Vi har ett gammalt proppskåp med en nyinstallerad jordfelsbrytare sen i somras.
När vi kopplar in eller drar ut kontakter ur ett uttag i ett rum så går jordfelsbrytaren för hela huset ibland. Det är bara i ett uttag i hela huset det här händer. Har testat med olika saker, lampor, laddare och även andra saker.
När jag har ett grenuttag kopplat till eluttaget så går inte jordfelsbrytaren vid inkoppling av sakerna genom grenuttaget.
Har öppnat och tittat så inga kablar sitter löst i uttaget, vilket det inte gjorde.
Vad kan det vara för fel?
När vi kopplar in eller drar ut kontakter ur ett uttag i ett rum så går jordfelsbrytaren för hela huset ibland. Det är bara i ett uttag i hela huset det här händer. Har testat med olika saker, lampor, laddare och även andra saker.
När jag har ett grenuttag kopplat till eluttaget så går inte jordfelsbrytaren vid inkoppling av sakerna genom grenuttaget.
Har öppnat och tittat så inga kablar sitter löst i uttaget, vilket det inte gjorde.
Vad kan det vara för fel?
Närbilder på uttaget, dels med kåpan på dela när kåpan är borttagen.
Är uttaget jordat?
Kan vara internt fel på uttaget.
Kan vara någon kardel som spretar.
Kan vara någon tråd som rör på sig när kontakt sticks i/dras ur.
Är uttaget jordat?
Kan vara internt fel på uttaget.
Kan vara någon kardel som spretar.
Kan vara någon tråd som rör på sig när kontakt sticks i/dras ur.
Ja uttaget är jordat.Demmpa skrev:
Får ta bilder imorgon.
Kardel som spretar letade jag efter när jag tittade men hittade inget.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
På beskrivningen låter det som ett isolationsfel, snarare än en felkoppling. Fasledare eller neutralledaren i uttaget ligger ”nästan” mot jord. När man ruckar lite på det så blir det kontakt, och jordfelsbrytaren löser. Om det är gamla metalldosor så behöver inte felet vara mot jordtråden i uttaget, det kan vara mot dosan, eller i värsta fall en bit in i röret som oftast också är i metall om dosorna ör av metall.
Tror jag hittade felet med uttaget när jag skulle sätta dit plasthöljet. Det är en metalltråd som sticker ut framför ena hålet, som jag tror ska fjädra tillbaka plastlocken för kontakterna när man tar ut uttaget?
Den kom nog i kontakt med metallen runtom.L micke880 skrev:
Här är alla kopplingarna. De ser ju bra ut?
Klicka här för att svara