2 928 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Bra T-kontakter 12V till bil?
Hej
Ska montera in el till dragkroken på bilen. Med paketet följer dessa "vanliga" skarvklämmor i billig plast som exempelvis går att köpa på Biltema (https://www.biltema.se/soksida/?query=skarvklämma). Men det måste finnas något lika smidigt och i bättre kvalité?
Löda är jag inte så sugen på och det är rätt bökigt inne i bilen med trångt utrymme. Så skarvkontakter av bättre kvalité hade varit önskvärt. Har hittat lite olika alternativ nedan som ser ut att vara bättre kvalité och smidigare att använda.
FOCCTS 12 stycken T-kontakter, lågspänning, T-kran, kabelkontakter, inget behov av isolerande tejp, vattentät och dammtät, för grenar, anslutningskabel krävs : Amazon.se: Bygg, el & verktyg
16 st T-formad crimpkabelkontakt, kompakt plugg, 39 x 25,7 x 14,6 mm, terminalsats, CTRICALVER 12 st T-formad crimpkabelkontakt, kompakt plug-in, med fästskruvar : Amazon.se: Bygg, el & verktyg
CESFONJER 10 st trådkontakt 1 stift 1-vägs lågspänning universell kompakt tråd T-typ kontakter ingen kabelskalning krävs för 20/22 AWG-kabel (T typ) : Amazon.se: Bygg, el & verktyg
Eller finns det någon form av kvalité likt Wago men lika smidigare som de ovan verkar vara? Har ingen aningen om kvaliten på de jag länkat ovan. Av det Wago har så går det att använda 221 men de är otroligt klumpiga att använda i detta ändamålet. Känns som det borde finnas någon form av "svensk standard" av klämmor till detta ändamålet.
Ska montera in el till dragkroken på bilen. Med paketet följer dessa "vanliga" skarvklämmor i billig plast som exempelvis går att köpa på Biltema (https://www.biltema.se/soksida/?query=skarvklämma). Men det måste finnas något lika smidigt och i bättre kvalité?
Löda är jag inte så sugen på och det är rätt bökigt inne i bilen med trångt utrymme. Så skarvkontakter av bättre kvalité hade varit önskvärt. Har hittat lite olika alternativ nedan som ser ut att vara bättre kvalité och smidigare att använda.
FOCCTS 12 stycken T-kontakter, lågspänning, T-kran, kabelkontakter, inget behov av isolerande tejp, vattentät och dammtät, för grenar, anslutningskabel krävs : Amazon.se: Bygg, el & verktyg
16 st T-formad crimpkabelkontakt, kompakt plugg, 39 x 25,7 x 14,6 mm, terminalsats, CTRICALVER 12 st T-formad crimpkabelkontakt, kompakt plug-in, med fästskruvar : Amazon.se: Bygg, el & verktyg
CESFONJER 10 st trådkontakt 1 stift 1-vägs lågspänning universell kompakt tråd T-typ kontakter ingen kabelskalning krävs för 20/22 AWG-kabel (T typ) : Amazon.se: Bygg, el & verktyg
Eller finns det någon form av kvalité likt Wago men lika smidigare som de ovan verkar vara? Har ingen aningen om kvaliten på de jag länkat ovan. Av det Wago har så går det att använda 221 men de är otroligt klumpiga att använda i detta ändamålet. Känns som det borde finnas någon form av "svensk standard" av klämmor till detta ändamålet.
Inte svar på dina frågor men är det en nyare bil som har kontroll på trasiga lampor och meddelar när t.ex höger bakljuslampa är trasig som skall få dragkrok? Om så är fallet så är det inte så lätt att "bara" koppla på sig på respektive lampfunktion för då kommer du att få meddelande om trasiga lampor så fort du kopplar på ett släp.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
"Biltema klämmorna" är inte helt fel, slitskontaktering är väldigt säkert.
"Vanlig" WAGO 221.
Löda är inte bra, tråden blir styv at tennet och riskerar att leas av.
Med som roli skriver, kanske behövs en orginalsats.
Protte
"Vanlig" WAGO 221.
Löda är inte bra, tråden blir styv at tennet och riskerar att leas av.
Med som roli skriver, kanske behövs en orginalsats.
Protte
Lyxvarianten är dessa ihop med Wago 221.
https://www.elbutik.se/product.html/wago-gelbox-storlek-1-for-4-mm-207-133-4st/pak?category_id=2118
https://www.elbutik.se/product.html/wago-gelbox-storlek-1-for-4-mm-207-133-4st/pak?category_id=2118
Nu skriver inte TS om det är lampa-till-lampa som skall kopplas eller om det är "kopplingsdosa" med i kitet. Med en sådan fås inga varningar.R roli skrev:Inte svar på dina frågor men är det en nyare bil som har kontroll på trasiga lampor och meddelar när t.ex höger bakljuslampa är trasig som skall få dragkrok? Om så är fallet så är det inte så lätt att "bara" koppla på sig på respektive lampfunktion för då kommer du att få meddelande om trasiga lampor så fort du kopplar på ett släp.
Kanske dåligt av mig att inte skriva det men självklart har jag ett komplett kopplingskit till elen där det finns en enhet som förhindrar problem med bilens dator. Är dock inte fordonsspecifikt men de få gångerna jag kör med släpvagn kan jag leva med att det piper då jag backar släpvagnen.K Kane skrev:
Så det jag undrade var egentligen bara om det fanns bättre kopplingar att koppla in sig i bilens elkablar. Kanske skulle vara lite tydligare i första inlägget om det
Klicka här för att svara