2 581 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Skillnad driftskostnad TV
Sida 1 av 2
måste va en snål jävel du känner om denne klagar på att tv drar för mycket el och därav avstår tv tittandeyonna skrev:
Eon verkar mena 60-80 Watt som riktmärke, så 0,25-0,5 kWh per dag för dina TV-vanor då. Så kanske typ 100 kr per månad för att säga en total siffra utifrån diverse antaganden. Men det kan nog variera en hel del, så om det spelar roll ekonomisk även med den typen av belopp så borde det finnas angivna siffror från tillverkaren att kolla på.
Jag förbrukade under 10kWh/dygnet i november för: FTX, varmvatten, kyl/frys, extra frysbox, fasadbelysning, golvvärme badrum, microvågsugn, vattenkokare, dubbla mobilladdningar, viss belysning LED, högtalare, TV som ovan etc etc. Då verkar inte TVn ha förbrukat så mycket som en hel kWh. (Andra extravaganser som disk-/tvätt-/tork-maskiner samt bastu tillkommer naturligtvis.)
Personen i fråga har dålig förståelse för hur mycket el som dras, en gammal plasma kunde vara som ett element när den var igång men den tiden är förbi.yonna skrev:
En elmätare man sätter i vägguttaget hade eventuellt kunnat göra stor nytta för personens förståelse för elförbrukningen, en kaffebryggare drar mycket el när den brygger men det är under så kort period att kilowattimmarna ändå är låga.
Prylar i standby kan dra otroligt lite el vilket folk lurars till att tro inte är hur det fungerar i verkligheten.
Du får väl på ett pedagogiskt bra sätt förklara för din vän att all den energi som TV drar i slutändan omvandlas till värme som kommer huset till godo och gör att man behöver använda en annan värmekälla motsvarande mindre. Ingen energi kan ju gå förlorad utan bara omvandlas tom ljuset från tv-rutan blir till största del värme, men där smiter det iväg (en mycket mycket liten del) ut genom fönster
Det låter lite. Samsung säger att deras QE55Q80 (55') drar 114 W "typical".Rkarlsson skrev:
250W max/ 114W typical och 0.5 i standby.
https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q80b-55-inch-qled-4k-smart-tv-qe55q80batxxc/
Med ett ”normalt” elpris är kostnaden försumbar.
En stor TV, 65” eller större 4K, drar en hel del.
Det är storleken och upplösningen som driver elförbrukningen.
Min 65” Samsung är specad för att dra 108W, men jag mätte upp den till 193W. Angiven förbrukning gäller i Eco-läget enligt EU:s Energidirektiv och då slocknar TVn och har SD-upplösning, alltså inte ens HD.
En 75a eller 85a får man räkna med drar minst 300W effekt.
En stor TV, 65” eller större 4K, drar en hel del.
Det är storleken och upplösningen som driver elförbrukningen.
Min 65” Samsung är specad för att dra 108W, men jag mätte upp den till 193W. Angiven förbrukning gäller i Eco-läget enligt EU:s Energidirektiv och då slocknar TVn och har SD-upplösning, alltså inte ens HD.
En 75a eller 85a får man räkna med drar minst 300W effekt.