Jag tänkte kolla om en gammal Busch dimmer funkar till att varvtalsstyra en borrmaskin.
Tyvärr hittar jag inget schema, nån som vet vad symbolerna på plinten betyder?

/Höghus

Elektrisk panel med varningsetikett, säkringhållare och koppartråd synlig i hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk etikett för dimmer, Busch Dimmer 2222, specifikationer för glödlampor, lysrör, överbelastningsskydd och säkring.
Skapa konto

tommib
Pilarna är där du kopplar in fasledarna eller mellantrådarna. Troligen växlar dimmern mellan de två. Vågen med pilen till höger är en dimmad utgång. Den till vänster har jag inte sett förut på en dimmer men den påminner om en transformatorsymbol. Kanske kopplar man in lysrör där?

tommib tommib skrev:
Pilarna är där du kopplar in fasledarna eller mellantrådarna. Troligen växlar dimmern mellan de två. Vågen med pilen till höger är en dimmad utgång. Den till vänster har jag inte sett förut på en dimmer men den påminner om en transformatorsymbol. Kanske kopplar man in lysrör där?
Tackar.
En inbyggd trappomkopplare i dimmern alltså.
Får koppla och mäta lite och se om det händer något.

/Höghus

Symbolen längst till vänster är för "glödströmstrafon" i gamla dimbara lysrörsarmaturer

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Den funkade utmärkt till en borrmaskin enligt @tommib 's förklaring.
Jag hittade en annan gammal dimmer, också för glödljus/lysrör i bra-att-ha-lådan. En Ahlström 21275 med samma symbol. Där fanns dessutom med ett schema hur utgången med trafosymbol kopplas. Trafo-plinten är till vänster i schemat.
Tyvärr funkade inte denna dimmer till borrmaskin. Glödljus gick däremot bra.

/Höghus

En elektrisk komponent med terminaler, skruvar, och ansluten gul kabel. Teknisk, oskarp förgrund, vit bakgrund.
Skapa konto

Elektriskt schema, belysningsregulator, komponenter märkta: Ballast, Drossel, Ignitionstransformator, Lysrör.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.