriker som vill göra det
34 svar · 14,8k läst
·
krillek
krillek: Vad hade du för färger/trådar bakom lamporna? Blå, orange och gulgrön?
4 svar · 1,5k läst
·
S
steve5432: Vi kommer via en utbyggnad (med altandörr) vilja styra utebelysning samt belysning till växthus via fysiska brytare samt astrour (shelly). Tanken är att ha dessa fysiska brytare i en flerfacksram vid altandörren då det är härifrån man både ser växthuset och trädgårdsbelysningen. Fysiska brytare är ett krav från frun, samt jag tänker det kan vara bra att ha om astrouren strular.
0 svar · 857 läst
P
Anonymiserad 220941: Slutbesked godkänt samt brandskyddskontrol godkänt. Sort tack till Sandgrens Spisar, Borrby. Första gången efter installation som jag proveldade. Jag är supernöjd med allt :love::love::love: [bild]
6 svar · 2,9k läst
·
K
Kirev: [citat] Det får du bara på det du köper tillbaka av det du sålt. Om du är microproducent.
27 svar · 18,0k läst
L
lnvinzible: [citat] stämmer att uttaget sticker ut för mycket, köpte the frame och den monteras på väggen utan att sticka ut något
8 svar · 4,3k läst
·
H
happy_sloth: [citat] What the?
43 svar · 47,4k läst
·
R
Rolle85: Mm tror självrisken är 2500kr för mig plus åldersavdrag. Köpte en ny för 3800kr
8 svar · 1,1k läst
·
B
Blodpudding: Ja det är det jag också tolkar det som. Ville bara dubbelkolla och se vad folk här har gjort. Tack Istället för att starta en ny tråd så skulle jag även vilja få tips om hur man ska justera in kombinationen elpanna, luftvärmepump och kamin tillsammans med denna RG10. Jag håller nu på att justera in pannan så inomhustemp ska ligga runt 20 grader. Är ju en rätt långsam process när
2 svar · 1,2k läst
·
U
Uffe A: [citat] En sanning med modifikation Bo. Är det en trepolig säkring först så ansluter jag den i första plinten och hoppar över två anslutningar. Den andra gruppen ansluts i fjärde plinten. Är det också en trepolig ansluter jag nästa grupp i den sjunde plinten Detta för att göra det tydligare för efterkommande elektriker. Det förutsätter förstås att det finns tillräckligt med
4 svar · 1,2k läst
M
Martin Lundmark: Hej, Detta är en fråga som är återkommande. Utan att göra problematiken extra stor, så är apparater försedda med jordad stickkontakt, för sitt godkännande provade i ett jordat uttag. Vid användning förutsätter tillverkaren då, att apparaten ansluts i jordat uttag. Apparaten fungerar även om den sätts i ojordat uttag men det kan då ibland uppstå ”fenomen” gällande EMC
37 svar · 13,6k läst
·
M
Magnus Wik: [citat] [citat] Riktigt snyggt! Precis så vi vill ha det. Vilket märke är det på dessa och modeller? Går det även att ändra färgtemperaturen?
79 svar · 22,6k läst
·
Totte_S
Totte_S: Prylar med värmeelement som utsätts för fukt tenderar att mattas ut av värmen och vattnet ( beroende på kvalitet såklart), tex vattenkokare, ugnselement, grilltändare med mera. Fukt och kass element=> ofta felströmmar som trippar jordfelsbrytaren.
5 svar · 3,8k läst
·
D
Dilato: Jag hade inte bytt uttag alls.
3 svar · 1,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det är tyvärr av noll värde när det kommer till dagens moderna 230 V LED-lampor. Man måste prova lampa och dimmer ihop för att veta. Just detta har de stora tillverkarna av dimmers och lampor gjort, så surfa in till dem och leta efter kompatibilitetstabeller eller "dimmerguide" etc.
4 svar · 1,8k läst
·
Logad
Logad: Ja det ser rätt ut.
12 svar · 9,0k läst
·
M
MrDizzy: [citat] Finns många trådar på detta forum om det just nu. Men här är huvudpunkterna. * Uppvärmning del1: Har du direktverkande el/elpanna , byt ut den mot en värmepump. Ger mest sänkning på elräkingen. * Uppvärmning del2: Kan du leva med att ha på dig mer kläder inomhus och sänka inomhus temperaturen påverkar det näst mest. * Bad ... glöm det, dusch är det som gäller om man ska
3 svar · 1,5k läst
M
Martin Lundmark: [citat] Hej eckeph Även jag har det att ” Enligt MSB ska man kunna klara av en vecka utan ström och vatten” som ett riktmärke för min satsning. Samtidigt som jag funderar och bygger så försöker jag skriva om det här för att fler skall fundera och förhoppningsvis agera, jag gav denna länk tidigare;
15 svar · 3,7k läst
·
E
elmont: [citat] Ja men med en demonterbar skiva till front
7 svar · 1,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Pratar du fortfarande om rum liknande vardagsrummet med en blandning? Du bör se till att alla uttag inom räckhåll från varandra (ca 2.5 meter) är av samma typ, jordade eller ojordade. För ojordade uttag gäller också att (den delen av) rummet är helt isolerat från jord. Eurouttag är ju ett sätt att lösa kniviga fall. Att du har en JFB är visserligen väldigt bra men är helt
7 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.