D
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tänk på att tänker du sätta i bara 3 st LED lampor i den där och ha en kamera tittande på dessa så kan dessa bli lysande även om en fas försvinner om du har en stor 2 eller 3 fas last liggande på då det kan bli konstiga spänningar på den fasen som har försvunnit. Våran torktumlare lyste så fint trots att den fasen va borta in i huset.

Vi får se, jag kopplar in det imorgon....
 
D Derbyboy skrev:
Kul med alternativ.

Min central är dåligt uppmärkt så det skulle bli lite omständigt att öppna skåpet och följa faserna. Dessutom har jag säkerligen inte alla tre faser inom blickfånget för den kameran som jag ska använda. Därtill händer det att smarta pluggarna slutar fungera (betydligt oftare än en grenkontakt med tre nattlampor) eller molntjänsten som de kopplas till (är det ingen molntjänst så skulle jag dessutom behöva driva en kontroller vid strömavbrott). Dessutom kostar smarta pluggar betydligt mer än tre nattlampor.

Kameran har jag, 4 nattlampor och en grenkontakt är 500 kr. Perfekt skulle jag säga.
3 st Shelly 1 kostar mindre än 500:-. Tillgängligheten på pluggarna och molntjänsten är nog minst lika hög som en kamera med tillhörande tjänster.
Dessutom får du en notis om en fas faller bort och slipper stirra på kamerabilden för att upptäcka det.
 
D
Shelly 1 ska väl en elektriker koppla in va?
 
D Derbyboy skrev:
Shelly 1 ska väl en elektriker koppla in va?
Bara om den ska installeras fast.
Sätt en stickproppssladd på den så för du en larmanläggning för fasbrott som inte kopplas till något annat.
 
D Dilato skrev:
Bara om den ska installeras fast.
Sätt en stickproppssladd på den så för du en larmanläggning för fasbrott som inte kopplas till något annat.
Och dosor och dragavlastning? Om enda syftet med upplägget med stickpropp är att komma runt behörighetskraven kanske det är bättre att göra en fast installation ändå så att det blir en bra lösning.

Och annars lägga på lite mer på budgeten och köpa Shelly Plug istället. Om det ens blir dyrare jämfört med att skaffa kontakter, kabel, dosor och dragavlastning?
 
D
Jag har en del shellyenheter, det händer att de visar att de är på fast de är av och vice versa.

Den föreslagna lösningen med nattlampa och grenkontakt är mindre känslig för fel.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
En tanke jag fick, beroende på var din elmätare sitter och dess utrymme, är att sätta kameran så du kan se displayen på mätaren, där kan du eventuellt se om alla faserna är ok efter huvudsäkringarna. Så kan du lämna tillbaks grenkontakt mm och slippa den utgiften.
 
D
S Soldan skrev:
En tanke jag fick, beroende på var din elmätare sitter och dess utrymme, är att sätta kameran så du kan se displayen på mätaren, där kan du eventuellt se om alla faserna är ok efter huvudsäkringarna. Så kan du lämna tillbaks grenkontakt mm och slippa den utgiften.
Det var egebtligen min först tanke men mätaren sitter nog lite för långt bort.
 
D
Resultatet:
 
  • Tre objekt med diffust ljus förgrunden, suddiga mörka runda former bakgrunden, trångt utrymme, klockslag synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvitt övervakningskamera-gränssnitt med tre objekt, batteri- och WiFi-indikatorer, "End Live"-knapp synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.