M
Är det möjligt (lagligt) att anlita en elektriker privat för nyinstallation av el i ett nybygge? Vilken behörighet måste elektrikern i så fall ha som lägst?

Han måste ha ABL alltså vara elinstallatör om allt ska gå lagligt till enligt elinstallations reglerna, en vanlig elektriker har inte behörighet att göra en så omfattande installation.

Edit: eller vad menar du med privat? Utanför hans ordinarie arbetstid?

M
Ja, jag menar privat utanför ordinarie arbetsplats. Skulle kunna vara någon som för tillfället inte jobbar som elektriker eller har annat jobb i normalfallet.

Jag hittade lite info på http://www.elsakerhetsverket.se/and...linstallationer/Vilka-behorighetstyper-finns/ Där står det rätt tydligt.
2. ABL gäller för alla elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar
3. BB1 gäller för lågspänningsanläggningar och är begränsad till följande
elinstallationsarbeten i befintlig gruppledning:
– uppsättning och flyttning av ljusarmaturer, elkopplare och uttag med
tillhörande kablar,
– fast anslutning och losskoppling av en anordning med tillhörande don samt
förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen.
Så, byte av central eller annat som då påverkar inkommande huvudledning måste man ha ABL för, men för byte eller förläggningar av ledninger ut från existerande central är OK?

Fast, observera att de flesta som arbetat, eller har arbetat som elektriker inte själva har behörighet. Brukar bara finnas en behörig på firman. Övriga arbetar under den behörigheten, och får inte utföra något på fritiden.

M
Ja, absolut. Det är därför jag frågade vilken nivå av behörighet som behövs. Men det är ju lätt för en husägare att bli övertalad av någon som säger sig ha behörighet utan att egentligen ha tillräcklig behörighet.

Micke64 skrev:
Ja, jag menar privat utanför ordinarie arbetsplats. Skulle kunna vara någon som för tillfället inte jobbar som elektriker eller har annat jobb i normalfallet.

Jag hittade lite info på [länk] Där står det rätt tydligt.