10 178 läst ·
104 svar
10k läst
104 svar
Får man in 4mm2 i ett vanligt uttag?
Henrik, om du fortfarande är kvar: Hur menar du när du säger "Med jordfelsbrytare innan kabeln är utlösningsvillkoret alltid uppfyllt" ?H HenrikHuslöse skrev:
Om jag räknar på en kabel med längden 1000 meter och arean 1,5 kvmm får jag kortslutningsströmmen till 9,8 A. Då har jag ändå antagit förimpedans till noll, likaså impedansen i kabel från överlämningspunkt till elcentral till noll, likaså impedans inom elcentral till noll. (Skulle jag ta med dessa faktorer skulle kortslutningsströmmen bli ännu lägre.) Med detta extremfall skulle säkringen ALDRIG lösa ut, ens vid fullständig kortslutning. Vad är det jag missar i resonemanget "Med jordfelsbrytare innan kabeln är utlösningsvillkoret alltid uppfyllt". Tänker jag fel?
Om du vill kan du kolla i dessa äldre trådar där det mesta har tröskats på längden och tvären samt dessutom gett upphov till forumets lilla hjälpprogram ElDim.B Blueeye skrev:Henrik, om du fortfarande är kvar: Hur menar du när du säger "Med jordfelsbrytare innan kabeln är utlösningsvillkoret alltid uppfyllt" ?
Om jag räknar på en kabel med längden 1000 meter och arean 1,5 kvmm får jag kortslutningsströmmen till 9,8 A. Då har jag ändå antagit förimpedans till noll, likaså impedansen i kabel från överlämningspunkt till elcentral till noll, likaså impedans inom elcentral till noll. (Skulle jag ta med dessa faktorer skulle kortslutningsströmmen bli ännu lägre.) Med detta extremfall skulle säkringen ALDRIG lösa ut, ens vid fullständig kortslutning. Vad är det jag missar i resonemanget "Med jordfelsbrytare innan kabeln är utlösningsvillkoret alltid uppfyllt". Tänker jag fel?
Lite allmänt
http://www.byggahus.se/forum/el/64060-rakna-pa-utlosningsvillkor.html#89
Detaljer kring bla ElDim
http://www.byggahus.se/forum/el/143177-program-foer-utloesningsvillkor.html
Vore sökfunktionen lite mer utvecklad på forumet finns det mesta för elfrågor av typen forumet riktar sig till och även en del mer sen länge i många upplagor. Det skulle ge en utgångspunkt för nya frågor och så kan det gå in mer specifikt på dessa om det behövs.
Det är helt riktigt att säkringen aldrig komma lösa ut men eftersom jordfelsbrytaren kommer känna av jordfelströmmen så kommer den att bryta istället för säkringen. Det krävs bara 30mA eller 300mA, beroende på typ av jordfelsbrytare. Det ger ett minst lika bra indirekt personskydd som säkringen.B Blueeye skrev:Henrik, om du fortfarande är kvar: Hur menar du när du säger "Med jordfelsbrytare innan kabeln är utlösningsvillkoret alltid uppfyllt" ?
Men brandrisken då om man får kortslutning fas-fas eller fas-nolla? I ditt exempel får du en kontinuerlig last på 9,8A. Om du har en 10A säkring så kommer den aldrig att lösa ut, men strömmen är samtidigt så låg att kabeln inte heller kommer att gå varm. Skulle du korta av kabeln till hälften, 500 m, så skulle strömmen fördubblas och säkringen lösa ut efter en stund på samma sätt som vid någon annan form av överbelastning.
Varje praktiskt användbar dimensionering dvs sett till spänningsfall och långt sämre än de typiska 4% kommer säkringen skydda fast med lite större fördröjning än 0.4 s. Och detta då som backup om mot förmodan inte JFB löser ens vid en kraftigare jordslutning vilket de ofta gör även om de faller vid prov mot deras spec med tex instalationstestare.J Josth skrev:
Så om TS kan köra sin pump utan problem och skött avsäkringen samt med JFB för att på marginalen kunna hålla utlösningstiderna finns inga problem öht i detta fallet. Som sagt kolla länkarna i #92 de tar upp allt detta många gånger om.
Jag tackar och bockar.GK100 skrev:
Om du vill kan du kolla i dessa äldre trådar där det mesta har tröskats på längden och tvären samt dessutom gett upphov till forumets lilla hjälpprogram ElDim.
Lite allmänt
[länk]
Detaljer kring bla ElDim
[länk]
Vore sökfunktionen lite mer utvecklad på forumet finns det mesta för elfrågor av typen forumet riktar sig till och även en del mer sen länge i många upplagor. Det skulle ge en utgångspunkt för nya frågor och så kan det gå in mer specifikt på dessa om det behövs.
Tack för klargörandet.H HenrikHuslöse skrev:Det är helt riktigt att säkringen aldrig komma lösa ut men eftersom jordfelsbrytaren kommer känna av jordfelströmmen så kommer den att bryta istället för säkringen. Det krävs bara 30mA eller 300mA, beroende på typ av jordfelsbrytare. Det ger ett minst lika bra indirekt personskydd som säkringen.
Men brandrisken då om man får kortslutning fas-fas eller fas-nolla? I ditt exempel får du en kontinuerlig last på 9,8A. Om du har en 10A säkring så kommer den aldrig att lösa ut, men strömmen är samtidigt så låg att kabeln inte heller kommer att gå varm. Skulle du korta av kabeln till hälften, 500 m, så skulle strömmen fördubblas och säkringen lösa ut efter en stund på samma sätt som vid någon annan form av överbelastning.
Det är rätt sätt att se på saken. JFB är en tingest som primärt mildrar de externa konsekvenserna av ett fel/olycka i elanläggningen (och har aldrig en 100% garanterad skyddsfunktion), medan en säkring är en sak som hindrar externa konsekvenser av ett internt fel. Ungefär som säkerhetsbälte kontra bromsar. Och på samma sätt ersätter de inte varandra.J Josth skrev:
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden då den var väldigt lång, men är det själva pumpen som du hade tänkt styra med smart plug? Finns risk att det inte kommer att fungera pga startströmmen. Jag fick i varje fall det problemet när jag försökte använda denna smart plug: https://www.kjell.com/se/produkter/...rrstrombrytare-zigbee/aqara-smart-plug-p51329 för att styra och övervaka en avfuktare, då den drar en bit över 10A vid start.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag tänkte använda en shelly plug. Men vi får se. Kanske blir en inbyggt puck i en kopplingsdosa om det fungerar bättre.
Idag startar jag en dränkpump med kontaktor och shelly, fungerar utmärkt.
Mina två avfukare och pumpar o dränering startar jag med shelly plug S och Telldus z-waveplug.
Aldrig något problem
Idag startar jag en dränkpump med kontaktor och shelly, fungerar utmärkt.
Mina två avfukare och pumpar o dränering startar jag med shelly plug S och Telldus z-waveplug.
Aldrig något problem
Okej! Ja den jag länkade har ju en överbelastningsfunktion, så det är väl den som stoppar direkt strömmen går över 10A. Jag kanske ska prova en plug utan sån funktion till min avfuktare då. Men frågan är ju hur bra det är för pluggen att det går mer ström genom den än vad den ska klara av, även om det nu bara är några millisekunder...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden