Hej,
Jag går och tänker på alla stora solcellsparker som byggs och dessa höga likspänningar som det blir när man seriekopplar panelerna.
Om vi tar en slinga på 20 paneler som seriekoplas och säg att vi får en spänning på 800VDC.
Om jag förstått saken rätt blir strömmen I detta fall i storleksordningen vad en panel kan ge?
Nu kommer kanske en korkad fråga, om jag kortsluter plus och minus 800vdc, går panelerna sönder, blir det någon ljusbåge?
Om jag parallellkopplat istället, ca 40VDC men mer ström, hur beter detta sig då?
Kan någon svara på dessa frågor
Jag går och tänker på alla stora solcellsparker som byggs och dessa höga likspänningar som det blir när man seriekopplar panelerna.
Om vi tar en slinga på 20 paneler som seriekoplas och säg att vi får en spänning på 800VDC.
Om jag förstått saken rätt blir strömmen I detta fall i storleksordningen vad en panel kan ge?
Nu kommer kanske en korkad fråga, om jag kortsluter plus och minus 800vdc, går panelerna sönder, blir det någon ljusbåge?
Om jag parallellkopplat istället, ca 40VDC men mer ström, hur beter detta sig då?
Kan någon svara på dessa frågor
Ljusbågar är alltid en risk när man kortsluter något. I korthet blir det större risk för farliga ljusbågar vid hög spänning och större risk för farlig varmgång vid hög ström. Jag vet inte om panelerna tar skada men gissar på att de inte gör det.
Om spänningen är lägre och strömmen högre så måste man ha grövre ledare. Därför är det fördelaktigt att seriekoppla dem.
Om spänningen är lägre och strömmen högre så måste man ha grövre ledare. Därför är det fördelaktigt att seriekoppla dem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
De ska inte ta skada. Kortslutningsströmmen är inte nämnvärt högre än märkströmmen. Se grafen nedan. Maximalt effektuttag får man nånstans i en röda ringen. Jag ser ingen skillnad på seriekopplade eller parallellkopplade paneler här, förutom att strömmen blir obehagligt stor vid parallellkoppling.
En ljusbåge kan uppstå om det inte blir en stum kortslutning, när spänningen är tillräckligt hög för att överbrygga ett kort luftavstånd, eller om strömmen är tillräcklig hög för att smälta kontaktstället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ljusbåge kan uppstå om det inte blir en stum kortslutning, när spänningen är tillräckligt hög för att överbrygga ett kort luftavstånd, eller om strömmen är tillräcklig hög för att smälta kontaktstället.
40V DC räcker nog som tändspänning. (En elsvets ligger väl på 40-50v).
Den ökade strömmen , 20ggr högre, kan nog utgöra ett större problem på flera sätt.
Om man går från tex 10A till 200A så är det ändå en starkströmsanläggning, även om spänningen är ofarlig vid beröring.
Den ökade strömmen , 20ggr högre, kan nog utgöra ett större problem på flera sätt.
Om man går från tex 10A till 200A så är det ändå en starkströmsanläggning, även om spänningen är ofarlig vid beröring.
Solpanelens celler består av många små strömgeneratorer, så det blir ingen stor kortslutningsström som vid vanliga lågohmiga strömkällor.
Det jag kan tänka mig kan hindra parallellkoppling är att de inte levererar samma spänning, finns ingen diodverkan någonstans lär spänningsskillnaden ge bakmatning?
Med reservation på att jag är total novis på solpaneler.
Med reservation på att jag är total novis på solpaneler.
- När jag skulle mäta mina paneler, alltså mäta spänningen visade instrumentet ingen spänning. Jaha avbrott.. typiskt. Men då tänkte jag hmmm... jag testa är att resistansmäta på med nämnda 20 paneler seriekopplade. Då blev det en gnista, tillräcklig för jag skulle blir rädd
Därav min nyfikenhet hur farligt det var!!
OL betyder overload, inte noll voltH Hensås skrev:Hämtade ett gammalt analogt instrument och det den visade 7-800 v
- När jag skulle mäta mina paneler, alltså mäta spänningen visade instrumentet ingen spänning. Jaha avbrott.. typiskt. Men då tänkte jag hmmm... jag testa är att resistansmäta på med nämnda 20 paneler seriekopplade. Då blev det en gnista, tillräcklig för jag skulle blir rädd
Därav min nyfikenhet hur farligt det var!!
Många billiga Digitala multimetrar har ett max 250-300-600v så du kan ha mätt på fel sätt.
Det är ju ett problem att det är svårt att "stänga av" en solpanel. Du måste täcka över den med svart plast etc för att det inte ska bli någon utspänning.
Lite grovt, 800V dc är väl ungefär lika farligt som 500V ac. Inte att leka med ens en mulen dag även om spänningen sjunker något lite
Tackar alla för svaren,
Jag tolkar det som att det inte är ofarligt att kortsluta paneler, men eftersom det inte finns något batteri bakom så blir det vad det blir. Alltså finns inget som trycker på bakom mer än 800vdc och strömstorlek från en panel. Att jämföra med kortslutning på vanliga elnätet då hela O3 trycker på.
Väldigt konstig jämförelse.
Saken är att det är ju så många som installerar dessa som inte har elutbildning. Därav mina frågor hur farligt det kan vara.
OL. Over load, där ser man. Trodde det betydde "open loop" alltså öppen krets. Tack för info
Jag tolkar det som att det inte är ofarligt att kortsluta paneler, men eftersom det inte finns något batteri bakom så blir det vad det blir. Alltså finns inget som trycker på bakom mer än 800vdc och strömstorlek från en panel. Att jämföra med kortslutning på vanliga elnätet då hela O3 trycker på.
Väldigt konstig jämförelse.
Saken är att det är ju så många som installerar dessa som inte har elutbildning. Därav mina frågor hur farligt det kan vara.
OL. Over load, där ser man. Trodde det betydde "open loop" alltså öppen krets. Tack för info
Det fins flera olika risker med en kortslutning. Risken för en farlig ljusbåge är mycket större vid 800 VDC än vid 230 VAC. I det vanliga elnätet finns det normer som talar om hur lång tid det maximalt får ta innan strömmen bryts vid en kortslutning. Det uppfylls inte av solpanelerna. Somliga risker är större och andra mindre helt enkelt.
Reglerna om elutbildning är ologiska och inkonsekventa på många sätt.
Reglerna om elutbildning är ologiska och inkonsekventa på många sätt.
Men när det gäller solel så gäller ju samma krav som på den elen och installation som på den el vi som köper från nätet, så där är det ingen skillnad. Skillnaden är väl att många inte vet vad som gäller utan har felaktiga uppfattningar om vad som gäller.
Klicka här för att svara