2 499 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Eldragning genom fasad
Installerar avloppspump till infiltration. Elledningen förläggs i jord och dras upp på träfasad till genomföring genom fasaden och ansluts med stickpropp till invändigt uttag. Hur gör jag övergången genom fasaden? Borras snett har jag förstått, för vatten/kondens, men utöver det?
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Utöver det så gör man inte så, i korta drag: skall du ha stickproppsanslutning så skall den ske på utsidan av fastigheten i ett jordat uttag skyddat av jordfelsbrytare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 870 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 870 inlägg
Tack för svar! Om vi gör en fast inkoppling, då drar vi väl kabeln genom ett vp-rör genom fasaden och direkt till en strömbrytare? Kan man då inte lika gärna sätta en stickkontakt i änden och ansluta till ett invändigt uttag?Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 870 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 870 inlägg
Hur du än gör så är det ett jobb du inte får göra lagligt själv, så var det sagt.
Det finns självklart olika vägar, men det är väl tänkt att pumpen ska stå installerad på samma ställe hela tiden? Då är en fast installation ett alternativ. Om du behöver strömbrytare till den så är det också möjligt med en fast installation.
Har du ens jordade uttag där du tänkt ansluta? Om du har en äldre anläggning utan JFB så har du kanske ojordat på den flesta håll i huset och din pumpen ska väl jordas?
Nu är jag inte elektriker, så ta det för vad det är, men ska man göra jobb själv så ska man åtminstone se till att göra rätt och inte farligt är in filosofi.
Det finns självklart olika vägar, men det är väl tänkt att pumpen ska stå installerad på samma ställe hela tiden? Då är en fast installation ett alternativ. Om du behöver strömbrytare till den så är det också möjligt med en fast installation.
Har du ens jordade uttag där du tänkt ansluta? Om du har en äldre anläggning utan JFB så har du kanske ojordat på den flesta håll i huset och din pumpen ska väl jordas?
Nu är jag inte elektriker, så ta det för vad det är, men ska man göra jobb själv så ska man åtminstone se till att göra rätt och inte farligt är in filosofi.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Fast inkoppling kan göras som du beskriver, men det är ett "big no-no" att dra in en stickpropp utomhus till uttag inomhus av flera anledningar.
...brukar inte sådana infiltrationspumpanläggningar komma med ett styrskåp för pump med styrning och larm och kräva en fast anslutning?
...brukar inte sådana infiltrationspumpanläggningar komma med ett styrskåp för pump med styrning och larm och kräva en fast anslutning?
Hej och tack för tydligt svar!Fairlane skrev:
Hur du än gör så är det ett jobb du inte får göra lagligt själv, så var det sagt.
Nä, jag förstår att det behöver utföras av en elektriker. Men här går diskussionerna i högan sky om hur tillvägagångssättet kommer att bli. Någon tyckte det var självklart och okomplicerat, någon annan tänkte att det kanske finns vissa krav på hur det ska göras. Bugar och bockar för svaren, tack!
Tack för svar!Rostig_9000i_-88 skrev:
Den här pumpen kommer tydligen utan styrskåp mm. Men jag förstår vad du säger där. Bara för att stilla diskussionen som pågår här hemma... vill du nämna några anledningar till det där "big no-no"? Ta gärna i ordentligt
Pumpen i sig har start/stopp vippa eller flotör . Hur vet du att den inte har stannat och inte fungerar. "" Allt går utom små ban dom springer """ Ska det vara någon mening med en pump som sitter på ett sätt som inte kontrolleras daglingen, så ska det vara larm för den. Det blir då två faser ut, en för pumpen och en för larm ( lampa eller summer ) Det blir då en fast anslutning på fasaden med minst 2 polig brytare och lampa på. Naturligtvis så ska en JFB skydda det på utsidan. Och då måste det vara en kabel i jord fram till pumpgrop på minst 4X1,5 mm2
Javisst, jag håller med, larm ska det förstås varaJ jonaserik skrev:Pumpen i sig har start/stopp vippa eller flotör . Hur vet du att den inte har stannat och inte fungerar. "" Allt går utom små ban dom springer """ Ska det vara någon mening med en pump som sitter på ett sätt som inte kontrolleras daglingen, så ska det vara larm för den. Det blir då två faser ut, en för pumpen och en för larm ( lampa eller summer ) Det blir då en fast anslutning på fasaden med minst 2 polig brytare och lampa på. Naturligtvis så ska en JFB skydda det på utsidan. Och då måste det vara en kabel i jord fram till pumpgrop på minst 4X1,5 mm2
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Sedan om du drar en stickpropp igenom ett hål så måste du kunna få den igenom hålet utan att demontera stickproppen, jag misstänker att du tänkte dig ett 10-12mm hål för endast sladden och inte 5cm för hela stickproppen.N Nikko1 skrev:Tack för svar!
Den här pumpen kommer tydligen utan styrskåp mm. Men jag förstår vad du säger där. Bara för att stilla diskussionen som pågår här hemma... vill du nämna några anledningar till det där "big no-no"? Ta gärna i ordentligtJag hävdar att det finns en anledning till att elsäkerhetsföreskrifter finns, och det är nog inte för att göra det så krångligt som möjligt i förvaltningsskedet, hahaha. Men vissa är envisa och tror att de kommit på ett bättre sätt...
Det finns lite att läsa på elsäkerhetsverket, tex. här (iof. om belysning, men det gäller ju även annan el också):
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...dukter/produkter/belysning/belysning-utomhus/
Det går ju även att klicka sig vidare till bl.a detta också: https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/du-ar-ansvarig-for-elen/saker-el-utomhus/
Edit/tillägg på tidigare fråga: Sedan vill jag nog hävda att om man kompletterar sin anläggning med en dränkpump utomhus så skall det kompletteras med jordfelsbrytare åtminstone på den gruppen.
Redigerat:
Tack för all info! Jag ska kolla länkarna du skickade. Det är bra att ha lite koll.Rostig_9000i_-88 skrev:
Sedan om du drar en stickpropp igenom ett hål så måste du kunna få den igenom hålet utan att demontera stickproppen, jag misstänker att du tänkte dig ett 10-12mm hål för endast sladden och inte 5cm för hela stickproppen.
Det finns lite att läsa på elsäkerhetsverket, tex. här (iof. om belysning, men det gäller ju även annan el också):
[länk]
Det går ju även att klicka sig vidare till bl.a detta också: [länk]
Edit/tillägg på tidigare fråga: Sedan vill jag nog hävda att om man kompletterar sin anläggning med en dränkpump utomhus så skall det kompletteras med jordfelsbrytare åtminstone på den gruppen.
Klicka här för att svara