Behöver hjälp med att identifiera vad detta är som sitter på min fasad.
En väggmonterad låda, möjligen en elutrustning, på en träfasad med vågräta paneler, troligen utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som ett gammalt skymningsrelä.
Kanske har du någon utebelysning som det styr.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det har jag. Dock har jag fått slå ner säkringen på ute belysningen då strömmen går när den är igång. Jag har letat i dagar efter anledningen men jag kan bara inte hitta felet. All belysningen sitter under tak och alla är snustorra. Har följt kablar för att hitta om någon är skadad eller någon mus ätit på kabeln utan lycka. Kablarna går under 50cm lösullsisolering på vinden och lätt att tappa bort sig när man gräver där 😉 måste fixa en mask 😷 också.
Men kan det vara så pass illa att det kommit vatten i den dosan och det är anledning till strömmen går? Vore toppen, då har jag kommit lite närmare mitt detektiv arbete.
 
  • Gilla
tjockelamock
  • Laddar…
Är det jordfelsbrytaren som löser ut när "strömmen går"?
Reläet ser ut att ha några år på nacken, kan ju vara idé att öpnna det och kolla hur det ser ut.
 
E etompau skrev:
Är det jordfelsbrytaren som löser ut när "strömmen går"?
Reläet ser ut att ha några år på nacken, kan ju vara idé att öpnna det och kolla hur det ser ut.
Förlåt, ja precis, jordfelsbrytaren. Har låtit dvärgbrytaren till belysningen vara nere sen. Huset är från 86, antar att relät är för samma tid. Belysningen har satts igång vid samma tid tidigare därför har jag inte haft denna dosa i åtanke utan letat efter en timer, som aldrig hittats.
 
Jodå, den va inte helt vacker invändigt.
Öppet elektriskt kopplingsskåp med komponenter och ledningar synliga på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallkapsling med kopplingsschema och svart kupelement för elektrisk installation, öppen och handhållen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir till att köpa ny.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Behöver inte vara fel i relät, det kan vara en överledning i en armatur med. Vad för sorts utebelysning, finns det armaturer ute i trädgården/gångväg eller bara på yttervägg.
 
J jonaserik skrev:
Behöver inte vara fel i relät, det kan vara en överledning i en armatur med. Vad för sorts utebelysning, finns det armaturer ute i trädgården/gångväg eller bara på yttervägg.
All belysning sitter under tak. 3 armaturer totalt. Slår jag till brytaren fungerar alla som vanligt idag. När strömmen gick så va det under Hans, bor på västkusten så min spontana tanke va att det på något sätt kommit in vatten någonstans via blåsten eller en mus som käkat kablar. Strömmen gick så fort lamporna skulle tändas vid 22. Nu när jag hittat detta skymmningsrelä som sitter på väggen så tänker jag att det blåst regn på fasaden och det har letat sig in vatten där och kortslutit. Armaturerna sitter inte alls utsatta för varken regn eller blåst därför uteslöt jag dem ganska snabbt.
 
OK bryt säkringen för ytterbelysningen, koppla ur den vita och och den grå. Då är bara relät med i bilden, löser JFB , byt relät. Nästa steg så kopplar du ur den blå och svarta, kopplar ihop vit och grå slår till säkringen, lyser det då utan att JFB löser, byt relät.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK bryt säkringen för ytterbelysningen, koppla ur den vita och och den grå. Då är bara relät med i bilden, löser JFB , byt relät. Nästa steg så kopplar du ur den blå och svarta, kopplar ihop vit och grå slår till säkringen, lyser det då utan att JFB löser, byt relät.
Öppen elektronikkrets med komponenter: motstånd, kondensatorer, anslutningar, transistor, Honeywell-mikrobrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit och grå satt med en wago men gjorde som du sa, kopplade ur blå och svart då funkade lamporna. Kopplade även ur vit och grå så dom ej hade något samband men då hände inget. JFB löste aldrig ut. Antar att den gör det när den slår till strömmen kanske för lamporna.
 
Troligen inte, lyser lamporna med vit /grå tillsammans, du ska koppla in svart och blå, slå på strömmen, har du tur så har kanske något torkat upp i relät. Men det har passerat bäst före datum. Så byt så behöver du inte ha frysgrader i fingrarna i vinter när det ska bytas. Annars är den sorten bra tålig och dom nya elektroniska kan inte mäta sig i kvalitet, även om det är gammal teknik i den. Förr så gjordes det kraftfulla saker.

EDIT lamporna lyste då vit/grå var ihop, då inget fel där kanske, koppla ihop allt igen och häng en mörk tröja dubbelvikt över relät, kan ta några minuter innan det ev tänds. Tidsfördröjt.
 
hmm… slog på strömmen igen med allt inkopplat som original, nu lyser lamporna hela tiden. JFB löser dock ej ut. Något måste hänt med den med tanke på konstant ström nu. Borde ju inte lysa. Blir nog till att byta ändå.
 
Bör kablarna som sitter i Wagon vara ihop kopplade även med ett nytt skymmningsrelä?
 
Bytte relä. JFB slår ut ändå. Skit också…
 
Ta och kolla dina armaturer, det kan ju vara något spindelbo eller liknande i någon av dom. Har du inget annat som tex uttag som styrs av ljusreläet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.