El
Bo.Siltberg: Om jag skulle gissa så valde elektrikern kabeln först, och därefter, kanske först efter att den var klamrad o klar, insåg han/hon att den inte går att använda som TN-S. Dubbla PEN-ledare (i bostadsinstallationer) har visserligen diskuterats livligt, men alltid landat i att det är formellt fel. Det största felet är dock färgmärkningen...en PEN-ledare ska vara grön och gul, inte blå.
Demmpa: [citat] Vid AC (växelspänning) kvittar det vilken tråd som kopplas med vilken.
Rofflert123: Ett och ett halvt år distans var denna utbildning på. Perfekt då man hunnit jobba lite vid sidan av förutom studierna. Tackar snaggletooth, ska kika in tråden!
snaggletooth: Jag tolkar displayen som att pumpen inte ska gå eftersom den visar 0%.
Freddiemeup: Hej bästa forum! Byter alla eluttag i huset, köpte några stycken från Sekelskifte.se men det är svindyrt. Så tänkte höra om någon hittat porslinsuttag utomlands/online och om dom fungerar säkerhetsmässigt eller om det är något man bör tänka på om man köper billigare online. Någon Svensk standard eller annat?
THZ: [citat] Ok, det har jag aldrig tänkt på. Nu måste jag kontrollera alla verktygssladdar. :)
Ntek: Lamputtaget har två tändningar. Dvs du kan ha en lampa som tänds i två steg. Enklast är att skita i en av tändningarna och bara köra ett lamputtag. Problemet löst! Kablarna du har borde vara jord+nolla+tändtråd 1+tändtråd 2. Blå borde vara nolla och gulgrön jord. Men jag tänker inte lova att det är så! :)
Daniel 109: Jonaserik brukar skriva tvärsäkra svar som inte riktigt stämmer med verkligheten.
Fredrik K80: [citat] Tack för råd och inlägg👍 låter bra att det går o lösa utan kabelskyddsplåt (som inte hade varit så estetiskt tilltalande på en träfasad) Mellanrummet mellan lockbrädorna är 10 mm så där får ju kabeln plats att klamras utan problem. Eqlq verkar vara ett bättre alternativ så kommer nog landa på det. Ska kika lite på kabelskyddsplåt dock på sockeln. Går ju lätt
DrWat: Hej, ja det är nästa steg, först ville jag veta grundläggande vad som finns och hur allt hänger samman. Har haft en elektriker här i dag som kikade på det, blir så mycket enklare att ha lite koll innan när det kommer till att kommunicera med yrkesmän. I vilket fall som helst är nästa steg att sätta in en jordfelsbrytare, i övrigt så allt ok ut och det var visst 16 A i trefasarn.
jonaserik: Allt under 7,5 kW är dyrare än en ny. Vad står på skylten, fabrikat och typ.
Carl-Olof Almbladh: [citat] Förtydligande: Om man lägger spisen under befintlig JFB tar man förstås nollan från befintlig nollplint (som är efter JFB). Senare del av mitt inlägg avser fallet att spisen läggs utanför befintlig JFB.
Lulller: [citat] aha oke [citat] [/QUOTE] [citat] Aha okej då fattar jag varför man ej hittar dom. Ska köpa exxact istället!
mickeforsberg: [citat] Tack! Nej du har rätt. Enligt manualen ska man ta loss locket och ansluta kablar där.
Jasmin9371: Det blir väll en ny mätare som kan mäta direkt förbtukning , så är det ibland när man vill gå billigt undan Sån nu att borde köpt en ABB OD4165 istället Tack alla för hjälpen, blir inga sömnlösa nätter framöver😊
Viks: [citat] Hej! Visserligen många år sedan detta inlägg. Men tänkte höra hur det har gått och om något mer ljud kommit eller detta orsakat något problem?
Putte 9497: Helt klart godkänt, sitter garanterat ett va skydd i dosan som ökar ip klassen
Henningelvis: Återkoppling, främst till @happy_sloth och @Demmpa . Monterat, kopplat och fullt fungerande. Stort tack. [bild]
Johanna Brännström: Tack! Mitt geni till son fixade det!
Stefan1972: lite offtopic men när jag var yngre, 12-13 kanske så fick jag mig en kyss av strömbrytaren i badrummet. Jag var bara lite fuktig om händerna och det hände bara en gång. Var väl kanske slumpen som avgjorde saken och förutsättningarna var exakt rätt. Kanske så även här om det ändå var så att man torkade och höll på......
Oldfart: [citat] Det känns som en snygg lösning om man har en massa småcentraler och prylar som man vill samla i en stor vertikal central. Tack allihop för bra idéer
Demmpa: [citat] Exakt, rätt uppfattat. [citat] Ja, framkant/bakkant. Ja, dina lampor matas med 12V, men den spänningen kommer från en transformator som får sin spänning på 230V via dimmern. Så dimmern måste klara av den aktuella transformatorn samt tvärt om. Därav kommer konfigureringen av den nya dimmern.
elmont: Det beror på, man gör det som är enklast i just det speciella fallet. Alla strävar efter att få så bra installation som möjligt med så liten insats som möjligt och så vill man göra jobbet "på sitt sätt" eftersom det nästan alltid finns flera olika vägar att gå. Det finns alltså nästan aldrig bara en väg som är den rätta.