Hej,
Vår induktionshäll slutade att fungera och utan att tänka närmare på det gick vi och köpte en ny.
När vi sedan tog ut den trasiga så insåg vi att det inte såg riktigt likadant ut och nu står vi som frågetecken.
Så här såg kopplingen i den trasiga:
Såhär var den kopplad (till vänster)
Det som gjorde oss osäkra var att det står 400v?
Den gamla var inkopplad i denna:
Som sedan sedan var inkopplad här:
Skruvar man bort den så ser det ut såhär bakom:
Den nya ser ut så här:
Så frågan är går det att koppla in den nya i det nuvarande kontakten eller måste vi lämna tillbaka den?
Vår induktionshäll slutade att fungera och utan att tänka närmare på det gick vi och köpte en ny.
När vi sedan tog ut den trasiga så insåg vi att det inte såg riktigt likadant ut och nu står vi som frågetecken.
Så här såg kopplingen i den trasiga:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär var den kopplad (till vänster)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som gjorde oss osäkra var att det står 400v?
Den gamla var inkopplad i denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sedan sedan var inkopplad här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvar man bort den så ser det ut såhär bakom:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så frågan är går det att koppla in den nya i det nuvarande kontakten eller måste vi lämna tillbaka den?
Ser ut som ni har ett tjuvkopplat och felkopplat spisuttag som inte följer standarden för Perilex-uttag. På detta sätt har man bl.a. lyckats återanvända det gröna sladdstället som annars inte skulle gått. En elektriker behöver reda ut hur uttaget är kopplat och göra om det rätt. Till den nya hällen behövs en lös Perilex stickpropp till anslutningskabeln. https://www.elgrossisten.se/strombrytare-vagguttag/spisdon/stickpropp-till-spis-perilex-16a-vit/
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Och observera att detta måste bli rätt. Hällen bränns ögonblickligen sönder om det kopplas fel. Så det finns inget utrymme för "labbande".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Efter att uttaget korrigerats rekommenderar jag denna instruktion för inkopplingen, dvs inga dubbla neutralledare i sladden: https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/post-5374799
Hoover har tyvärr gjort detta lite krångligare än vad vi är vana att se...
Hoover har tyvärr gjort detta lite krångligare än vad vi är vana att se...
Klicka här för att svara

