Vi har ett gammalt proppskåp med en nyinstallerad jordfelsbrytare sen i somras.

När vi kopplar in eller drar ut kontakter ur ett uttag i ett rum så går jordfelsbrytaren för hela huset ibland. Det är bara i ett uttag i hela huset det här händer. Har testat med olika saker, lampor, laddare och även andra saker.

När jag har ett grenuttag kopplat till eluttaget så går inte jordfelsbrytaren vid inkoppling av sakerna genom grenuttaget.

Har öppnat och tittat så inga kablar sitter löst i uttaget, vilket det inte gjorde.

Vad kan det vara för fel?

Närbilder på uttaget, dels med kåpan på dela när kåpan är borttagen.

Är uttaget jordat?

Kan vara internt fel på uttaget.
Kan vara någon kardel som spretar.
Kan vara någon tråd som rör på sig när kontakt sticks i/dras ur.

• Gilla
Gmann
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Närbilder på uttaget, dels med kåpan på dela när kåpan är borttagen.

Är uttaget jordat?

Ja uttaget är jordat.
Får ta bilder imorgon.

Kardel som spretar letade jag efter när jag tittade men hittade inget.

Byt uttaget.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
U
Har nån satt trådarna på fel plats? Alltså satt fas eller nolla på jordplinten?

Nissens
Demmpa Demmpa skrev:
Är uttaget jordat?

Hur menar du att detta kan påverkas av att uttaget är jordat eller ej?

Nissens Nissens skrev:
Hur menar du att detta kan påverkas av att uttaget är jordat eller ej?
Det ökar sannolikheten för jordfel. Spretande kardeler som inte har någon skyddsjord att råka få kontakt med kommer inte att lösa jordfelsbrytaren.

På beskrivningen låter det som ett isolationsfel, snarare än en felkoppling. Fasledare eller neutralledaren i uttaget ligger ”nästan” mot jord. När man ruckar lite på det så blir det kontakt, och jordfelsbrytaren löser. Om det är gamla metalldosor så behöver inte felet vara mot jordtråden i uttaget, det kan vara mot dosan, eller i värsta fall en bit in i röret som oftast också är i metall om dosorna ör av metall.

Uttaget kan också ha blivit överhettat någon gång. Då kan isolationen bli sämre.

Byt uttaget

Tror jag hittade felet med uttaget när jag skulle sätta dit plasthöljet. Det är en metalltråd som sticker ut framför ena hålet, som jag tror ska fjädra tillbaka plastlocken för kontakterna när man tar ut uttaget?

• Inuti väggbaserad eluttagsdosa, synlig anslutning utan frontplatta, med kablar och fästanordningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Demmpa
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Tror jag hittade felet med uttaget när jag skulle sätta dit plasthöljet. Det är en metalltråd som sticker ut framför ena hålet, som jag tror ska fjädra tillbaka plastlocken för kontakterna när man tar ut uttaget?
Den kom nog i kontakt med metallen runtom.

• Öppen eluttag, saknar kåpa, exponerade ledningar, installationsfas, säkerhetsrisk, vägg, oavslutat elektriskt arbete.
    Skapa konto
Här är alla kopplingarna. De ser ju bra ut?

• Elektrisk vägguttag under installation, ledningar synliga, skadad gipsvägg, hand håller uttaget.
    Skapa konto
  • Installation av strömbrytare med exponerade elektriska kablar i en vägg. Hand syns hålla brytaren.
    Skapa konto
  • Eluttag monterat i öppen vägg, exponerade elledningar, oavslutat elinstallationsarbete, hand håller komponent.
    Skapa konto
  • Elektrisk installation, eluttag, kablar, vägg, hål, person installerar, säkerhet, elektricitet, renovering, DIY, under konstruktion.
    Skapa konto
  • Öppen eluttaginstallation, osäkert, oskyddade kablar, blå neutral tråd, ej färdigställd, hand i bild.
    Skapa konto
  • Elektrisk installation, eluttag, oanslutna kablar, hand installerar, säkerhetsrisk, oskarp förgrund, inomhus, arbetsprocess.
    Skapa konto
Den där fjädern har släppt inne i uttaget. Den skall inte sitta så där.

• Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.