Är inne på spåret att byta min elcentral då jag kommer behöva fler säkringar till laddbox och lite annat. Vad skulle ni säga mellan tummen och pekfingret hade ett byte kostat om man bytt till en schneider resi9 central?

Har idag följande (inom parentes vad det behöver utökas till totalt)
* 2st jordfelsbrytare (3)
* 5st 3 fas grupper (6)
* 10st 1 fas grupper (12)
* 1st 2 fas som inte används idag

Bifogar även en bild på centralen idag.
 
  • Elcentral med säkringar, mätare och huvudsäkringar installerade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett relativt enkelt byte med alla trådar inom bef. kapsling. Det går lätt på en dag OM det inte är några jordfel som dyker upp, dom kan vara enkla eller nästan omöjliga att hitta och åtgärda. Så jag skulle tro att det skulle kosta kanske 10 000:-
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
L
Jag tror inte 10000 kr räcker. Jag lät byta en mindre central för 4 år sedan och det kostade ca 9000 kr. Jag hade fast pris och bor i Storstockholm.
Men skicka ett par tydliga bilder till ett par elfirmor, skriv vad du vill ha gjort och be om en offert.
 
E elmont skrev:
Det är ett relativt enkelt byte med alla trådar inom bef. kapsling. Det går lätt på en dag OM det inte är några jordfel som dyker upp, dom kan vara enkla eller nästan omöjliga att hitta och åtgärda. Så jag skulle tro att det skulle kosta kanske 10 000:-
Jag håller med i runda slängar. Med rotavdrag och inga jordfel ca 10 000 - 12 000kr.
 
Inom en dags jobb vad jag kan se.
Behöver gruppförtecking upprättas? Ser ingen i närheten.

Hade du tänkt ha kvar den undre resi9?
 
Redigerat:
boschkenta
Bytte och expanderande en liknande anläggning i våras för ca 12000.
 
Delarna i nedre centralen går att återanvända, resterande material som behöver nyinskaffas kostar ca 4-5kkr hos elbutik.se, köp via elektriker kan bli mycket dyrare om man inte avtalar om vettigt påslag på deras faktiska inköpspris.
Se upp med "rabatt på listpris".

Arbetskostnad ca 600-1000 kr/h
Tidsåtgång bör vara ca 4 timmar på plats, lite hänger på om det behöver dras om några trådar från gruppcentralen till första dosan i varje grupp.
 
L Lennart 57 skrev:
Jag hade fast pris och bor i Storstockholm.
Fast pris är oftast dyrare än rörligt.
Eftersom TS redan har två JFBer, som troligen täcker alla grupper så bör det inte bli en massa oväntade jordfel.

Vid fast pris så tas det ofta höjd för jordfel, eller så skriver de att felsökning av tex jordfel icke ingår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.