El
Micke5811: [citat] Jag hade bara lossnat på plåt burken för att se hur kopplingen var, så den går in i boxen på korrekt sätt. Det är bara en matning upp till alla grejer, men nu är ju ett bra läge att dra om och fördela ut lasten lite.
tommib: [citat] Nej, då har kabeln inget kortslutningsskydd på vägen och behöver vara ännu grövre.
elmont: [citat] Ja, men har du en riktig dosa är det bortkastade pengar/arbete
Chippe: [citat] Ok, har tyvärr ingen jordfelsbrytare till huset dock är jordfelsbrytare till luft värmepumpen installerad. Jag ska byta stickpropp till fast installation och alla förskruvningar finns.
hempularen: [citat] Då låter som det ev. troligen finns N framdraget till centralen. Frågan är då varför den inte används. Hur är faserna dragna från huvudcentralen? Kommer de via säkringar?
Totte_S: Norwesco är trevliga och håller vettig kvalitet.
Malainor: [citat] Vet inte om jag fattade rätt men första jag tänker på är en byggcentral från biltema typ? (+ en 3fas till 3fas kabel)
ama3282: Var lite lat. Hittade https://www.byggahus.se/forum/threads/skruv-gaenga-till-takdosa.338739/ Tydligen är det M4 som gäller.
jimmy s: [citat] Fast har hänt mycket med priserna på ”ett par år” så det säger inte så mycket tyvärr.
Obygd: Måste bara avsluta tråden med att säga att det blev grymt bra med en ny fjärrkontroll för 85 kronor! Nu har även elektrikern hunnit förbi och godkänt installationen. Tack för alla positiva hejarop på vägen! [citat] [citat] [citat] [citat] [citat] [citat] [citat]
Demmpa: CRCs gör nog jobbet, har inte använt det märket själv utan använder PRFs samt Frosty's https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/prf-ipa-elektronikrengorare-p18370 https://ubf.se/shop/bil-batvard/exterior/lackrengoring-clay-bar/ipa-isopropylalkohol-100-1-liter/ipa-isopropylalkohol-1-lit
hempularen: Om det finns en bef. kabel som använts för samma ändamål som det är tänkt efter ex. ett centralbyte. Då finns inget krav på utbyte av kabeln, "bara" för att PEN inte är 10 kvmm. Givetvis förutsatt att kabeln var korekt från början. Och det kan finnas andra nledningar att byta ut kabeln. Kravet på 10 kvmm är "modernt", typ 20 - 30 år sedan.
Stabbsson: [citat] Skulle tänkte bara uppdatera. En dremel med en m6 skruv och tillklippt vinkelslipskiva löste problemet 👍
snaggletooth: Nej, PEN-ledare måste vara minst 10mm² (jag antar att det rör sig om 1.5 möjligen 2.5 i den aktuella gruppledningen)
feffethegreat: Hur löste sig detta? Vad berodde ökningen på?
SueCia: [citat] Jag blev snål och körde på en snikvariant där jag paralellkopplade två perilexuttag. Det blev för dyrt att motivera en extra 3fas dvärg + 15 meter 5g2,5 för att "framtidssäkra" :p Får bara se till att L1 L2 används i hällens stickpropp och L3 i Ugnens.
Andreas_kalmar: Är det 6mm² så ta med kablen till en bilverkstad eller en elfirma och be dom pressa och sätta krymplang på skarvarna
permagnuso: Det var en av spottarna som var kass som gjorde att det blinkade. Kopplade ur den så fungerade det. 2 av 7 spottar var kassa så nu kommer jag nog byta alla spottarna mot något annat.
TorpAnders: Han har väl separerat bad och värmare till varsin 230/N för att till exempel kunna styra värmen från centralen eller liknande. Alternativt för att fördela lasten.
erkan45: [citat] Visst är det den här du menar. Har ingen avsikt att klamra den utan att lägga den i en kabelkanal i taket
etompau: Tänk på att äldre ikea-lampor från kanske 70-talet och äldre kan betinga ett värde. Det är inte svårt att dra in ny elkabel i armaturen och se över dess status. Strömbrytaren kan vara utsliten men de brukar följa en viss standard så nya kan finnas att få tag på. Ännu mer värde kan finnas i ex. Ateljé Lyktans, danska designlampor och äldre industriarmaturer från ex Asea.
Arnodt: Tack för svar! En jordfelsbrytare tar 4 modulenheter, dvs 72 mm. Huvudbrytare tar 3 modulenheter, dvs 54 mm. Så innan man har satt några automatsäkringar alls, har 7 modulenheter av 24 st förbrukats. Det blir då 17 st modulenheter kvar. Jag tänker att det är ju bara är 1 rum med kökshörna + badrum. Men klart det tar ju ingen större plats att sätta 3 raders à 12 modulenheter eftersom
krbj: Stort tack för att ni tog er tid att svara. Då förstår jag bättre hur det funkar. [citat] Ja, men fästklorna var slut i affären 😅 Tänkte testa om det gick att återanvända dom gamla. Och vit är mycket riktigt tändtråd, kollade i taket. Tack igen för hjälpen!
janerik12: [citat] Den lyser upp bra. Inte så mycket jag trodde men det räcker. Nu skall den bara monteras :) Tack igen alla ni som kommit med förslag och delat med vilket ljus ni använder 🙏
Karl-E: Lite kuriosa, när vi drog bort tapeten och skulle måla om i vardagsrummet. 3st dosor hade de tagit bort locket på och tapetserat över :/ Ställer till det i såna här lägen.
avh67f: [citat] Är det värt att hålla på rackla med något skrot när ett nytt uttag kostar 30-70kr? Känns som en ickefråga.
avh67f: Kanske det är kvar garanti på ugnen? Är den ny?