Jag ska samla ihop 5 solcellssträngar, som har 6 mm2 solarkabel, genom att parallellkoppla dem, sedan leda dem ca 100 m, blir en plus 35 mm2 och en minus 35 mm2, i marken(i markslang) till växelriktaren.
Alltså växelriktaren är placerad ca 100 m från solcellspanelfälten.
Varje sträng är på 32 seriekopplade paneler(12,5 kWp), och har kortslutningsström på 18A, tomgångsspänning på ca 895 V.
5 st parallellkopplade sådana strängar kan ge uppåt 90 A.
Frågan är vad man ska använda som samlingsbox i vilken man gör parallellkopplingen.
Vanliga radklämmor t.ex. Wago 2016-1301 tar max tvärnitt 25 mm2, och det är den grövsta de har.
Radklämmor är väldigt praktiska och säkra, då det är klämanslutning(inte skruv).
Jag såg Hager har KJO2DN som är ett fördelningsblock. Egentligen tvärtom vad jag vill göra, som vill samla ihop strömmar. Men det måste väl gå bra att köra det baklänges? Det anges ha märkström 125 A och tillåta ingång 10 - 35 mm2. Utgång 6 st 1,5 - 16 mm2.
Det skulle bli alltså 2 st sådana fördelningsblock. De är nog avsedda för växelström, men borde lika gärna gå att använda för likström.
Som växelriktare är tänkt en Fronius Tauro Eco 50-3-P som har 1 MPPT och är på 50 kW uteffekt.
Den har max kortslutningsström 187 A på MPPTingången.
Alltså växelriktaren är placerad ca 100 m från solcellspanelfälten.
Varje sträng är på 32 seriekopplade paneler(12,5 kWp), och har kortslutningsström på 18A, tomgångsspänning på ca 895 V.
5 st parallellkopplade sådana strängar kan ge uppåt 90 A.
Frågan är vad man ska använda som samlingsbox i vilken man gör parallellkopplingen.
Vanliga radklämmor t.ex. Wago 2016-1301 tar max tvärnitt 25 mm2, och det är den grövsta de har.
Radklämmor är väldigt praktiska och säkra, då det är klämanslutning(inte skruv).
Jag såg Hager har KJO2DN som är ett fördelningsblock. Egentligen tvärtom vad jag vill göra, som vill samla ihop strömmar. Men det måste väl gå bra att köra det baklänges? Det anges ha märkström 125 A och tillåta ingång 10 - 35 mm2. Utgång 6 st 1,5 - 16 mm2.
Det skulle bli alltså 2 st sådana fördelningsblock. De är nog avsedda för växelström, men borde lika gärna gå att använda för likström.
Som växelriktare är tänkt en Fronius Tauro Eco 50-3-P som har 1 MPPT och är på 50 kW uteffekt.
Den har max kortslutningsström 187 A på MPPTingången.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Du måste ha en strängbox med säkringar för detta om du skall uppfylla SEK och LBK's riktlinjer.
Givetvis ska det även vara strängsäkring för varje delsträng, jag tyckte inte det behövde nämnas, eftersom det är inte det frågan gäller. Men ok att upplysa om det om någon nu inte skulle känner till det.
Jag nämner därför nu också att det blir överspänningsskydd Typ 1 + Typ2 ett separat för varje delsträng, så är det sagt.
Jag nämner därför nu också att det blir överspänningsskydd Typ 1 + Typ2 ett separat för varje delsträng, så är det sagt.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Köp en färdig strängbox. Klart billigare och bättre.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Googla "string combiner box".A Arnodt skrev:
Här är ett exempel på en 8-str, 80A.
https://www.ebay.com/itm/3543956754...Gq_HXrDlAw_mZqrbGiqGo5kS036aPK8RoCeP8QAvD_BwE
Tack för länken. Jag förstår det är endast ett exempel. Förefaller vara någon lågbudgetlandprodukt. Troligen inte godkänd att användas här.
Man kan gissa på att MC4-kontakterna är pirat, vanskligt. Jag tycker inte man ska ha några solarkontakter alls i en samlingsbox, pga kontaktmotstånd i kontakterna. Liknande strängsamlingsbox går nog att köpa från kvalitetsbolag i Europa som är godkända och får användas här.
Man kan gissa på att MC4-kontakterna är pirat, vanskligt. Jag tycker inte man ska ha några solarkontakter alls i en samlingsbox, pga kontaktmotstånd i kontakterna. Liknande strängsamlingsbox går nog att köpa från kvalitetsbolag i Europa som är godkända och får användas här.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Ja, det finns bra boxar som tillverkas i EU. Kolla ex Phoenix Contact och OBO Bettermans sortiment.
Du kan dock inte handla direkt av dem om du inte är grossist och har avtal.
Du kan dock inte handla direkt av dem om du inte är grossist och har avtal.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Phoenix Contact verkar ha dugliga grejer. SOL-SC-6ST-0-DC-1MPPT-1010
Här en box, men fortfarande för klen. Den tål inte 18A på ingångarna, bara 10A, och tål inte 90A på utgången, bara 60A. Den har strängsäkringar både på minus och på plus, dvs hela 12 st strängsäkringar. Det borde väl räcka att att ha strängsäkringar endast på plussidan? Den har 1 st överspänningsskydd.
Det verkar inte som de tänkt på att paneler blir starkare och starkade, eftersom endast 10 A ingångsström per sträng. Paneler numer ger ju betydligt mer, 11A, 13A och mitt fall 18 A.
Här en box, men fortfarande för klen. Den tål inte 18A på ingångarna, bara 10A, och tål inte 90A på utgången, bara 60A. Den har strängsäkringar både på minus och på plus, dvs hela 12 st strängsäkringar. Det borde väl räcka att att ha strängsäkringar endast på plussidan? Den har 1 st överspänningsskydd.
Det verkar inte som de tänkt på att paneler blir starkare och starkade, eftersom endast 10 A ingångsström per sträng. Paneler numer ger ju betydligt mer, 11A, 13A och mitt fall 18 A.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jo, reglerna kräver överströmsskydd på både plus- och minussidan. Några motiv ger de som vanligt inte.
712.432.101
Där överströmsskydd fordras på likströmssidan enligt avsnitt 712.431.101 ska båda polerna skyddas,
oavsett hur installationen är uppbyggd.
712.432.101
Där överströmsskydd fordras på likströmssidan enligt avsnitt 712.431.101 ska båda polerna skyddas,
oavsett hur installationen är uppbyggd.
Tack Bo!
Om någon säger att det ska vara strängssäkring på både plus och minus, då ska denne också kunna motivera det annars saknar det trovärdighet. Om den som säger det ska vara strängssäkring på både plus och minus, om det inte motiveras varför, då riskeras hans råd att inte följas.
Man säkrar inte av både fas och nolla till en elektriskt elapparat 230 Volt 1 fas.
Om någon säger att det ska vara strängssäkring på både plus och minus, då ska denne också kunna motivera det annars saknar det trovärdighet. Om den som säger det ska vara strängssäkring på både plus och minus, om det inte motiveras varför, då riskeras hans råd att inte följas.
Man säkrar inte av både fas och nolla till en elektriskt elapparat 230 Volt 1 fas.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det handlar sannolikt om hur systemet är jordat. I vårt starkströmsnät har vi koll på nollan. Den behöver inget skydd eftersom det aldrig kan gå någon (nämnvärd) ström mot (skydds)jord via den. DC-systemet har ingen jord, möjligen en funktionsjord. Man kan därför teoretiskt få en felström från endera pol. Dessutom är långa DC-ledningar på taket helt oskyddade.
Om du ska bygga boxen själv använd inte såna likt på bilden det är inget vidare bra plintar. Du kan givetvis använda konventionella plintar, radklämmor till det och med fördel. Du får leta vidare om du inte hittar dem för 35 mm2 det är inget ovanligt.A Arnodt skrev:Jag ska samla ihop 5 solcellssträngar, som har 6 mm2 solarkabel, genom att parallellkoppla dem, sedan leda dem ca 100 m, blir en plus 35 mm2 och en minus 35 mm2, i marken(i markslang) till växelriktaren.
Alltså växelriktaren är placerad ca 100 m från solcellspanelfälten.
Varje sträng är på 32 seriekopplade paneler(12,5 kWp), och har kortslutningsström på 18A, tomgångsspänning på ca 895 V.
5 st parallellkopplade sådana strängar kan ge uppåt 90 A.
Frågan är vad man ska använda som samlingsbox i vilken man gör parallellkopplingen.
Vanliga radklämmor t.ex. Wago 2016-1301 tar max tvärnitt 25 mm2, och det är den grövsta de har.
Radklämmor är väldigt praktiska och säkra, då det är klämanslutning(inte skruv).
Jag såg Hager har KJO2DN som är ett fördelningsblock. Egentligen tvärtom vad jag vill göra, som vill samla ihop strömmar. Men det måste väl gå bra att köra det baklänges? Det anges ha märkström 125 A och tillåta ingång 10 - 35 mm2. Utgång 6 st 1,5 - 16 mm2.
Det skulle bli alltså 2 st sådana fördelningsblock. De är nog avsedda för växelström, men borde lika gärna gå att använda för likström.
Som växelriktare är tänkt en Fronius Tauro Eco 50-3-P som har 1 MPPT och är på 50 kW uteffekt.
Den har max kortslutningsström 187 A på MPPTingången.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Tänk på att om det är lantbruk måste lådan vara metallkapslad om du det är mer än 16A. Under 16A måste den vara självslocknande.


