El
GrönaAnna: Tack för era svar! Vi blir inte riktigt kloka själva men kul att lära sig. Får ändå boka en elektriker.
Bo.Siltberg: Dom kan ju då ha byggt bort den strömbrytaren. Frågan är om det finns andra rör, om du har någon apparatdosa alls bredvid dörren. Då kanske det går att fiska fram en tändtråd. Annars kan man gå på en trådlös lösning, t.ex med en trådlös strömbrytare i takdosan till lampan och en trådlös sändare vid dörren (som ser ut som en vanlig strömbrytare). Det finns flera system att
loni123: [citat] En skolövning där vi ska visa att vi kan använda ett forum. Visste redan svaret , tack så mycket
GK100: [citat] Alla som kan ersätta lysrör som använt glimtändare genom att sätta i "LED-tändare" kan du använda direkt drivna 230 V om du kopplar om och självklart tar bort allt onödigt i gamla armaturen. Den är oftast bara i princip en kortslutning i glimtändarformat så den kan du ersätta genom att koppla om så funktionen blir samma. Enklast genom att ta bort gamla drosseln koppla ihop
Klvr520: Hej, jag skall bygga om ett förråd i källaren till toalett. Jag tror att inkommande el kan finnas under plattan i detta utrymme. Huset är från -62 och när jag dränerade huset för massor av år sedan så grävde vi av ledningen på utsidan trots anvisning och därför så vet jag på ett ungefär var den går in. Kommer tyvärr inte ihåg djupet, men det var ganska djupt. När jag tittar i
lunnabo: Lägg dem i en liten hink med varmt vatten och lite Allrent plus häll i lite Klorinkopia. Låt dem ligga en stund och använd sedan en mjuk diskborste för att få dem rena. Är de fortfarande för gultonade efter rengöringen så lägg dem i varmt vatten med lite mer Klorinkopia i. Det bleker. Ta gärna bilder på hur fint det blev!
Mikael_L: [citat] Jodå, det konstateras redan i de allra första inläggen i tråden att dosan sitter för långt in. Sen hjälper inte distansring något speciellt ifall dosan är så sargad att ringen i dosan inte sitter fast.
Dan_Johansson: Finns ju färdiga "vindkraftverk" på Amazon för ungefär samma pengar som en bättre bilgenerator?
Harald Blåtumme: [citat] Tack för förslaget! Men det är faktiskt inga problem att koppla dit en extra EKK-matning i existerande perilexdosa, det tycks vara fint förberett för en ytterligare matning.
Äpplesnö: [citat] Anade det. Ringde och fick en smart elmätare av eon, ”du har ju en ny mätare så det ska funka” sa de. Men men. Någon som fuskat med ackordet kanske …
snaggletooth: En "propp" ger ingen tillförlitlig indikering på om den har löst ut eller ej. Man måste mäta eller byta på chans.
Bergsuven: [citat] De värmer i princip inte alls, blir mindre än ljumna på nedre delen bara. Kan kolla det du sa om 230 V. Vet dock att det är originalelement sen huset byggdes och huset har bara haft 1 ägare innan oss så elementen är garanterat inte bytta.
hempularen: [citat] Ser ut att ha varit varm. Inte säkert att den har brunnit. R1 kan mycket väl fortfarande fungera. Eftersom händelseförloppet verkar vara att vatten runnit på anskutningskontakten till hällen. Så är jag väldigt osäker på om vi verkligen har ett elektronikfel här. Kondensatorerna ser inte friska ut, men det är inte säkert att de är helt trasiga.
Bo.Siltberg: Om du kan hitta ett nytt element 230 V med samma kontakter så kan du byta det utan krav på att en elfirma måste göra det. Troligen behöver du leta bland dagens modeller av samma fabrikat, och ev fråga tillverkaren.
Kvistian: [citat] ja precis, det blir en patchpanel, sen till switchen. Men då drar man bara den andra upp till patchpanelen helt enkelt.
hempularen: [citat] Det som händer är att du får "flytande nolla". Vilket kan vara extremt farligt. Om vi tänker oss din byggcentral med oansluten nolla. Du kopplar in en byggstrålkastare med 1000W halogenlampa (dåligt exempel) på ett av enfasuttagen ansluten till L1. Den har en resistans på drygt 50 ohm, för att det skall bli ca 1000W. Då kommer det att försöka gå ström från L1, genom lampan,
RoAd: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/ugnen-startar-inte-igen.471472/#post-4961612
Staffe__: Stort tack för hjälpen! De bestämde sig för att anlita proffshjälp
elmont: Är man tveksam OHM mäter man säkringen och kollar om det finns spänning i passdelen, det är ju ganska enkelt och säkert.
lars_stefan_axelsson: [citat] Det är stalltipset, ja.
useless: Du kan ju ha sån tur att det är en egen säkring till den även om det är liten sannolikhet. Börja med att kolla det innan du ringer ut någon.
Alfredo: [citat] Liknande missar har vi alla gjort. Tack för återkopplingen och välkommen till forumet!
taxationistheft: Tack för svar som t.o.m. jag förstår. Jag verkar återigen ha drabbats av dessa byråkrater. Byte till 25A-konsumentsäkring ≠ nyinstallation. Byte av plåtlåda där 25A producentsäkringar får plats= nyinstallation. Man får iaf imponeras av att det bara tog 12 veckor för dem att svara på detta ärende. Om jag orkar gå vidare (börjar bli liiite trött på att slåss mot väderkvarnar)
blackarrow: [citat] Men fungerar direktiven mer än formellt ”på pappret” ? Är de anpassade till dagens globala handel? Håller de dåliga produkter borta från försäljning i Sverige eller på svenska webbsiter?
fam-lundborg: [citat] Tackar. Då skall jag kravställa åtminstånde dosorna på matningssidan. Fläkten i sig har en fabriksmonterad dosa med två ingångar så där blir det överkurs med separeringen.