8 225 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Plejd, spottar som blinkar när micron startar
Hej,
Har byggt hus och använt många prylar från plejd. Har ett skumt problem att spottarna i tvättstugan blinkar till varje gång jag startar micron som står i rummet bredvid. De slocknar en gång precis när micron startar och tänds igen efter någon halvsekund.
Spottarna är 3 st led 230V (drivdon vid varje spott) som drivs av en plejddimmer. Frugan hävdar att hon sett samma sak med en anna lampa när vanliga ugnen slås på men det är inget jag kan provocera fram nu.
Innan jag ringer in elektrikern tänkte jag höra om någon har haft liknande problem?
Har byggt hus och använt många prylar från plejd. Har ett skumt problem att spottarna i tvättstugan blinkar till varje gång jag startar micron som står i rummet bredvid. De slocknar en gång precis när micron startar och tänds igen efter någon halvsekund.
Spottarna är 3 st led 230V (drivdon vid varje spott) som drivs av en plejddimmer. Frugan hävdar att hon sett samma sak med en anna lampa när vanliga ugnen slås på men det är inget jag kan provocera fram nu.
Innan jag ringer in elektrikern tänkte jag höra om någon har haft liknande problem?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja...dylika problem blir vanligare och vanligare.
Då alla spottar blinkar så kan man misstänka den centrala dimmern. Huruvida den är alltför känslig eller om micron stör för mycket är svårt att säga, och ingenting som en vanlig elektriker kan reda ut heller. Den man enkelt kan titta på är kopplingsvägen för störningen genom att flytta på det som går att flytta på - micron.
- Prova den i ett annat uttag på en annan grupp och/eller fas för att se om störningen är ledningsburen.
- Flytta den fysiskt längre bort från Plejdpucken med en skarvsladd till det ursprungliga uttaget för att se om störningen är luftburen.
- Anslut en glödlampa (t.ex halogen) i samma uttag som micron och studera hur den blinkar, detta för att bedöma ifall det blir ett påtagligt spänningsfall vid start av micron. Detta prov kan också om möjligt göras i ett uttag nära Plejdpucken, på samma grupp.
- Det fanns förr EMC-filter som pluggas i uttaget men jag finner inget sådant nu i hastigheten annat än detta från Elfa. Det hade kunnat ge svar på ifall störningen är ledningsburen och av hög frekvens, inte kortvarigt spänningsfall. Men då det handlar om starten av micron så är det nog inget problem här.
- Prova ifall det är skillnad mellan full ljusstyrka och neddimmade spottar. Det kan tyda på ett problem hos Plejd.
- Om det går att stänga av den trådlösa kopplingen till Plejdpucken temporärt som ett prov vore det värdefullt.
Med resultatet i handen kan man eventuellt gå vidare med att finna en lösning.
Då det troligen är fruktlöst att få gehör hos supporten för Plejd eller din micro så är det installationen som man kan försöka göra något åt. Det kan ju handlar om ett fel som ger ovanligt hög impedans i gruppledningarna som gör spänningen till Plejdpucken ostabil.
Då alla spottar blinkar så kan man misstänka den centrala dimmern. Huruvida den är alltför känslig eller om micron stör för mycket är svårt att säga, och ingenting som en vanlig elektriker kan reda ut heller. Den man enkelt kan titta på är kopplingsvägen för störningen genom att flytta på det som går att flytta på - micron.
- Prova den i ett annat uttag på en annan grupp och/eller fas för att se om störningen är ledningsburen.
- Flytta den fysiskt längre bort från Plejdpucken med en skarvsladd till det ursprungliga uttaget för att se om störningen är luftburen.
- Anslut en glödlampa (t.ex halogen) i samma uttag som micron och studera hur den blinkar, detta för att bedöma ifall det blir ett påtagligt spänningsfall vid start av micron. Detta prov kan också om möjligt göras i ett uttag nära Plejdpucken, på samma grupp.
- Det fanns förr EMC-filter som pluggas i uttaget men jag finner inget sådant nu i hastigheten annat än detta från Elfa. Det hade kunnat ge svar på ifall störningen är ledningsburen och av hög frekvens, inte kortvarigt spänningsfall. Men då det handlar om starten av micron så är det nog inget problem här.
- Prova ifall det är skillnad mellan full ljusstyrka och neddimmade spottar. Det kan tyda på ett problem hos Plejd.
- Om det går att stänga av den trådlösa kopplingen till Plejdpucken temporärt som ett prov vore det värdefullt.
Då det troligen är fruktlöst att få gehör hos supporten för Plejd eller din micro så är det installationen som man kan försöka göra något åt. Det kan ju handlar om ett fel som ger ovanligt hög impedans i gruppledningarna som gör spänningen till Plejdpucken ostabil.
Tack för svar. Ska se som jag hittar en vanlig lampa och testa om det verkar bli ett spänningsfall. Jag vet att jag tänkt på tidigare att arbetsbelysning fladdrar ordentligt när jag startar kapsågen. Vi bor i ett gammalt sommatstugeområde där elnätet bygdes när det fanns färre och betydligt enklare hus. Kanske kan bero på någon slags underdimensionering?Bo.Siltberg skrev:
Ja...dylika problem blir vanligare och vanligare.
Får hoppas att just detta problem löser sig när köket är helt färdigt och micron flyttar från sin nuvarande, tillfälliga, placering.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Många överspänningsskydd (typ alla från APC) har också ett inbyggt störningsskydd. Sen vet jag inte exakt spec på det skyddet.
Det är praktiskt att använda till elektronik eftersom sådana apparater är känsliga både för överspänningar och störningar (samt kan skicka ut störningar själva).
Edit: detta var alltså ett svar till Bo angående tillgången på störningsskydd.
Det är praktiskt att använda till elektronik eftersom sådana apparater är känsliga både för överspänningar och störningar (samt kan skicka ut störningar själva).
Edit: detta var alltså ett svar till Bo angående tillgången på störningsskydd.
Har nyligen installerat plejd 4 puckar och de kör 9 st lampor alla med LED alla har samma glödlampor de Osram 3,5 Watts alltså 35 watt LED upptäcker nu att tre av mina spottar blinkar lite lätt när de är dimma till 50 % drar man dimmninge så slutar problemet. Har upptäckt att plädarna har olika firmware har pratat med elektrikern att byta den ena pucken den som har ett lägre firmwear än de andra tre... får se om det löser problemet.N nybyggarn3 skrev:Tack för svar. Ska se som jag hittar en vanlig lampa och testa om det verkar bli ett spänningsfall. Jag vet att jag tänkt på tidigare att arbetsbelysning fladdrar ordentligt när jag startar kapsågen. Vi bor i ett gammalt sommatstugeområde där elnätet bygdes när det fanns färre och betydligt enklare hus. Kanske kan bero på någon slags underdimensionering?
Får hoppas att just detta problem löser sig när köket är helt färdigt och micron flyttar från sin nuvarande, tillfälliga, placering.
Men min teori är att alla plädarna måste ha samma firmware Det ser man under enheter och information om enheten där står det vad det är för firmware mina har har 1.3.8 ...den som krånglar har 1.3.7.
Hoppas denna information kan hjälpa till.
Det verkar osannolikt att mikron genererar störningar som plejden uppfattat som korrekt bluetooth-signalering och plockar upp någon form av styrsignal den vägen. Det låter mer som helt vanliga störningar via elnätet.
Låter osannolikt. I mitt fall har jag konstaterat att det handlar om spänningsfall. Blir samma problem med spisen.MrJay skrev:
Nu har jag hittat hur man bli av med ev bilnkande Plejd styrda fasad lampor. Man kalebrerar lastinställningen till varje Plejd dimmer i appen.. sedan ställer man in ljudnivån.B Berra Bus skrev:Har nyligen installerat plejd 4 puckar och de kör 9 st lampor alla med LED alla har samma glödlampor de Osram 3,5 Watts alltså 35 watt LED upptäcker nu att tre av mina spottar blinkar lite lätt när de är dimmade till 50 % drar man dimmningen så slutar problemet. Har upptäckt att plädarna har olika firmware har pratat med elektrikern att byta den ena pucken den som har ett lägre firmware än de andra tre... får se om det löser problemet.
Men min teori är att alla plädarna måste ha samma firmware Det ser man under enheter och information om enheten där står det vad det är för firmware mina har har 1.3.8 ...den som krånglar har 1.3.7.
Hoppas denna information kan hjälpa till.
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara