Det du ser på bilden är en nolla tagit ur elmotorns nollpunkt
Har stött på en sådan koppling några gånger med 230v motorbroms, när bara 3 fas och jord funnits
Det är en bekant i Frankrike som köpt en begagnad fräsmaskin. Den var kopplad så när han fick den. Nu ska han driva den med frekvensomriktare som har 1 fas 230 V in, så det är väl ändå bara att D-koppla och använda en kabel med 4 ledare istället. Men blev nyfiken på varför det såg ut så här..U Uffe A skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Var tar "neutralledaren" vägen då? Jag tror att den ingår i startapparaten, eventuellt via ett överhettningsskydd. Med nollpotential (=tre friska faser) och stängt överhettningsskydd så går den att starta.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Klicka här för att svara


