D
Finns det något man kan sätta i ett trefasutag för att kontrollera samtliga 3-faser. Typ någon form av lampa eller liknande.

Jag vill kunna se på uttaget om alla tre faser finns.

Enklaste hade ju varit att sätta 3 signallampor i centralen men det finns ingen plats. Dessutom unviker jag gärna att ringa elektrikern.

D
Jag har alltså ett sånt här uttag som jag skulle vilja sätta en lampa i för att kontrolelra att alla faser finns.

Bästa svaret

Permanent eller tillfälligt?

Du kan ju skaffa en som nedan och testa varje fas för sig med en lampa.

En gul förlängningssladd med fyra blå skyddade uttag och en röd stickkontakt på en webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
Genialt!

Jag vill snabbt kunna se på kameran (som sitter i anslutning till 3-fasuttaget) om det är strömavbrott eller fasbortfall.

D Derbyboy skrev:
Genialt!

Jag vill snabbt kunna se på kameran (som sitter i anslutning till 3-fasuttaget) om det är strömavbrott eller fasbortfall.
Tre nattlampor i bara så har du det klart.

D
Tack det är också ett bra förslag men jag tror det komemr bli bättre med en grenfördelare och tre nattlampor. Lättare att uppfatta i kameran.

D Derbyboy skrev:
Funkar den här?

[länk]

blir lite konfunderad när det står 400v till 3x220
Ja, den funkar.

Tänk på att tänker du sätta i bara 3 st LED lampor i den där och ha en kamera tittande på dessa så kan dessa bli lysande även om en fas försvinner om du har en stor 2 eller 3 fas last liggande på då det kan bli konstiga spänningar på den fasen som har försvunnit. Våran torktumlare lyste så fint trots att den fasen va borta in i huset.

• Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Är det inte en lite väl omständlig lösning bara för att se om det finns spänning på alla faser? om man nu har en kamera där man kan se i realtid vad som händer (och kameran och dess kommunikationsutrustning inte stannar av strömavbrottet man vill detektera) så borde det vara enklare att sätta dit nån smartplugg eller liknande som kan skicka meddelande om strömmen försvinner?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
blir lite konfunderad när det står 400v till 3x220
3x220??? Kanske de har ändrat sedan i förrgår. :thinking: De kanske läste denna tråd. :)

Övergångssladd med trefasuttag, 400V till 3x230V, 0,8 meter, 387 kronor, webbshop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
Lägger man till den i varukorgen så blir priset typ 445 kr och dessutom tillkommer 45 kr i expeditionsavgift. Den blir ganska dyr.....

Åkte till Hornbach igår och köpte en för 339 kr.

D
useless useless skrev:
Är det inte en lite väl omständlig lösning bara för att se om det finns spänning på alla faser? om man nu har en kamera där man kan se i realtid vad som händer (och kameran och dess kommunikationsutrustning inte stannar av strömavbrottet man vill detektera) så borde det vara enklare att sätta dit nån smartplugg eller liknande som kan skicka meddelande om strömmen försvinner?
Kul med alternativ.

Min central är dåligt uppmärkt så det skulle bli lite omständigt att öppna skåpet och följa faserna. Dessutom har jag säkerligen inte alla tre faser inom blickfånget för den kameran som jag ska använda. Därtill händer det att smarta pluggarna slutar fungera (betydligt oftare än en grenkontakt med tre nattlampor) eller molntjänsten som de kopplas till (är det ingen molntjänst så skulle jag dessutom behöva driva en kontroller vid strömavbrott). Dessutom kostar smarta pluggar betydligt mer än tre nattlampor.

Kameran har jag, 4 nattlampor och en grenkontakt är 500 kr. Perfekt skulle jag säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.