P
Picea: [citat] Lampan ska sitta på garagets fasad, tänkte därför att schneiders 230v ip44 kunde funka.
2 svar · 779 läst
·
E
elmont: Det är bara fantasin som sätter gränsen ;) och om det var ett "svar" till mig så var inlägget inte speciellt angående ur utan mer allmänt hållet och gäller för i princip allt eljobb.
27 svar · 3,0k läst
·
M
merbanan: När man har 5-ledarsystem (TN-S) gäller det att hålla isär de olika noll och jord plintarna(lite mer än när man har TN-C). Och även de olika noll plintarna före och efter JFB. Ska man koppla in en UC så ska den nog helst ta nollan före HC JFB, annars blir det nog problem med selektiviteten om man har en JFB i UC. Dvs JFB i HC kan lösa ut före JFB i UC. Bara man håller koll på det
12 svar · 4,3k läst
·
T
Tobbe_C: [citat] Jag har precis byggt en sån lösning. Jag köpte ett Shelly 4PM relä som jag styr två kontaktorer med. Kontaktorerna bryter kretsen förelementen och vvb.
6 svar · 1,8k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Vad dum jag är. (Redigerat) 3kW värmer lika snabbt oavsett då förlusterna är försumbara.
3 svar · 2,5k läst
H
halj: Behöver inte ens vara en två ledare. Du kan slakta anslutningskabeln från någon trasig apparat och använda ledarna i den. Skarvas enklast med två stycken wago221, eventuellt bara tvinna ledarna och sedan eltejp.
5 svar · 2,9k läst
·
P
patrickolivia: [citat] Tack för dina synpunkter. Tja, rummet i garaget kunde ju avvaras som värmecentral med panna och tank. Jag kontaktade rörmokaren och frågade vad bergsvärme samt rörläggning av hela huset + garaget och vad installering av vattenburna element skulle kosta. Ca. 400-500 tusen blev svaret. Så, vi avvaktar tillsvidare. Nuvarande ägare vägrar gå ner i pris men det blir ju köparens
3 svar · 1,8k läst
·
Tolvan93
Tolvan93: Skulle säga en rimlig summa pengar om det inte vore för den här missen. Tog in olika offerter och samtliga låg ungefär på samma nivå
13 svar · 1,6k läst
·
H
Hybriden: [citat] Tack ska koppla det i morron
4 svar · 1,8k läst
·
W
woodchopper: [citat] ”Friskt kopplat, hälften brunnet”
10 svar · 11,1k läst
·
nisse123
nisse123: [citat] Det går inte att byta ut kors-brytaren, du måste byta en av trapp-brytarna. se inlägg #3
20 svar · 2,1k läst
·
J
Joonazz: Om du nu styr de med en säkring. Har du mer plats på DIN skenan? I så fall sätt ett astrour? Jag satte själv en KNX knapp för att styra min utebelysning men har under 2 år aldrig tryckt på den. Bara använt astrour funktion i hemautomationen. Min utebelysning går på en KNX aktor plus en KNX dimmer för vissa delar lyste för mkt.
9 svar · 1,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Som sagt, följs useless instruktioner, det ska sitta en ojordad stickpropp på denna lampa. Detta forum bör inte råda till något annat är vad som är rätt för lampan. Om det underlättar man kan tillverka en skarvsladd med jordade kontakter, som når fram till takkoppen eller inkopplingsutrymmet i armaturen. Där ansluter man alltså den ojordade stickproppen till det jordade uttaget. För
15 svar · 3,1k läst
·
yonna
yonna: Jag har LED under laven sedan bastun byggdes - 06 och bastun används mycket frekvent.
19 svar · 9,4k läst
S
Schew: [citat] Tack!
6 svar · 1,8k läst
·
E
elmont: Jag kan ju tillägga att det händer att hushålls maskiner har en föreskriven maxsäkring, det är ovanligt men det finns så man ska hålla ögonen öppna.
5 svar · 2,6k läst
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Eller så blir det nätt och jämnt kontakt och en framtida ägare kopplar in grejor. Efter lite last så blir det varmgång... Så, använd dem korrekt eller inte alls. Alltså, skala och koppla in dem om om de ska användas.
9 svar · 1,7k läst
·
B
Banarula: [citat] Haha, ja toppen idé ju!
5 svar · 1,4k läst
H
Harald Blåtumme: Man kan inte koppla utan att ha tillräckligt med slack i anslutande trådar. Dra ny tråd i rören så du får koll på anslutningarna.
9 svar · 2,0k läst
·
Wolfpaw
Wolfpaw: Ingen fast telefon. Var mest orolig att det var typ starkström som stod och blötläggdes i dessa stormiga höstdagar... ‍
2 svar · 1,8k läst
·
J
JohanStenstrom: Nej. Har bara plockat bort brytaren sen satt dit den igen.
4 svar · 1,2k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag hade samma problem för typ 20 år sedan och lärde mig att vinka över duschväggen mot sensorn när det blev mörkt. Funkade bra men småpojkarna tyckte inte det var en bra lösning.
20 svar · 3,2k läst
H
hempularen: Har inte hört talas om ngn sådan produkt. Men det går säkert att bygga ihop själv av standard delar. Men det blir både enklare, bättre och billigare att koppla in skåpet fast.
2 svar · 1,0k läst
E
elmont: Enklast är väl att borra ett hål i plattan vid sidan av dörren och flytta matningen lite i sidled. Det är en mycket enkel operation medans väggen är öppen. Bara lite grävning och ett borrhål.
2 svar · 1,4k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Finns lite olika storlekar men kolla så kapsling och uttag har samma. 50x50 och 90x100 finns vad jag vet. Är det i en verkstad eller liknande hade jag nog satt upp något permanent så man har en ordentlig lösning. Annars kan man ju köra lösa adapters om man bara vill ha ett 3-fas på väggen, men det tolkar jag din fråga som om du inte vill. Men men, lite idéer har du fått iaf
5 svar · 1,4k läst
·
Mazen
Mazen: Enklaste varianten, ett doslock med ledningsuttag. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/doslock/doslock-402312/ [bild]
1 svar · 3,1k läst
·
D
Daniel 109: Vilket beror på att frånslaget ska vara neråt. Så jag håller med om att man inte kan överföra det rakt av till återfjädrande brytare. Jag har mina monterade med aktivering uppåt.
47 svar · 52,1k läst
F
frasen_36: [citat] Hej, jag har inte ställt nån fråga! Jag vet att min pump jar mjukstart. Dessutom har jag (som jag skrev) testat "skarpt" att det funkar samt att jag då (som jag också skrev) klart observerade att den startade "mjukt". Det tar ca 2-3 sek innan den drar på fullt.
22 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.