M
Är det möjligt (lagligt) att anlita en elektriker privat för nyinstallation av el i ett nybygge? Vilken behörighet måste elektrikern i så fall ha som lägst?

Han måste ha ABL alltså vara elinstallatör om allt ska gå lagligt till enligt elinstallations reglerna, en vanlig elektriker har inte behörighet att göra en så omfattande installation.

Edit: eller vad menar du med privat? Utanför hans ordinarie arbetstid?

M
Ja, jag menar privat utanför ordinarie arbetsplats. Skulle kunna vara någon som för tillfället inte jobbar som elektriker eller har annat jobb i normalfallet.

Jag hittade lite info på http://www.elsakerhetsverket.se/and...linstallationer/Vilka-behorighetstyper-finns/ Där står det rätt tydligt.
2. ABL gäller för alla elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar
3. BB1 gäller för lågspänningsanläggningar och är begränsad till följande
elinstallationsarbeten i befintlig gruppledning:
– uppsättning och flyttning av ljusarmaturer, elkopplare och uttag med
tillhörande kablar,
– fast anslutning och losskoppling av en anordning med tillhörande don samt
förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen.
Så, byte av central eller annat som då påverkar inkommande huvudledning måste man ha ABL för, men för byte eller förläggningar av ledninger ut från existerande central är OK?

Fast, observera att de flesta som arbetat, eller har arbetat som elektriker inte själva har behörighet. Brukar bara finnas en behörig på firman. Övriga arbetar under den behörigheten, och får inte utföra något på fritiden.

M
Ja, absolut. Det är därför jag frågade vilken nivå av behörighet som behövs. Men det är ju lätt för en husägare att bli övertalad av någon som säger sig ha behörighet utan att egentligen ha tillräcklig behörighet.

Micke64 skrev:
Ja, jag menar privat utanför ordinarie arbetsplats. Skulle kunna vara någon som för tillfället inte jobbar som elektriker eller har annat jobb i normalfallet.

Jag hittade lite info på [länk] Där står det rätt tydligt.

Så, byte av central eller annat som då påverkar inkommande huvudledning måste man ha ABL för, men för byte eller förläggningar av ledninger ut från existerande central är OK?
Nix, du får inte som ej behörig (ABL) utöka installationen med flera grupper från centralen.

I ditt fall så handlade det väl om en nyinstallation och då är det nog inte OK att som ej behörig göra detta.

M
Var står det? Det finns bara en högre behörighet än ABL och den är för högspänningsanläggningar vilket inte verkar relevant i ett hus.

Frågan är även relevant för ombyggnad av befintlig installation.

Micke64 skrev:
Men det är ju lätt för en husägare att bli övertalad av någon som säger sig ha behörighet utan att egentligen ha tillräcklig behörighet.
Det finns ingen lag på att du måste anlita någon med behörighet. Det är den som gör installationen som bryter mot reglerna om han saknar behörighet, inte beställaren. Så själv är du säker i lagens mening oavsett. Om du känner någon som arbetar som installatör som du känner förtroende för och är villig att jobba på fritiden är ju det ett alternativ. Tänk dock på att det kan finnas nackdelar med det upplägget vid ett nybygge, som att du inte får officiell dokumentation på anläggningen, och att det krävs en behörig elektriker som anmäler inkoppling av anläggningen till nätägaren.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M
Jag är inte intresserad av någon som inte är behörig.

Kan inte en privatperson med ABL behörighet anmäla inkoppling samt dokumentera systemet?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Om du menar ifall någon obehörig ska göra installationen och sedan en behörig godkänna den, så är det olagligt,

M
f91jsw skrev:
Om du menar ifall någon obehörig ska göra installationen och sedan en behörig godkänna den, så är det olagligt,
Nej, vad får dig att tro att jag menar det. Jag menar vad jag skrev, kan man i lagens mening anlita en privat person som har erforderlig utbildning och behörighet till att göra ändringar eller nyinstallation av elinstallation, att det blir dokumenterat, inkopplat och att husförsäkringar täcker i framtiden.

Micke64 skrev:
Var står det? Det finns bara en högre behörighet än ABL och den är för högspänningsanläggningar vilket inte verkar relevant i ett hus.

Frågan är även relevant för ombyggnad av befintlig installation.
"Nix, du får inte som ej behörig (ABL) utöka installationen med flera grupper från centralen."

Nu såg att jag skrivit lite tokigt, menar såklart att ska du utöka med nya grupper från central så måste man inneha ABL.

M
Det låter ofta som att det är omöjligt att anlita någon privat, men det verkar alltså vara fullt möjligt enligt alla regler. Tack för alla svar.

Micke64 skrev:
Ja, jag menar privat utanför ordinarie arbetsplats. Skulle kunna vara någon som för tillfället inte jobbar som elektriker eller har annat jobb i normalfallet

Det står ju klart att, den som utför elinstallationer får bara utföra dem inom sin behörighet, om personen ifråga inte arbetar under överseende av Elinstallatör (ABL)

För mig och andra elektriker så har vi högst BB1, har vi ABL kallas vi elinstallatör. BB1 får vi på fritiden utföra installationer inom BB1 det du länkade till. Är vi i tjänst får vi göra allt eftersom vi arbetar under överseende av ABL (här handlar det dock om förtroende att båda ska ha klart för sig att man klarar av uppgiften)

För BB1 får man bara inkoppla på befintliga gruppledningar alltså mata vidare från befintlig kopplingsdosa. vi får göra mera också men just detta är relevant för TS.

Se till att hitta nån med ABL. dock vet jag inte hur det fungerar med inkoppling mot nätet samt dokumentation.

M
Det var ett bra förtydligande. Termen elektriker jämfört med elinstallatör. Har aldrig reflekterat över det tidigare, men det verkar ju rimligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.