Hej kära vänner, jag har upptäck en konstighet i våran elinstallation som jag ville gärna rådfråga om. Det har alltid suttit 4 brytare i vardagsrummet men det har alltid bara funnits 3 lamputtag i rummet, jag trodde först att den sista brytaren var helt enkelt inte inkopplad till någonting men vid närmare kontroll ( då jag ville installera fjärrbrytare) har ledd mig till att se att en av tändtrådarna från denna strömbrytare är kopplad till jord-polen på lamputtaget (själva uttaget är inte kopplat till jord). Bifogar en kopplingskiss som jag har kommit fram till med hjälp av att dra lite i kablarna för att bekräfta vilken koppling går vart och en multimätare.

Min fråga då är om jag borde koppla bort denna tändtråd och isolera med Wago i båda ändarna, det känns lite farligt att ha faspotential på jordkopplingen i uttaget fast jag inte har något inkopplat där och den sitter vid taket.

all insyn uppskattas.

• Schematisk ritning med tekniska symboler, textmarkeringar "N", "L", "T1", "T2", och en kryssmarkering på ett papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kronkoppling.

• Gilla
Henric Sjögren och 2 till
  • Laddar…
Hur ser uttaget ut? Förr var det vanligt med kronkoppling och två knappar som styrde ett utag. Har någon bytt till ett nytt jordat uttag och trott att den tredje sladden är jord så kan det bli väldigt fel...
Men är det ett äldre uttag med tre hål så är allt i sin ordning.

• Gilla
Henric Sjögren och 2 till
  • Laddar…
Ditt lamputtag har det 2 hål och ett stift, eller har det 3 hål?

Protte

• Gilla
Henric Sjögren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ser uttaget ut? Förr var det vanligt med kronkoppling och två knappar som styrde ett utag. Har någon bytt till ett nytt jordat uttag och trott att den tredje sladden är jord så kan det bli väldigt fel...
Kan återkomma med en bild senare i kväll, när jag kommer hem från jobbet. Jag borde nog också ha lagt till att den andra knappen på brytaren (T2) inte styr det uttaget, de andra 3 styr var sitt uttag men den fjärde sätter inte på strömmen till något av dem när man använder den.

Vit takkrok med en elektrisk kontakt, märkt med en maxvikt på 15 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser ett "modernt" kronuttag ut, med en nolla och två tändtrådar.

Redigerat:
  • Gilla
Henric Sjögren
  • Laddar…
Som du ritat den bild är det tre hål i kontakten. Det är en kronkontakt, de har två tändtrådar men saknar jord. Det är i så fall som det ska. Har någon monterat ett jordat uttag är det en rejäl tabbe.

• Gilla
Henric Sjögren
  • Laddar…
H Henric Sjögren skrev:
den andra knappen på brytaren (T2) inte styr det uttaget
det får du förklara närmare, du säger ju att det går en sladd till takuttaget från brytaren T2 men...?

Kronkoppling är ett sätt att tända två olika slingor i en armatur tänk en kristallkrona med totalt 20 glödlampor kopplade som exempelvis 15 i en slinga och 5 i en annan.
Du kan då "dimma" belysningen i tre steg, 5 glödlampor, 15 glödlampor och 20 glödlampor.

Redigerat:
  • Gilla
Gamla gubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
prototypen prototypen skrev:
Ditt lamputtag har det 2 hål och ett stift, eller har det 3 hål?

Protte
Ok jag tror jag förstår, invändigt ser kontakten ut som en kronkontakt med 2 Tändtrådar och en nolla, men täckplattan för uttaget är en vanlig (2 hål) lamputtag.
D Dilato skrev:
det får du förklara närmare, du säger ju att det går en sladd till takuttaget från brytaren T2 men...?

Kronkoppling är ett sätt att tända två olika slingor i en armatur tänk en kristallkrona med totalt 20 glödlampor kopplade som exempelvis 15 i en slinga och 5 i en annan.
Du kan då "dimma" belysningen i tre steg, 5 glödlampor, 15 glödlampor och 20 glödlampor.
Det ser ut som att någon (kanske förra äg) satte en vanlig täckplatta istället för en för kronkontakt.

tack så mycket för all info allihopa :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.