Fairlane
Fairlane: Välkommen till forumet Tjattezz. Du har fått fina svar ovan. Jag hjälpte en bekant som saknade jordfelsbrytare under våren, dvs förutsättningarna var liknande dina. Jag gjorde inget arbete med det elektriska, utan hjälpte bara till i diskussionen med elektrikern så att elektriker och kund förstod varandra. Jag ställde då en fråga här på forumet hur lång tid det skulle ta för en
4 svar · 1,6k läst
J
Josth: Ser ut som styrning av frostskyddskabel så att vattenledningen inte förfryser.
1 svar · 585 läst
·
tommib
tommib: Det finns många diskussioner om det på forumet och annorstädes. Min åsikt är att det räcker med att ansluta den i matande ände, dvs dosan. Klipp bort den helt i lampan.
27 svar · 2,1k läst
·
S
Smoksnes: Tack för alla svaren. Då köper jag en sån och ber elektrikern byta den.
5 svar · 2,5k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Finns ju lite mer eller mindre diskreta täcklock, oavsett DCL eller de äldre "klassiska".
60 svar · 11,6k läst
·
E
etompau: Dessa jula-armaturer ska bara kopplas med fas och neutralledare och elektriskt sett så kopplas dom parallellt. Du borde snabbt kunna mäta vad du har gjort för felkoppling.
3 svar · 2,3k läst
kristofer12345
kristofer12345: [citat] aha okej.. ja då är vi lide lost..🤷‍♂️
54 svar · 4,1k läst
·
tommib
tommib: Då kommer du begå ett lagbrott när du tar bort detta men din anläggning kommer bli bättre (säkrare).
4 svar · 1,4k läst
·
E
elmont: [citat] Att återanvända matr är OK , men att riva och återmontera är installationsarbete och kräver auktorisation. Och en elinstallation kan inte bli "godkänd" men den kan vara utförd enligt gällande regler och det är inte installationen i sig som kräver auktorisation utan det är arbetet med en som kräver auktorisation.
8 svar · 2,0k läst
·
E
Emajlo: [citat] Nja kanske. Hittade att krypgrundsavfuktaren drog en del så den har jag justerat lite så att den bara går på billiga timmar.
30 svar · 10,8k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Om denna konstruktion kan kallas för kabel kan ju diskuteras. [bild] Består av ett yttre rör av stål eller aluminium och en central ledare för växelström. Tre sådana utgör ett trefassystem. Varje avsnitt är 18 för transport och de svetsas ihop på plats. Röret är fyllt med isolerande SF6-gas. Systemspänning upp till 500 kV. (Källa: A. Cookson, IEEE Trans El Insulation, 1985). Det
0 svar · 822 läst
·
P
ptlf: Nu får jag säkert banner men jag tog ström från den utanpåliggande dosan till 400v uttaget o drog 1,5meter utanpåliggande kabel till nytt 230v uttag i taket ovanför portmotor, skrev portmotor vid säkringarna på alla 3 även om det bara låg på en så tycker eventuell reparatör bryter alla tre då. Jordfelsbrytare finns o anledning till att jag inte tog ström på samma som belysning
9 svar · 1,5k läst
·
Polacoloco
Polacoloco: [citat] [citat] Growatt verkar najs men just den modellen du skickade verkar inte ha funktion för batteri backup? Då tappar man ju lite av mångsidigheten.
5 svar · 3,2k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] och för att förtydliga så är det ju även om man klipper ned till en kardel kvar (som ju lär fungera i detta sammanhang) den viktiga biten att kabeln i sig är dimensionerad och isolerad för att klara den högsta spänningen i dosan. Att man sedan få skala om den om man någon gång senare vill använda den till annat är ett mindre problem.
30 svar · 5,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Just därför avråder jag bestämt ifrån dessa billiga armaturer som Jula och Biltema säljer. De går inte att installera på ett normalt sätt.
14 svar · 3,0k läst
N
NOP: [citat] Har en nästan likadan, men den heter "Automatic". Den har just slutat sy. Lampan tänds inte och pedalen gör ingen verkan. Sladdar och anslutning kontrollerade. Jag har sökt efter säkring i maskinen men inte hittat någon. Tips?
20 svar · 11,3k läst
·
H
hempularen: Bra att det löste sig. I lägenheten min son har, så visade det sig som sagt sitta plejd smartswitchar bakom flera brytare, De går att programmera så att den anslutna knappen kan fungera som en vanlig brytare, eller som dimmer men då måste man montera fjäder i brytaren. Om man då på något mystiskt sätt "råkar" programmera om plejd till att fungera som dimmer, utan att det finns en
4 svar · 1,6k läst
F
fredand44: [citat] Tackar för tipset! Har kollat med bauhaus och de sade att inga färdiga förlängssladdar finns att köpa. Lutar åt att det blir ett vanligt lamputtag.
11 svar · 1,5k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Nej, 4mm är för klent, minst typ 12-15mm för stadga och att du ska något att dra träskruven i. Storlek platta? Så att prylarna får plats plus skruvhålen i hörnen. 4 st brukar bli bra. Märke brukar inte spela så stor roll bara det är något av kvalité Typ VSB, Sormat m.fl.
10 svar · 2,0k läst
·
T
tompatempo: Har blivit kortslutning i reläet (se bild), antar jag. När elektriker var förbi (akut) så plockades reläet bort. Funktionsmässigt märker jag ingen skillnad på hur vattenpumparna och radonavskiljningssystemet beter sig. Undrar därför om systemet kommer att ta stor "skada" av att köras utan reläet ? Se även elschema.
0 svar · 673 läst
·
T
Thomas Holmgren: Det kommer bli 12/24 v då kan de ligga inne i balken
7 svar · 2,3k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Tack för alla svar. Då har jag tillräcklig info för att diskutera vidare med elektrikern.
6 svar · 2,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du bör som sagt göra som din elektriker tycker att du ska göra. Jag tror inte han vill ha en skarv på kabeln till laddstationen vid varje lampa. Jag tror han menar två kablar, men man kan inte förutsätta att det finns plats för en U-böj på elbiklskabeln i lyktans kopplingsutrymme. Så kanske menar att man avslutar gulslangen vid varje lykta mark, låta elbilskabeln löpa vidare och drar
4 svar · 1,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Hur mycket pengar har du? Med en servissäkring på 160 A och 300 meter kan du få en grov uppskattning på 120 mm² aluminium. En noggrann beräkning tror jag inte kommer att ge en mindre area men man vet aldrig. Det är du som bestämmer hur stor effekt du vill kunna ta ut samtidigt. Jag tror snarare att man vill gå upp i area en del map spänningsfallet. 240 mm² är en vanlig area ;)
15 svar · 2,1k läst
Tommty
Tommty: [citat] Anslutningskabel = Kabel som är gjord för stickproppsanslutnings. Vanligt att dessa klipps utomhus och monteras fast i en dosa. Exempelvis infravärmare som du hade på bilden. Installationskabel = Kabel för fast montering.
3 svar · 1,1k läst
·
U
Uffe A: [citat] Elmont är den siste på det här forumet som skulle killgissa vad gäller el De som har längre erfarenhet inom området vet med stor sannolikhet inte hur en dator fungerar 😉
31 svar · 3,6k läst
E
elmont: [citat] Och tänker du handla grejerna hos någon annan så blir det troligen än svårare att få tag på en elektriker.
3 svar · 647 läst
Hojte
Hojte: [citat] Har man duktiga betongare så löser dom det direkt 😉
4 svar · 695 läst
H
hempularen: Men inga T kopplingar. Ett rör upp till stolpen, ett annat vidare till nästa osv.
3 svar · 754 läst
Dan1891
Dan1891: Det skulle inte förvåna mig om du kan driva lampan genom USB2 uttaget, även om det är avsett som ladduttag. Har du testat?
10 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.