Hej, jag har en trappkoppling med 3 brytare (2 trapp, 1 kors) som funkat som den ska i ca 5 år man för en vecka sedan så gick det inte att släcka från ena trappbrytaren.
Beroende på hur brytarna står får jag följande beteende:
Tabell med fyra kolumner, text på svenska, kombinationer av "upp" och "ner", sista kolumnen "lyser" med "ja" eller "nej".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har mätt upp brytarna och de fungerar som de ska.
I installationen ligger tändtråd och nolla parallellt med trappledningarna mellan källare och bod så jag funderar på om jag fått kortslutning mellan några ledare eventuellt eller om det är glapp någonstans.

Just nu kommer jag inte på vad som skulle kunna vara fel, jag har kopplat från fasledaren så kretsen är strömlös utifall men det verkar funka fast på fel sätt om jag kopplar på ström till kretsen, dvs ingen kortis....
Är det någon som varit med om liknande och vet vad som orsakade det?
 
När kök är "upp" lyser det oavsett.
När kök är "ner" verkar trappkopplingen funka.

Så jag skulle tittat närmare på brytaren i köket.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det behöver inte betyda att felet är där. Sannolikt är det inte där. Vilken brytare är kors?
 
D Daniel 109 skrev:
Det behöver inte betyda att felet är där. Sannolikt är det inte där. Vilken brytare är kors?
Fair enough - men har du något eget förslag? :)
 
Att den ena brytaren i korsbrytaren som sitter på en av de andra positionerna inte fungerar. Som sagt, en teori, inte ett säkert uttalande.
 
Var sitter korsströmbrytaren?
 
@exxy19 Har du monterat loss brytarna för att mäta eller mätt med dem inkopplade? Ohmmätning eller något annat?
 
Brytarna är uppmätta och fungerar som de ska, kontakt när det ska vara kontakt och ingen oönskad kontakt.
Mätt med multimeter i "pipläge"
Källaren är korsbrytaren.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Köksbrytaren matas med fas, brytaren i boden matar till tändtråd kanske jag ska tillägga.
 
Då är det bara att fortsätta att mäta då. Någonstans finns ju felet.
 
Om alla brytarna verkligen är hela, så måste du ha fått överledning mellan två trådar någonstans (väldigt ovanligt). Mät upp resistans mellan trådarna när brytarna är bortkopplade. Kontrollera först att de verkligen är spänningslösa, det kan ju vara övverledningen mellan fas och en av mellantrådarna.
 
E exxy19 skrev:
Brytarna är uppmätta och fungerar som de ska, kontakt när det ska vara kontakt och ingen oönskad kontakt.
Mätt med multimeter i "pipläge"
Källaren är korsbrytaren.
Och bara för att dubbelkolla, så har du monterat loss brytarna innan du mäter? Så att du inte får kontakt via ledningarna?
 
E exxy19 skrev:
Brytarna är uppmätta och fungerar som de ska, kontakt när det ska vara kontakt och ingen oönskad kontakt.
Din tabell stämmer ju inte överens med vad du skriver, så vad är det vi missar?
Har du t.ex bytt ljuskälla från glöd till LED?
 
Tack @Bo.Siltberg för uppmärksamheten. Det är ju helt riktigt att när Källare och Bod står olika, så är det olika utfall i TS tabell av läget på brytare Kök.

Så:
- när Kök står upp kan ingen av de andra brytarna bryta strömmen
- när Källare och Bod står lika kan inte Kök bryta strömmen
 
E exxy19 skrev:
Hej, jag har en trappkoppling med 3 brytare (2 trapp, 1 kors) som funkat som den ska i ca 5 år man för en vecka sedan så gick det inte att släcka från ena trappbrytaren.
Beroende på hur brytarna står får jag följande beteende:
[bild]
Jag har mätt upp brytarna och de fungerar som de ska.
I installationen ligger tändtråd och nolla parallellt med trappledningarna mellan källare och bod så jag funderar på om jag fått kortslutning mellan några ledare eventuellt eller om det är glapp någonstans.

Just nu kommer jag inte på vad som skulle kunna vara fel, jag har kopplat från fasledaren så kretsen är strömlös utifall men det verkar funka fast på fel sätt om jag kopplar på ström till kretsen, dvs ingen kortis....
Är det någon som varit med om liknande och vet vad som orsakade det?
Har någon rört någon strömbrytare/koppling någonstans i huset i tidsperioden när det slutade fungera?

Går alla trådar oskarvade mellan strömbrytarna, eller är det skarvar någonstans på vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.