Hej alla!
Jag befinner mig i planeringsstadiet för att byta ut vår elcentral i vår 160 kvadratmeter stora villa.
Nu kommer den knepiga delen – jag är osäker på vilka produkter och fabrikat jag ska välja. Jag har ingen fast budget och är beredd att investera lite extra för att säkerställa att vi är rustade för framtiden. Jag strävar efter att välja de absolut bästa produkterna.
Här är några av mina initiala tankar och funderingar:
Jag befinner mig i planeringsstadiet för att byta ut vår elcentral i vår 160 kvadratmeter stora villa.
Nu kommer den knepiga delen – jag är osäker på vilka produkter och fabrikat jag ska välja. Jag har ingen fast budget och är beredd att investera lite extra för att säkerställa att vi är rustade för framtiden. Jag strävar efter att välja de absolut bästa produkterna.
- Fabrikat Schneider?
- En infälld central i väggen eller kanske en rostfri variant som kan integreras? Vilken kapacitet bör jag satsa på, som 4x12?
- Jag funderar på att byta ut alla kablar till 2,5 mm², eventuellt behålla vissa på 1,5 mm². Dessutom förbereda för 3 faser / nolla och jord i alla uttag.
- Jag tänker även på att ha PSA-säkringar för ytterbelysning samt frys/kyl.
- Planen är att installera 3-5 jordfelsbrytare, beroende på antalet PSA-säkringar.
- Jag överväger Schneiders El-avläsning via Wiser för nästan hela centralen.
- För framtida styrning av ventilation, fjärrvärme och andra spännande funktioner, funderar jag på att inkludera plast för en Saia PCD.
Hur många moduler du behöver beror delvis på hur det ser ut idag.N Nr.1 skrev:Hej alla!
Har ni några tankar eller rekommendationer? Finns det något annat jag bör överväg? Tacksam för alla tips och råd!
- Fabrikat Schneider?
- En infälld central i väggen eller kanske en rostfri variant som kan integreras? Vilken kapacitet bör jag satsa på, som 4x12?
- Jag funderar på att byta ut alla kablar till 2,5 mm², eventuellt behålla vissa på 1,5 mm². Dessutom förbereda för 3 faser / nolla och jord i alla uttag.
- Planen är att installera 3-5 jordfelsbrytare, beroende på antalet PSA-säkringar.
- För framtida styrning av ventilation, fjärrvärme och andra spännande funktioner, funderar jag på att inkludera plast för en Saia PCD.
Ska du byta rör/slang till de uttag du ska fram 3x2,5mm² till, varför vill du byta?
3-5st jfb, varför?
Tänker du göra det själv, om inte låt elektrikern komma med råd.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 698 inlägg
3-fas i *alla* uttag?N Nr.1 skrev:Hej alla!
Har ni några tankar eller rekommendationer? Finns det något annat jag bör överväg? Tacksam för alla tips och råd!
- Fabrikat Schneider?
För att kunna ladda elbil i sovrummet om man får feeling?
Idag är det bara 1 modul x 18. Sant kan bli svårt att få igenom 2,5 i alla har bytt en del rör där vi öppnat väggarna. annars får det bli 1,5 mm2 som sagtFredrikR skrev:
Känner några elektriker de kommer alla med olika förslag känner att det kunde vara kul att lyssna vad folk säger på detta forum också
Med tre faser, menar du tre trådar, fas, nolla och jord? Annars känns det extremt överdrivet att dra 3 faser, nolla och jord till alla uttag i huset. Får det ens plats i nuvarande rör om du ska ha 2,5 mm² kablar?
Med det sagt så bytte vi till en ny elcentral när vi renoverade övervåningen. Valde att köra Schneider med deras powertags på utvalda säkringar (värmepump, FTX, golvvärme, nätverk och inkommande). Powertags är trevligt när det funkar, men tycker tyvärr att de lite för ofta tappar kontakt och då inte ger någon data. Behöver som regel inte göra något aktivt för att de ska få kontakt igen, men är lite synd då historiken blir lite svår att avläsa.
Valde att ha 4x18 central med 2 jfb (en per rad av säkringar) och separat PSA för kyl och frys.
Överlag nöjd med installationen.
Pga. lång leveranstid när jag beställde allt så blev det inte inte en Schneider resi9 kapsling, vilket jag egentligen velat ha. Har moddat nuvarande med små hål för att kunna se status led för powertags.
Med det sagt så bytte vi till en ny elcentral när vi renoverade övervåningen. Valde att köra Schneider med deras powertags på utvalda säkringar (värmepump, FTX, golvvärme, nätverk och inkommande). Powertags är trevligt när det funkar, men tycker tyvärr att de lite för ofta tappar kontakt och då inte ger någon data. Behöver som regel inte göra något aktivt för att de ska få kontakt igen, men är lite synd då historiken blir lite svår att avläsa.
Valde att ha 4x18 central med 2 jfb (en per rad av säkringar) och separat PSA för kyl och frys.
Pga. lång leveranstid när jag beställde allt så blev det inte inte en Schneider resi9 kapsling, vilket jag egentligen velat ha. Har moddat nuvarande med små hål för att kunna se status led för powertags.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vi tittar på antalet moduler (4x12) och idén att sätta en JFB på varje rad så får man plats med max 8 1-fas grupper per rad (32 av 48). När man sedan börjar räkna bort lite standardgrupper så blir det inte så mycket kvar. Så med det så vill jag säga att 4x12 moduler kan vara snålt om du sedan ska lägga på lite smartahemfunktioner. Tar du en av Hagers centraler med 96 eller 120 moduler så ska det mycket till innan skåpet är den begränsande faktorn med det du vill göra.
I sommarstugan har jag 72 moduler vilket ger lite luft i centralen och ca 10 moduler ledigt. Troligtvis så skulle en mindre räcka men då hade man nog behövt att dra om alla kablar så att alla ledningar kommer in i centralen på ett optimalt sätt.
I sommarstugan har jag 72 moduler vilket ger lite luft i centralen och ca 10 moduler ledigt. Troligtvis så skulle en mindre räcka men då hade man nog behövt att dra om alla kablar så att alla ledningar kommer in i centralen på ett optimalt sätt.
Redigerat:
Kanske mer ekonomiskt samt mer platsbesparande att flytta om i elcentralen ifall du vill ändra vilka grupper som går på olika faser? Är ju som regel bara en tråd att flytta för att göra detta.N Nr.1 skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 698 inlägg
Med all omtanke till TS:
Det känns som om du försöker lösa problem som inte finns. Låt din elektriker rådge, det här låter bara slösaktigt.
Det känns som om du försöker lösa problem som inte finns. Låt din elektriker rådge, det här låter bara slösaktigt.
Jag såg nu att du tänkt välja en separat JFB för kyl och frys. Man bör även koppla en enkel belysningsgrupp via den. Något som man märker direkt om det inte fungerar, det kan ju vara så att man inte öppnar dörren till frysen på flera dagar och då kan det ju vara bra om lampan i hallen kan agera indikator.N Nr.1 skrev:
Mm det är ju som sagt nackdelen med egen psa för kyl-frys. Man kanske inte märker det.M merbanan skrev:Jag såg nu att du tänkt välja en separat JFB för kyl och frys. Man bör även koppla en enkel belysningsgrupp via den. Något som man märker direkt om det inte fungerar, det kan ju vara så att man inte öppnar dörren till frysen på flera dagar och då kan det ju vara bra om lampan i hallen kan agera indikator.
Fördelen blir att det är mindre troligt att den kommer lösa ut när den ligger på egen jfb.
Kanske en hjälpkontakt som skickar en signal till något larm kan vara en ide. Finns säkert färdiga lösningar för mobil app också. Något sådant hade nog jag byggt. Hade gärna velat ha larmet i telefonen Ifall man är bortrest.
Kan bli delvis svårt, kanske får överväga mina tankar om 2,5 mm2 samt 3-fas fram till varje uttag.Walle85 skrev:
Med tre faser, menar du tre trådar, fas, nolla och jord? Annars känns det extremt överdrivet att dra 3 faser, nolla och jord till alla uttag i huset. Får det ens plats i nuvarande rör om du ska ha 2,5 mm² kablar?
[bild]
Tack för info kring powertags precis sånt som är bra att känna till i förväg
Precis denna typ av feedback jag önskar, tackar då tar vi en större central.M merbanan skrev:Om vi tittar på antalet moduler (4x12) och idén att sätta en JFB på varje rad så får man plats med max 8 1-fas grupper per rad (32 av 48). När man sedan börjar räkna bort lite standardgrupper så blir det inte så mycket kvar. Så med det så vill jag säga att 4x12 moduler kan vara snålt om du sedan ska lägga på lite smartahemfunktioner. Tar du en av Hagers centraler med 96 eller 120 moduler så ska det mycket till innan skåpet är den begränsande faktorn med det du vill göra.
Gillar tanken, dock funderar jag mer på att ha någon smart funktion i elcentralen som i framtiden kan skicka larm via PLC (överordnad styr)M merbanan skrev:Jag såg nu att du tänkt välja en separat JFB för kyl och frys. Man bör även koppla en enkel belysningsgrupp via den. Något som man märker direkt om det inte fungerar, det kan ju vara så att man inte öppnar dörren till frysen på flera dagar och då kan det ju vara bra om lampan i hallen kan agera indikator.
Var precis denna typ av kommentarer jag önskade när jag startade tråden. Tack
Du tänker alltså att L1,L2,L3 ska ligga i dosorna bakom varje uttag? Och sen ska du koppla om dessa in i uttaget lite eftersom?