Hej, fick för mig att provmäta en billighets 7-armad ljusstake som slutat funka.
I min naiva värld skulle det vara 34V (230/7) i varje "hål" men se det var det ju inte, dessutom inte samma på alla.
(ca 2V i alla utom den sista som var 12V - rätt/fel?)
Kastades snabbt på tippen men så här i efterhand kanske man inte kan tänka som jag gjorde eftersom det inte satt lampor/resistans i något av hålen. Så nu vill jag veta tills nästa gång tack:
Hur provmäter man fram ett bra resultat på en ljusstake?
Med alla lampor urskruvade eller med bara en i taget?
Måste man komma åt kablaget i ljusstaken för att kunna göra korrekt mätning?
I min naiva värld skulle det vara 34V (230/7) i varje "hål" men se det var det ju inte, dessutom inte samma på alla.
(ca 2V i alla utom den sista som var 12V - rätt/fel?)
Kastades snabbt på tippen men så här i efterhand kanske man inte kan tänka som jag gjorde eftersom det inte satt lampor/resistans i något av hålen. Så nu vill jag veta tills nästa gång tack:
Hur provmäter man fram ett bra resultat på en ljusstake?
Med alla lampor urskruvade eller med bara en i taget?
Måste man komma åt kablaget i ljusstaken för att kunna göra korrekt mätning?
Hade du lampor i alla uttagen utom det du mätte?Bronken skrev:
Hej, fick för mig att provmäta en billighets 7-armad ljusstake som slutat funka.
I min naiva värld skulle det vara 34V (230/7) i varje "hål" men se det var det ju inte, dessutom inte samma på alla.
(ca 2V i alla utom den sista som var 12V - rätt/fel?)
Kastades snabbt på tippen men så här i efterhand kanske man inte kan tänka som jag gjorde eftersom det inte satt lampor/resistans i något av hålen. Så nu vill jag veta tills nästa gång tack:
Hur provmäter man fram ett bra resultat på en ljusstake?
Med alla lampor urskruvade eller med bara en i taget?
Måste man komma åt kablaget i ljusstaken för att kunna göra korrekt mätning?
Hade du samma resistens på din mätare som på en lampa?
Hade du säkerställt att alla lampor fungerade?
Du kan inte mäta spänning på det viset för om det inte sitter (hela) lampor av rätt sort i alla hålen så fungerar inte den spänningsdelning som konstruktionen bygger på. Resultatet du fick beror på induktans mellan ledningarna och resultatet blir ganska slumpmässigt och intetsägande.Bronken skrev:
Hej, fick för mig att provmäta en billighets 7-armad ljusstake som slutat funka.
I min naiva värld skulle det vara 34V (230/7) i varje "hål" men se det var det ju inte, dessutom inte samma på alla.
(ca 2V i alla utom den sista som var 12V - rätt/fel?)
Kastades snabbt på tippen men så här i efterhand kanske man inte kan tänka som jag gjorde eftersom det inte satt lampor/resistans i något av hålen. Så nu vill jag veta tills nästa gång tack:
Hur provmäter man fram ett bra resultat på en ljusstake?
Med alla lampor urskruvade eller med bara en i taget?
Måste man komma åt kablaget i ljusstaken för att kunna göra korrekt mätning?
Ska man mäta något i detta fall är det resistansen i lamporna för att avgöra om de är hela eller inte.
Antagligen hade en av lamporna gått sönder när staken slutade fungera. Då slocknar alla lampor eftersom den elektriska kretsen bryts.
Anna_H skrev:
Bronken skrev:
Så här testar man en adventsstake som inte fungerar:
1. Ta fram en ljusstake som fungerar.
2. Skruva ur alla lamporna ur ljusstaken som inte fungerar och lägg i en GUL skål.
3. Ta alla lamporna från den som fungerar och sätt i den som inte fungerar.
4. Fungerar den nu? Grattis! Någon eller några av lamporna i den GULA skålen fungerar inte.
5. Fungerar den inte? Tråkigt, det är något fel på ljusstaken. Hoppa till *
5. Skruva ur EN av lamporna och lägg i en GRÖN skål.
6. Ta en av lamporna från den GULA skålen och sätt på den tomma platsen.
7. Lyser den? Skruva ur den och lägg i den GRÖNA skålen. Annars i en RÖD skål (eller i lampåtervinningspåsen)
8. När alla lampor i den GULA skålen är testade, sök igenom huset efter fler lampor som ligger och dräller och testa dem också.
9. Sista lampan som lyser får sitta kvar. Med lite tur ligger det nu 7 lampor i den GRÖNA skålen som du kan sätta i ljusstaken från punkt 1, annars får du köpa fler, glöm inte att kolla att det är för rätt antal ljus!
10. Om det är lampor kvar, lägg dem i en påse eller ask som märks upp med hur många lampor de är avsedda för. Det är ett helvete att se märkningen på dem.
*. Ljusstaken lyser inte trots fungerande lampor?
a. Dra ur sladden
b. Skriva ur alla lamporna
c. Kolla om du ser något bleck som ser böjt ut ut eller annat fel, med lite tur går det enkelt att åtgärda med skaftet på en kaffesked elelr liknande. Dubbelkolla att sladden är urdragen först!
d. Börja isåfall om på 3. Om det ändå inte lyckas är det dags att slänga den.
1. Ta fram en ljusstake som fungerar.
2. Skruva ur alla lamporna ur ljusstaken som inte fungerar och lägg i en GUL skål.
3. Ta alla lamporna från den som fungerar och sätt i den som inte fungerar.
4. Fungerar den nu? Grattis! Någon eller några av lamporna i den GULA skålen fungerar inte.
5. Fungerar den inte? Tråkigt, det är något fel på ljusstaken. Hoppa till *
5. Skruva ur EN av lamporna och lägg i en GRÖN skål.
6. Ta en av lamporna från den GULA skålen och sätt på den tomma platsen.
7. Lyser den? Skruva ur den och lägg i den GRÖNA skålen. Annars i en RÖD skål (eller i lampåtervinningspåsen)
8. När alla lampor i den GULA skålen är testade, sök igenom huset efter fler lampor som ligger och dräller och testa dem också.
9. Sista lampan som lyser får sitta kvar. Med lite tur ligger det nu 7 lampor i den GRÖNA skålen som du kan sätta i ljusstaken från punkt 1, annars får du köpa fler, glöm inte att kolla att det är för rätt antal ljus!
10. Om det är lampor kvar, lägg dem i en påse eller ask som märks upp med hur många lampor de är avsedda för. Det är ett helvete att se märkningen på dem.
*. Ljusstaken lyser inte trots fungerande lampor?
a. Dra ur sladden
b. Skriva ur alla lamporna
c. Kolla om du ser något bleck som ser böjt ut ut eller annat fel, med lite tur går det enkelt att åtgärda med skaftet på en kaffesked elelr liknande. Dubbelkolla att sladden är urdragen först!
d. Börja isåfall om på 3. Om det ändå inte lyckas är det dags att slänga den.
Tyvärr haverade direkt - jag hittade ingen gul skål 
Tack
, då vet jag att jag tänkte fel vid felsökandet. Dock lamporna funkade allihop och dom kollade jag förstås först - och de hade ungefär samma resistans, runt 31 tror jag.
Tack
Redigerat:
Kjell har den här bilden.
Det är visserligen fel symbol för spänningskällan. Men det visar tydligt hur det är kopplat.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hu...de-ellara/seriekoppling-och-parallellkoppling
Det är visserligen fel symbol för spänningskällan. Men det visar tydligt hur det är kopplat.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hu...de-ellara/seriekoppling-och-parallellkoppling
Spara instruktionen till nästa årBronken skrev:
Funkar såklart med vilken skål som helst, bara det är två olika skålar och man kommer ihåg vilken som är vilken. Det gör inte maken, så ungefär halvvägs får han börja om från början.
Klicka här för att svara
