Vi har en spishäll som installerades för 20 år sedan ned kontakt. Nu ska vi byta den mot en ny Siemens. Tänkte köpa en på nätet, men Elon butiken säger att jag måste komma in med den gamla så att de kan anpassa kontakten på den nya hällen. Jag trodde i min enfald att det bara var att sätta i den nya kontakten. Tacksam för hjälp. Måste jag anlita en elektriker?

Köper du en för samma spänning så är det bara att byta, sedan beror det på om den nya levereras med sladd och stickpropp. Om inte så kan du flytta sladd/stickpropp från den g:a till den nya. Dom hällar som man köper på nätet brukar ofta sakna sladd och/eller stickpropp.

• Gilla
Krönlein
  • Laddar…
Det låter som att Elon erbjuder tjänsten att montera sladd och stickpropp på den nya, och det tycker jag ju ska uppskattas! Dock så kan man inte alltid lita på att befintlig häll är korrekt inkopplad så jag hoppas att de ställde en del kontrollfrågor om ditt uttag? Det borde i så fall räcka med foto på hur gamla hällen var inkopplad, ett foto på stickproppen med locket borta och ett foto på terminalen i hällen där man ser hur sladdarna är anslutna och ett foto på anvisningen som finns under hällen.

Beroende på hur gammalt huset är eller när det totalrenoverades så kan man som sagt inte lita på att allting står rätt till. Är det äldre än säg 1995 så saknas det en neutralledare till uttaget. Din nuvarande häll kanske har elementspänningen 400 V och behöver inte nolla. Men nya hällar kräver alltid nolla. Det kan finnas allehanda kreativa lösning i gamla hus som gör att en ny häll riskerar gå sönder om man bara pluggar i stickproppen blint.

• Gilla
Krönlein och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.