Hej.
Jag har ett litet förråd i en bod på utsidan av huset. Förrådet är relativt isolerat och får lite värme från insidan som är vägg i vägg med huset. Dock blir det under nollan i förrådet när det är riktig kallt ute.
Av tidigare husägare fick jag höra att de alltid haft en värmelampa tänd inne i boden när det varit rejält kallt ute. Det finns en keramisk lamphållare för e27 inne och inga andra uttag. Därav behöver lampan avge både ljus (enda ljuskällan) och viss värme.
Jag har googlat runt och blir inte klok på vad för lampa som är lämplig att ha där. Ger en vanlig koltrådslampa tillräckligt med värme? Att ha en infraröd värmelampa där blir inte bra då den inte lyser upp och jag tror det blir för varmt mot taket och brandrisk. Är cirka 30 cm till taket från lampkontakten.
Vad tror ni jag behöver?
Jag har ett litet förråd i en bod på utsidan av huset. Förrådet är relativt isolerat och får lite värme från insidan som är vägg i vägg med huset. Dock blir det under nollan i förrådet när det är riktig kallt ute.
Av tidigare husägare fick jag höra att de alltid haft en värmelampa tänd inne i boden när det varit rejält kallt ute. Det finns en keramisk lamphållare för e27 inne och inga andra uttag. Därav behöver lampan avge både ljus (enda ljuskällan) och viss värme.
Jag har googlat runt och blir inte klok på vad för lampa som är lämplig att ha där. Ger en vanlig koltrådslampa tillräckligt med värme? Att ha en infraröd värmelampa där blir inte bra då den inte lyser upp och jag tror det blir för varmt mot taket och brandrisk. Är cirka 30 cm till taket från lampkontakten.
Vad tror ni jag behöver?
Nja, det finns ju dekorationslampor av olika typer som fortfarande kan vara tillåtna att tillverka och sälja inom EU men dessa brukar ha riktigt lågt Watt-antal, dvs dåligt med värme. Jag tänkte på den gamla vanliga glödlampan. Såsom: https://www.lamportillallt.se/sv/la...juskallor/glodlampa-normal-730lm-e27-60w.html OBS! att livslängden bara är ca 1000 timmar på vanliga glödlampor så du måste vara beredd på att byta lampa ganska ofta om den är påslagen non-stop. Och framförallt kontrollera om den fortfarande lyser.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Nån här på forumet har säkert en vanlig gammaldags glödlampa på 75 eller 100 liggandes. Den fungerar utmärkt.
För brandskyddet skulle jag sätta en plåtbit i träet ovanför lampan, med ett par centimeter distans till träet, en bit alufolie duger utmärkt.
För brandskyddet skulle jag sätta en plåtbit i träet ovanför lampan, med ett par centimeter distans till träet, en bit alufolie duger utmärkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En olaglig riktig bastardlösning finns ju i form av dessa.
Jag skulle inte gå upp till 100w om inte lampan med nuvarande lampskärm är godkänd för 100W. 100W blir rikigt varma om man har dem i någon form av lampskärm..
jag skulle inte heller installera adaptern ovan (brandrisk), jag hade fixat ett eluttag och ställt in en frostvakt, om något ska förvaras i förrådet frostfritt.
Är det isolerat med plast för ångspärr, eller är det en fuktmässigt öppen konstruktion?
