Brytarna var loss när jag mätte, det är tre ljuskällor anslutna, alla anslutna så de tänder samtidigt (dvs logiskt sett som en lampa) och det är en LED och 2 lågenergi. Dessa har suttit sen -17.
Jag diskuterade detta på jobbet efter att ha sett några av inläggen här.
Om man antar att jag har kortis mellan en av tändtrådarna till kök och fas så borde det innebära att jag spänning på en eller båda tändtrådar ut från köksbrytaren beroende på hur den står.
Visst borde jag få detta beteendet då?
Så om jag bryter kontakten med alla ledare till kök borde jag få viss funktion fortfarande i de övriga brytarna om fasledaren är spänningssatt eller hur?

Ja, ett tänkbart scenario är att köksbrytaren matar ut spänning på båda utgångarna i läge upp, men fungerar som den ska i läge ner. Men köksbrytare var kollad för "oönskad kontakt", eller?

Njaa, om vi antar att du har en överledning mellan ledare som jag skrev, så borde det visa sig om du bara kontrollmäter resistans mellan ledarna när allt är botkopplat. Försök att röra så lite som möjligt på trådarna, felet kan försvinna, tillfälligt.

Jag skulle göra den mätningen i första hand, OM felet har försvunnit skulle jag börja hårdanalysera tabellen du hade här ovan för att försöka komma på var felet inte kan finnas, och ev. byta de trådar som kan vara inblandade. För att inse exakt var felet kan finnas, behöver man se lite hur allt är draget, var går ledarna i samma rör, var finns de i samnma dosa osv.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, ett tänkbart scenario är att köksbrytaren matar ut spänning på båda utgångarna i läge upp, men fungerar som den ska i läge ner. Men köksbrytare var kollad för "oönskad kontakt", eller?
Då kan man ju tänka sig att fas läggs ut på ena mellantråden, utanför själva brytaren, det skulle ge den effekten.

Mät vad som kommer fram till och ut från korsbrytaren.

Ja, fast beroende på köksbrytarens läge.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Det låter som om jag har ett par saker att testa ikväll.
Jag har för mig att jag redan testat om jag har kontakt mellan fas och trappledare men det var ganska tidigt i felsökningen innan jag hade blivit lite mer systematisk.
Iom att det är det enda som verkar rimligt så får jag testa om det lite mer ingående.

Jag vet att fas och trappledare till kök går i samm EKK som blivit lite inbyggd i väggen samband med tilläggsisolering och fasadbyte för något år sedan så det finns väl risk för att något skulle ha kunna träffa ledningen och kortslutit mellan de ledarna. Det är ingen belysning som används frekvent så felet skulle ha kunnat funnits ett tag utan upptäckt.

Sådär, då har jag provat.
Jag kopplade ur trappledarna från köksbrytaren och kopplade in fasen så den EKK som går till köksbrytaren är spänningssatt.
När jag gjort det så kan jag tända och släcka både i källare och bod.
Jag mäter dock inte kontakt mellan kablarna och får ingen summerton, dock så får jag en resistans på 6kOhm men det kanske är tillräckligt lite för att få lampor på ca 20W att lysa.

Jag tog en annan trappbrytare och kopplade med andra sladdar in i dosan där allt möts så den ersatte den i köket, efter det funkade allt som det skulle.
Allt är urkopplat och spänningslöst igen i väntan på att fixas på ett korrekt sätt med ny kabel.
För säkerhets skull ska jag kontrollmäta köksbrytaren en gång till då det är lite krångligt att dra om kabeln som jag tor är kortis i.

Tack för all hjälp, jag hade fastnat i vinkelvolten och kom inte vidare.

Jag förstod nära noll av det du beskrev här, men om det funkar och det inte finns några skyddsledare med i spelet får vi kanske vara nöjda.

E exxy19 skrev:
Jag mäter dock inte kontakt mellan kablarna och får ingen summerton, dock så får jag en resistans på 6kOhm men det kanske är tillräckligt lite för att få lampor på ca 20W att lysa.
För du allt annat än oändligt om du ohmmäter mellan två helt urkopplade kablar har du något problem. 6Kohm över 230 volt är nästan 40 mA så det är säkert tillräckligt för en LED-lampa att gå igång.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.