Hej
Höll på pynta granen utomhus. Den sista ledlapan i slingan fastnade och när jag försökte dra lös den. då gick den av. Nu har jag klippt av trådarna som gick till lampan och tejpat. Resterande lampor lyser som vanligt. Efteråt tänkte jag att dioderna ska vara seriekopllade så skulle jag kopplat ihop sladdarna och tejpat. Eller hu gör man. Tänkte sätta dit skarvhylsor istället att tejpa. Hur det med svagströmen som kommer ut från adaptorn. Är den faligt ?
Höll på pynta granen utomhus. Den sista ledlapan i slingan fastnade och när jag försökte dra lös den. då gick den av. Nu har jag klippt av trådarna som gick till lampan och tejpat. Resterande lampor lyser som vanligt. Efteråt tänkte jag att dioderna ska vara seriekopllade så skulle jag kopplat ihop sladdarna och tejpat. Eller hu gör man. Tänkte sätta dit skarvhylsor istället att tejpa. Hur det med svagströmen som kommer ut från adaptorn. Är den faligt ?
Klenspänningen som matas ut i LED-slingan är väsentligen ofarlig (men kan vara otrevlig). Du måste dock vara helt säker på att det är just klenspänning och att det inte är en 230V slinga.
Exakt hur du ska koppla ihop det hela beror på hur slingan är kopplad från början. Många LED-slingor har flera seriekopplade segment som ligger parallellt, så att dioderna är kopplade i grupper om 8 eller 16.
Exakt hur du ska koppla ihop det hela beror på hur slingan är kopplad från början. Många LED-slingor har flera seriekopplade segment som ligger parallellt, så att dioderna är kopplade i grupper om 8 eller 16.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Transformaton är 24v 100mA. Är inte 100 mA farligt?tommib skrev:
Klenspänningen som matas ut i LED-slingan är väsentligen ofarlig (men kan vara otrevlig). Du måste dock vara helt säker på att det är just klenspänning och att det inte är en 230V slinga.
Exakt hur du ska koppla ihop det hela beror på hur slingan är kopplad från början. Många LED-slingor har flera seriekopplade segment som ligger parallellt, så att dioderna är kopplade i grupper om 8 eller 16.
Den är byggd i segmenterd men i slutet av slingan verkar det vara serie kopplad. Då går en slad in o ut till varje diod och en går under, se bild.
100mA är vad den klarar av att leverera om den belastas maximalt. Vilken ström det blir beror på spänningen och resistansen. Kroppen har så hög resistans att det inte blir någon farlig ström vid så låg spänning som 24V.
De där är en skyddstransformator så det kommer inte bli farligt om du inte tar bägge ändarna och stoppar in i munnen samtidigt.
Om alla lamporna lyser nu (förutom den trasiga) skulle jag inte göra något mer men planera för att köpa en ny slinga så småningom när den där blir kortsluten.
Om alla lamporna lyser nu (förutom den trasiga) skulle jag inte göra något mer men planera för att köpa en ny slinga så småningom när den där blir kortsluten.
Klicka här för att svara

