Bronken
Hej, fick för mig att provmäta en billighets 7-armad ljusstake som slutat funka.

I min naiva värld skulle det vara 34V (230/7) i varje "hål" men se det var det ju inte, dessutom inte samma på alla.
(ca 2V i alla utom den sista som var 12V - rätt/fel?)

Kastades snabbt på tippen men så här i efterhand kanske man inte kan tänka som jag gjorde eftersom det inte satt lampor/resistans i något av hålen. Så nu vill jag veta tills nästa gång tack:

Hur provmäter man fram ett bra resultat på en ljusstake?
Med alla lampor urskruvade eller med bara en i taget?
Måste man komma åt kablaget i ljusstaken för att kunna göra korrekt mätning?
 
Bronken Bronken skrev:
Hej, fick för mig att provmäta en billighets 7-armad ljusstake som slutat funka.

I min naiva värld skulle det vara 34V (230/7) i varje "hål" men se det var det ju inte, dessutom inte samma på alla.
(ca 2V i alla utom den sista som var 12V - rätt/fel?)

Kastades snabbt på tippen men så här i efterhand kanske man inte kan tänka som jag gjorde eftersom det inte satt lampor/resistans i något av hålen. Så nu vill jag veta tills nästa gång tack:

Hur provmäter man fram ett bra resultat på en ljusstake?
Med alla lampor urskruvade eller med bara en i taget?
Måste man komma åt kablaget i ljusstaken för att kunna göra korrekt mätning?
Hade du lampor i alla uttagen utom det du mätte?
Hade du samma resistens på din mätare som på en lampa?
Hade du säkerställt att alla lampor fungerade?
 
R
Bronken Bronken skrev:
Hej, fick för mig att provmäta en billighets 7-armad ljusstake som slutat funka.

I min naiva värld skulle det vara 34V (230/7) i varje "hål" men se det var det ju inte, dessutom inte samma på alla.
(ca 2V i alla utom den sista som var 12V - rätt/fel?)

Kastades snabbt på tippen men så här i efterhand kanske man inte kan tänka som jag gjorde eftersom det inte satt lampor/resistans i något av hålen. Så nu vill jag veta tills nästa gång tack:

Hur provmäter man fram ett bra resultat på en ljusstake?
Med alla lampor urskruvade eller med bara en i taget?
Måste man komma åt kablaget i ljusstaken för att kunna göra korrekt mätning?
Du kan inte mäta spänning på det viset för om det inte sitter (hela) lampor av rätt sort i alla hålen så fungerar inte den spänningsdelning som konstruktionen bygger på. Resultatet du fick beror på induktans mellan ledningarna och resultatet blir ganska slumpmässigt och intetsägande.

Ska man mäta något i detta fall är det resistansen i lamporna för att avgöra om de är hela eller inte.

Antagligen hade en av lamporna gått sönder när staken slutade fungera. Då slocknar alla lampor eftersom den elektriska kretsen bryts.
 
  • Gilla
Bronken
  • Laddar…
R
Anna_H Anna_H skrev:
Hade du lampor i alla uttagen utom det du mätte?
Hade du samma resistens på din mätare som på en lampa?
Hade du säkerställt att alla lampor fungerade?
Bronken Bronken skrev:
Kastades snabbt på tippen men så här i efterhand kanske man inte kan tänka som jag gjorde eftersom det inte satt lampor/resistans i något av hålen. Så nu vill jag veta tills nästa gång tack:
 
Till 99% är det glödlamporna som orsakar felet. Resistansmät lampa efter lampa, R bör ligga runt 30-36 ohm.
Att fippla och mäta i socklarna är inte en bra felsökning.
 
  • Gilla
Bronken
  • Laddar…
Så här testar man en adventsstake som inte fungerar:
1. Ta fram en ljusstake som fungerar.
2. Skruva ur alla lamporna ur ljusstaken som inte fungerar och lägg i en GUL skål.
3. Ta alla lamporna från den som fungerar och sätt i den som inte fungerar.
4. Fungerar den nu? Grattis! Någon eller några av lamporna i den GULA skålen fungerar inte.
5. Fungerar den inte? Tråkigt, det är något fel på ljusstaken. Hoppa till *
5. Skruva ur EN av lamporna och lägg i en GRÖN skål.
6. Ta en av lamporna från den GULA skålen och sätt på den tomma platsen.
7. Lyser den? Skruva ur den och lägg i den GRÖNA skålen. Annars i en RÖD skål (eller i lampåtervinningspåsen)
8. När alla lampor i den GULA skålen är testade, sök igenom huset efter fler lampor som ligger och dräller och testa dem också.
9. Sista lampan som lyser får sitta kvar. Med lite tur ligger det nu 7 lampor i den GRÖNA skålen som du kan sätta i ljusstaken från punkt 1, annars får du köpa fler, glöm inte att kolla att det är för rätt antal ljus!
10. Om det är lampor kvar, lägg dem i en påse eller ask som märks upp med hur många lampor de är avsedda för. Det är ett helvete att se märkningen på dem.

*. Ljusstaken lyser inte trots fungerande lampor?
a. Dra ur sladden
b. Skriva ur alla lamporna
c. Kolla om du ser något bleck som ser böjt ut ut eller annat fel, med lite tur går det enkelt att åtgärda med skaftet på en kaffesked elelr liknande. Dubbelkolla att sladden är urdragen först!
d. Börja isåfall om på 3. Om det ändå inte lyckas är det dags att slänga den.
 
  • Gilla
Bronken och 1 till
  • Laddar…
Bronken
Tyvärr haverade direkt - jag hittade ingen gul skål :(

Tack :-), då vet jag att jag tänkte fel vid felsökandet. Dock lamporna funkade allihop och dom kollade jag förstås först - och de hade ungefär samma resistans, runt 31 tror jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bronken
Ja den bilden sprang jag på också det var då jag insåg att det blir nåt helt annat utan lamporna iskruvade :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bronken Bronken skrev:
Tyvärr haverade direkt - jag hittade ingen gul skål :(

Tack :), då vet jag att jag tänkte fel vid felsökandet. Dock lamporna funkade allihop och dom kollade jag förstås först - och de hade ungefär samma resistans, runt 31 tror jag.
Spara instruktionen till nästa år ;)
Funkar såklart med vilken skål som helst, bara det är två olika skålar och man kommer ihåg vilken som är vilken. Det gör inte maken, så ungefär halvvägs får han börja om från början. :p
 
  • Gilla
Bronken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.