Jag tänkte kolla om en gammal Busch dimmer funkar till att varvtalsstyra en borrmaskin.
Tyvärr hittar jag inget schema, nån som vet vad symbolerna på plinten betyder?
/Höghus
Tyvärr hittar jag inget schema, nån som vet vad symbolerna på plinten betyder?
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pilarna är där du kopplar in fasledarna eller mellantrådarna. Troligen växlar dimmern mellan de två. Vågen med pilen till höger är en dimmad utgång. Den till vänster har jag inte sett förut på en dimmer men den påminner om en transformatorsymbol. Kanske kopplar man in lysrör där?
Tackar.tommib skrev:
En inbyggd trappomkopplare i dimmern alltså.
Får koppla och mäta lite och se om det händer något.
/Höghus
Den funkade utmärkt till en borrmaskin enligt @tommib 's förklaring.
Jag hittade en annan gammal dimmer, också för glödljus/lysrör i bra-att-ha-lådan. En Ahlström 21275 med samma symbol. Där fanns dessutom med ett schema hur utgången med trafosymbol kopplas. Trafo-plinten är till vänster i schemat.
Tyvärr funkade inte denna dimmer till borrmaskin. Glödljus gick däremot bra.
/Höghus
Jag hittade en annan gammal dimmer, också för glödljus/lysrör i bra-att-ha-lådan. En Ahlström 21275 med samma symbol. Där fanns dessutom med ett schema hur utgången med trafosymbol kopplas. Trafo-plinten är till vänster i schemat.
Tyvärr funkade inte denna dimmer till borrmaskin. Glödljus gick däremot bra.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
