Hej!

Det här är en lånad bild, inte min motor eller fräsmaskin. Ser ut som att en nolla är med i bilden, och inkopplad så här. Jag har aldrig sett något likande förr. Någon som kan förklara?

Elmotoranslutningar med skruvterminaler, blå kablar, en bruten tråd, tecknade pilar och frågetecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det du ser på bilden är en nolla tagit ur elmotorns nollpunkt
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
A AndersNorman skrev:
Det du ser på bilden är en nolla tagit ur elmotorns nollpunkt
Tack! Jag kan minimalt om detta. Varför och när vill man göra så?
 
Alltgår Alltgår skrev:
Tack! Jag kan minimalt om detta. Varför och när vill man göra så?
Förmodligen brist på kunskap
Vet du något om bildens ursprung?
Fejkat skämt eller?
Ser inte ut som att det finns kabelskor heller och hur ska locket kunna sättas på utan att klämma ledarna? :thinking:
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Har stött på en sådan koppling några gånger med 230v motorbroms, när bara 3 fas och jord funnits
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Förmodligen brist på kunskap
Vet du något om bildens ursprung?
Fejkat skämt eller?
Ser inte ut som att det finns kabelskor heller och hur ska locket kunna sättas på utan att klämma ledarna? :thinking:
Det är en bekant i Frankrike som köpt en begagnad fräsmaskin. Den var kopplad så när han fick den. Nu ska han driva den med frekvensomriktare som har 1 fas 230 V in, så det är väl ändå bara att D-koppla och använda en kabel med 4 ledare istället. Men blev nyfiken på varför det såg ut så här..
 
Var tar "neutralledaren" vägen då? Jag tror att den ingår i startapparaten, eventuellt via ett överhettningsskydd. Med nollpotential (=tre friska faser) och stängt överhettningsskydd så går den att starta.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Panor82
A AndersNorman skrev:
Har stött på en sådan koppling några gånger med 230v motorbroms, när bara 3 fas och jord funnits
Också stött på den kombinationen ett par gånger, senast i en äldre Japansk CNC-maskin till verktygsväxlaren.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Så det verkar alltså vara ett tilltag för att kunna koppla 230v enfas mackapär av olika slag i systemet så att säga?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.