Hej,

En kopplingsdosa har 6 styck neutralledare.

4 av dessa är inkopplade i en Wagoklämma med 5 platser, och 2 är inkopplade i en Wagoklämma med 3 platser, Wagoklämmorna är ihopkopplade med en neutralledare emellan. Jag tänker på neutralledaren som kopplar ihop Wagoklämmorna, är inte risken att den neutralledaren blir överbelastad?
 
  • Elektriska ledningar i dosa, anslutna med skarvklämmor, ovanför tak, installation arbete, säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Om vi förutsätter att alltihop matas från en och samma säkring, ex. 10A så kan det aldrig blir mer än 10A i någon av trådarna.


Samma sak gäller om det är en trefasgrupp, där man iofs har 3 säkringar, men tack vare fasvridningen mellan faserna, blir aldrig returströmmen i nollan större än max strömmen för en av fasern. Ökar man strömmen i en annan fas (när det går max i en fas), så minskar istället strömmen i nollan.
 
  • Gilla
ARJU och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej. Om vi förutsätter att alltihop matas från en och samma säkring, ex. 10A så kan det aldrig blir mer än 10A i någon av trådarna.


Samma sak gäller om det är en trefasgrupp, där man iofs har 3 säkringar, men tack vare fasvridningen mellan faserna, blir aldrig returströmmen i nollan större än max strömmen för en av fasern. Ökar man strömmen i en annan fas (när det går max i en fas), så minskar istället strömmen i nollan.
Om det matas från olika säkringar då snarare än en och samma?
 
Cheng_Peng Cheng_Peng skrev:
Om det matas från olika säkringar då snarare än en och samma?
Då är det fel, och behöver göras om.
 
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
ullberg
Nej det är inga problem, eller kanske: har du problem så är det knappast just den kopplingen mellan plintarna.

Av dina neutralledare så är det rimligtvis/troligtvis bara en som går tillbaka till centralen, den klarar ju hela belastningen (på en ledare). Och det är helt ok om du har en fas som matar dosan (väldigt troligt) eller för den delen om du har en flerfasgrupp med olika faser (fast det är ganska ovanligt i hemmamiljö och många rekommenderar starkt emot det - vilket jag i grunden håller med om även om jag har det i ganska stor utsträckning hemma)

skulle du däremot (och väldigt mycket mot förmodan) ha en flerfasgrupp med fler än en av L1,L2 eller L3 så har du problem - men då är det minst lika mycket, egentligen mer, den ensamma nollan som matar dosan som är problemet...

/U

Edit: skriver tydligen alldeles för långsamt för den här tråden :)
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Då är det fel, och behöver göras om.
Är det bara att fixa en 6 polig klämma då för att lägga alla på samma?
 
Cheng_Peng Cheng_Peng skrev:
Om det matas från olika säkringar då snarare än en och samma?
Det är i så fall ett väldigt grovt fel (såvida det inte är en tvåfas/trefas grupp). Hur sitter säkringarna i centralen (I förhållande till varandra), hur är de märkta?

Men det är i så fall flera allvarliga fel. Inte bara att du har en enstaka nolla mellan wagoklämmorna. det kan teoretiskt bli brand var som helst på väg mellan centralen och dosan.

Bryt alla säkringar som är inblandade, genast. Och egentligen bör man fråga sig vilka mer fel det kan vara i elanläggningen.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Men det är nått "konstigt" med kopplingen i dosan, så vitt jag ser så går det mer än en blå i samma rör och det är ju helt galet. Det brukar oftast vara lika många grön/gula som blå i en kopplingsdosa.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Cheng_Peng Cheng_Peng skrev:
Är det bara att fixa en 6 polig klämma då för att lägga alla på samma?
Nej, inte blanda grupper. Dels pga att kablarna riskerar att brinna upp och leda till ond bråd död. Dels pga risken för strömgenomgång vid arbete om bara ena gruppen gjorts strömlös vilket kan leda till ond bråd död.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Cheng_Peng Cheng_Peng skrev:
Är det bara att fixa en 6 polig klämma då för att lägga alla på samma?
Nej! det måste dras om från centralen. Du kan inte ha olika grupper i en och samma dosa. Det är alltså inte bara stumpen som kopplar ihop de två wagoklämmorna som är problemet här.

men hur har det här uppstått? Har du eller någon du känner hempulat det? Finns det mer tveksamma kopplingar i anläggningen?
 
  • Gilla
Cheng_Peng
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men det är nått "konstigt" med kopplingen i dosan, så vitt jag ser så går det mer än en blå i samma rör och det är ju helt galet. Det brukar oftast vara lika många grön/gula som blå i en kopplingsdosa.
Det ser ju ut att sitta en blå i en ubåt också, så det verkar vara blå tändtrådar också.
 
  • Gilla
Cheng_Peng
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej! det måste dras om från centralen. Du kan inte ha olika grupper i en och samma dosa. Det är alltså inte bara stumpen som kopplar ihop de två wagoklämmorna som är problemet här.

men hur har det här uppstått? Har du eller någon du känner hempulat det? Finns det mer tveksamma kopplingar i anläggningen?
Det har sett ut såhär då vi inte gjort några ändringar i elanläggningen sen vi flyttade hit. Det enda jag gjort är att jag bytt några torix till wago på andra ställen när jag t ex öppnat en dosa för att koppla in taklampor. Har ju inte upplevt några problem så, och antar/hoppas allt är korrekt. Ett 90 tals Myresjöhus, känner inte till att gamla ägarna har gjort några större ändringar i elen mer än att installera takspots i efterhand, samt flyttat kyl och frys vid köksrenovering (fick en var sin säkring).
 
Vad är det för prylar som drivs via den här dosan?

Om detta är i köket, så är det inte helt ovanligt att man gör en tvåfasgrupp för att få in "tillräckligt med ström". Men om det går två blåa trådar i samma rör, som det verkar så är något väldigt fel här.

Men de inblandade säkringarna hur ser det ut i centralen? Om det är en korrekt tvåfas/trefas grupp så är allt OK (men i så fall skall det inte gå flera nollor i något rör).
 
  • Älska
Cheng_Peng
  • Laddar…
F frause skrev:
Nej, inte blanda grupper. Dels pga att kablarna riskerar att brinna upp och leda till ond bråd död. Dels pga risken för strömgenomgång vid arbete om bara ena gruppen gjorts strömlös vilket kan leda till ond bråd död.
Svara inte om du inte vet vad du skriver om.
Ja, det skulle fugera med en 6polig, Wago221 finns dock inte som sexpolig. Nuvarande lösning är okej.
 
  • Gilla
Cheng_Peng
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Svara inte om du inte vet vad du skriver om.
Ja, det skulle fugera med en 6polig, Wago221 finns dock inte som sexpolig. Nuvarande lösning är okej.
Ja, det är inga problem med många neutralledare eller att fördela dem på flera kopplingsklämmor om en inte räcker till.

Det var däremot inte det frågan jag svarade på gällde. Frågan var om det var ok om det var neutralledare från flera säkringar (i meningen grupper) och då tycker jag mitt svar är korrekt.
 
  • Gilla
Cheng_Peng
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.