El
Denan353: Nä, mycket för elektrikern oka innan gipset snackas på, så är det. Var skönt att ha skrotat flexrör+förböjar, klarade inte dragfjäder provet
hempularen: Ok, svårt att se på bilden. Såg ut som undre jfb får matning från undersidan av övre jfb.
Henke_2017: [citat] Visade sig att jag hade en bygel från gamla spisen (oanvänd) att bygla med. Fungerar alldeles ypperligt. Testat alla fyra plattor och fungerar bra. Gick bra att skruva dit också så känns bra. Noterade att den lilla kabelstumpen som följde med så var nollan redan byglad på den sidan som skall skruvas fast i kontaken. Så det är nog tänkt att man ska göra så men jag är nöjd
Josth: Den har bara tre ledningar anslutna så då är det en vanlig enkel trapp och dessa är märkta med siffran "6". Sedan behöver man förstå vilken ledning som går vart. Fungerar båda skruvarna i dosan? Annars måste den nya brytaren kompletteras med fästklor såsom den gamla har.
Henric Lundin: [citat] Löste du det? Jag hade samma problem och kollade alla säkringar. Visade sig vara en maxi säkring (dom stora) som gått sönder
FGLIN: [citat] Vad jag vet kostar tillfälliga anslutningar mycket så det är tveksamt om kollektivet drabbas annat än i de fall effekten inte räcker till eller byggmaskiner fördärvar elkvaliten. Gissar att det kan vara för att elbolagen kan ta så hutlöst mycket för byggström som de vägrar installera den permanenta strömmen tidigare även om det vore både tekniskt möjligt, lämpligt och
Josth: Det var kanske en gasspis med gasugn tidigare och sedan har någon renoverat köket med gashäll och en elektrisk ugn utan att tänka på elinstallationen i lägenheten. Konstigt också att föreningen inte passade på att uppgradera lägenheterna med större elanslutning, t.ex. 25 A eller 3×16 A 3-fas. Fler föredrar el-spis och framtiden för gasnäten på längre sikt är lite osäker även
Martin Lundmark: [citat] Hej nallepu När solcellerna introducerades, så var det vanligt att ”PV-invertern” innehöll en transformator som bl.a. anpassade spänningsnivån, men även utgjorde en ”isolation mot krypströmmar”. Den senare teknikutvecklingen införde begreppet ”Transformerless Inverters” eftersom man bl.a. ville undvika effektförlusterna i transformatorn. Det innebar att man istället
Harey: [citat] Det handlar om belysning mellan köksö och kökssidan samt bänkbelysningen. Uppifrån kommer man från sovrum&vardagsrum. Neifrån kommer man från 70% av huset BOA med badrum, tvättstuga, allrum mfl. Vill inte behöva springa från ena sidan till andra för att tända.
Oldfart: [citat] Det är klart man gör. Alla säkringar och gruppledningar är alltid parallellkopplade. Däremot får man inte ansluta en gruppledning till mer än en säkring.
elmont: Det enda som man "byter färg" på är jorden och nollan i övrigt följer man den g:a standarden i huset.
AndersS: Bara som info, vissa kabelskyddsplåtar som idag syns på hus är skydd för fiberduct som ska skyddas både mekaniskt och solljus.
Robin Lindberg: [citat] Du kan göra precis samma saker med 24vac, trappkopplingar etc, säkringarna är likadana, skiter i spänning nedåt… Skall man experimentera kanske det är bättre med lägre spänning. Så kasta in en trafo och ett glödljus på 24v på listan.
Johan456: Jaha, det finns ett rörsläpp i taket. Där hittar du nog en vit som lämnats som dragtråd. Den gröna tändtråden har dragits ur. Du behöver då för att lösa detta en till tråd till armaturen. Grön finns inte längre, väl typ orange eller grå. Undvik brun, blå, gröngul och röd. Just det. -66 var det vanligt med svart och vit som fas och nolla samt röd som jord. Vilken som var
Robin Lindberg: [citat] Bara ett förtydligande, som ev. Kan skapa förvirring i ditt inlägg. Köksskåpen har inget med om det behöver vara jordade uttag eller ej. Köket där man lagar mat är väll det som avses förmodar jag. Jag slipper ej jordade uttag vid vattenkranen bara för att det inte råkar sitta ett köksskåp här.
Hembyggen: [citat] Tack!
BirgitS: [citat] Inga problem med att skriva i en gammal tråd men denna tråd handlar inte om några dimrar alls så ditt inlägg är rätt obegripligt..
pacman42: Detta är orsaken till att man har rör, man skall skydda trådarna. Borra ett nytt hål där det inte är ett rör.
Eloffen: [citat] Visst skarvar man olika areor, görs varje dag på året vill jag påstå.
roband915: Förbaskat bra tips! Beställde några st på en gång.
Panor82: Kul att det löste sig, kunde hjälpt dig annars då jag varit i byxelkrok ett par dagar. 😊
Bo.Siltberg: Var hittar du många? På t.ex biltema finns två, 16 och 20 mm. Du klarar dig med 16 mm.
viriol: [citat] Nu vet jag inte hur din fläkt + styrning ser ut, men jag fick "typ" till det jag önskade med ovan koppling. Jag valde ju att lägga fläktens transformator på utgång L1 och det finns en nedsida med mitt "projekt": Om vi ponerar att det ligger spänning ut på fläktens transformatorutgång/tändtråd mot lampan/S2 (man kan styra lampan med fläktens fjärrkontroll), men lampan är
Tomtom79: Se det som att köra bil. Om du har körkort eller kör under någon annans ansvar (övningskör privat eller på körskola) så får du köra bil. Om du gör något dumt på vägen och orsakar en olycka är körningen inte korrekt utförd och du eller din körlärare kan åka dit. Men om du kör från A till B utan incidenter så är resultatet att du tagit dig till B ok. Om du har auktorisation
niklasn: Som flera har sagt, Shelly! Lite irriterad över att den inte förstår när jag namnger faserna, men det är väl handhavandefel?
AG A: [citat] Det är ju precis det jag menar. Hur kan man jorda (alltså ansluta jordkabel) i ett rum som saknar jord? Jag menar att det är okej att ansluta en icke dubbelmantlad lampa, med jordkabel, i ett rum som saknar jord. Man kopplar alltså bara fas, och nolla, och låter lampans jordkabel vara.
Hans Åke Lindquist: [citat] Börjar tro att du har rätt. Förre ägaren hade planer på att bygga ut gäststugan. Jag låter tråden ligga kvar. i röret.