Hej

Ska montera in el till dragkroken på bilen. Med paketet följer dessa "vanliga" skarvklämmor i billig plast som exempelvis går att köpa på Biltema (https://www.biltema.se/soksida/?query=skarvklämma). Men det måste finnas något lika smidigt och i bättre kvalité?

Löda är jag inte så sugen på och det är rätt bökigt inne i bilen med trångt utrymme. Så skarvkontakter av bättre kvalité hade varit önskvärt. Har hittat lite olika alternativ nedan som ser ut att vara bättre kvalité och smidigare att använda.

FOCCTS 12 stycken T-kontakter, lågspänning, T-kran, kabelkontakter, inget behov av isolerande tejp, vattentät och dammtät, för grenar, anslutningskabel krävs : Amazon.se: Bygg, el & verktyg

16 st T-formad crimpkabelkontakt, kompakt plugg, 39 x 25,7 x 14,6 mm, terminalsats, CTRICALVER 12 st T-formad crimpkabelkontakt, kompakt plug-in, med fästskruvar : Amazon.se: Bygg, el & verktyg

CESFONJER 10 st trådkontakt 1 stift 1-vägs lågspänning universell kompakt tråd T-typ kontakter ingen kabelskalning krävs för 20/22 AWG-kabel (T typ) : Amazon.se: Bygg, el & verktyg

Eller finns det någon form av kvalité likt Wago men lika smidigare som de ovan verkar vara? Har ingen aningen om kvaliten på de jag länkat ovan. Av det Wago har så går det att använda 221 men de är otroligt klumpiga att använda i detta ändamålet. Känns som det borde finnas någon form av "svensk standard" av klämmor till detta ändamålet.

Inte svar på dina frågor men är det en nyare bil som har kontroll på trasiga lampor och meddelar när t.ex höger bakljuslampa är trasig som skall få dragkrok? Om så är fallet så är det inte så lätt att "bara" koppla på sig på respektive lampfunktion för då kommer du att få meddelande om trasiga lampor så fort du kopplar på ett släp.

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
"Biltema klämmorna" är inte helt fel, slitskontaktering är väldigt säkert.
"Vanlig" WAGO 221.
Löda är inte bra, tråden blir styv at tennet och riskerar att leas av.

Med som roli skriver, kanske behövs en orginalsats.

Protte

R roli skrev:
Inte svar på dina frågor men är det en nyare bil som har kontroll på trasiga lampor och meddelar när t.ex höger bakljuslampa är trasig som skall få dragkrok? Om så är fallet så är det inte så lätt att "bara" koppla på sig på respektive lampfunktion för då kommer du att få meddelande om trasiga lampor så fort du kopplar på ett släp.
Nu skriver inte TS om det är lampa-till-lampa som skall kopplas eller om det är "kopplingsdosa" med i kitet. Med en sådan fås inga varningar.

K Kane skrev:
Nu skriver inte TS om det är lampa-till-lampa som skall kopplas eller om det är "kopplingsdosa" med i kitet. Med en sådan fås inga varningar.
Kanske dåligt av mig att inte skriva det men självklart har jag ett komplett kopplingskit till elen där det finns en enhet som förhindrar problem med bilens dator. Är dock inte fordonsspecifikt men de få gångerna jag kör med släpvagn kan jag leva med att det piper då jag backar släpvagnen.

Så det jag undrade var egentligen bara om det fanns bättre kopplingar att koppla in sig i bilens elkablar. Kanske skulle vara lite tydligare i första inlägget om det:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.