1 599 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Quizen gällande säker el, märklig fråga med två korrekta svar (PEN-avbrott).
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Denna fråga är väl lite märklig.
Den har ju två korrekta svar.
När PEN går av så får man både effekten av en flytande nolla som kan ge ca 400 volt på de faser med minst förbrukning, men också att returströmmen i nollan går ut i skyddsjorden så att alla jordade apparater blir strömförande.
Dvs inte bara försvagad, jordningen får ist motsatt effekt samt försvinner helt.
Så varför är det ena svaret fel? Borde inte båda svar vara korrekta?
Iofs säger de "alla apparater", men i praktiken blir det "alla" eftersom de apparater som drar mest ström är de som kostar minst (värmeelement, värmare, enkla motorer etc), så det dyraste går sönder (känslig elektronik) varav det känns som "allt gick sönder" eftersom det som inte gick sönder är typ betydelselöst.
Den har ju två korrekta svar.
När PEN går av så får man både effekten av en flytande nolla som kan ge ca 400 volt på de faser med minst förbrukning, men också att returströmmen i nollan går ut i skyddsjorden så att alla jordade apparater blir strömförande.
Dvs inte bara försvagad, jordningen får ist motsatt effekt samt försvinner helt.
Så varför är det ena svaret fel? Borde inte båda svar vara korrekta?
Iofs säger de "alla apparater", men i praktiken blir det "alla" eftersom de apparater som drar mest ström är de som kostar minst (värmeelement, värmare, enkla motorer etc), så det dyraste går sönder (känslig elektronik) varav det känns som "allt gick sönder" eftersom det som inte gick sönder är typ betydelselöst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 494 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 494 inlägg
Alla apparater får inte 400 V det beror på vad som är inkopplat på dom olika faserna. Har du last på en fas så händer ingenting men har du belastning på två faser så delar sig spänningen över apparaterna enligt U=R*I i detta fall så går strömmen genom båda apparaterna och är lika stor medans spänningen varierar beroende på resistansen i apparaterna.
@Mikael_L som skrev en bra och pedagogisk förklaring i någon tråd runt 2009-10 om någon kan länka till den.
*Edit* Hittade det: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-haender-om-man-kopplar-bort-nollan.124777/
inlägg 6 *Edit*
@Mikael_L som skrev en bra och pedagogisk förklaring i någon tråd runt 2009-10 om någon kan länka till den.
*Edit* Hittade det: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-haender-om-man-kopplar-bort-nollan.124777/
inlägg 6 *Edit*
Redigerat:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Ja det är ju precis vad jag skrev också ungefär.Panor82 skrev:
Dvs inte exakt bokstavligen "ALLA", men om allt går sönder förutom värmepannan som dessutom är avskriven typ, så blir det "alla" i folkmun.
Det är ju vad man kommer säga till elbolaget (om PEN går sönder på deras sida sas).
(var ju ett liknande fall uppe i PLUS där PEN i elmätaren hade lossnat och elbolaget vägrade ersätta med hänsyn till att allt från tomtgräns är hennes ansvar, vilket är korrekt).
Men lika luddigt är det korrekta svaret skrivit, där man skrivit att jordningen bara blir "försvagad" när jordningen försvinner helt och istället blir spänningssatt. Iofs beror det också på omständigheterna, om det finns potentialutjämning mot annat föremål som potentiellt kan agera jord, som t.ex. vattenrör etc.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag är medveten om att detta alternativ ligger nära sanningen. I utkastet till quizet var ordet alla understruket men det föll tydligen bort vid publiceringen. Men en del av svaret tycker jag bygger på att man vet vilka värre saker som kan hända, elchock. Så man bör kunna sålla bort det mellersta.
Ordet försvagad skrev skrev @Marlen Eskilsson men jag tycker det är bra då det vanligen finns ofrivilliga indirekta jordtag i en bostad via värmesystem och annat precis som du säger. De fall där man har en spänningssatt tvättmaskin inom räckhåll från något som är direkt jordat tror jag är sällsynt. Vattenkranen bör vara indirekt jordad via VVBn osv. Största risken är apparater utomhus, t.ex utedelen på en LVP.
Du får en poäng till.
Ordet försvagad skrev skrev @Marlen Eskilsson men jag tycker det är bra då det vanligen finns ofrivilliga indirekta jordtag i en bostad via värmesystem och annat precis som du säger. De fall där man har en spänningssatt tvättmaskin inom räckhåll från något som är direkt jordat tror jag är sällsynt. Vattenkranen bör vara indirekt jordad via VVBn osv. Största risken är apparater utomhus, t.ex utedelen på en LVP.
Du får en poäng till.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Förlåt Bosse, jag missade att förstärka "alla" som vi hade kommit överens om. Det gick inte att göra understruken text i systemet, men nu har jag ändrat till ALLA istället.
Klicka här för att svara