E
etompau: [citat] En vettig anslutningsdosa med dragavlastning och till den anslutningskabeln (SKX, 0,75 mm2)skulle nog en elektriker tycka vara OK, men att dra in SKX i en normkapsling och där koppla mot relä el. dyl, där går gränser imho.
13 svar · 9,4k läst
·
R
reez: Vem vann tillslut?
99 svar · 41,4k läst
·
Johan.da
Johan.da: [citat] Fast jag vill inte ha de kardelerna runt om(jord) jag vill bara ha 3 ledarna.
5 svar · 694 läst
E
Elajomannen: Ibland så får man ju trixa lite när det är trångt och speciella mått. Någon gång så tror jag att jag satte samman 5 kapslingar i tre olika storlekar. Formen blev T
31 svar · 7,3k läst
·
U
Uffe A: De bilderna hör hemma på gruppen Elfel 😎
5 svar · 1,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja det är ungefär de problem man kan få när dimmer och lampor inte "lirar ihop". Den gamla dimmertekniken är inte pålitlig för dagens LED. elbutik som jag länkade till kan du handla från som privatperson.
3 svar · 2,9k läst
·
F
Anonymiserad 217177: [citat] Ja. Han visste mycket väl vad som avsågs. Och hade mycket riktigt kunnat svarat på det. Om inte autismen eller bildningskomplexet kommit i vägen. Men det är också bredvid poängen, för du förespråkar något väldigt knasigt som har belysts i inlägg 102.
109 svar · 18,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Sommarhus kan innebära en bra bit till transformatorkiosken, och kanske även en med dagens mått klen ledning till din stolpe? Dessutom är din 150 meters huvudledning helt klart klen om den bara håller 6 mm². Även 10 mm² är en aning klent. Till detta kommer gruppledningar i stugan. Kommer man upp i 10 meter 1.5 mm² blir det märkbart. Så det låter fullt naturligt att det svajar i
3 svar · 2,3k läst
E
elmont: Ja är väl sedan 60-70 talet och senare man nästan alltid använder trefas i lägenheter, tiden går fort 😉
6 svar · 1,1k läst
·
B
buffyin: [citat] Precis två kontakt (typ c) fungerar i alla. Vi hade ingen med oss men kan finnas tre olika uttag…. https://eluttagen.se/eluttag-i-italien/ Bor man på hotel har de säkert en adapter för L typ om du behöver till t.e.x laptop
2 svar · 1,2k läst
S
stigarn: [citat] [citat] Jo det är samma stil jag vill komma åt och att den ska fortsätta fungera med det som finns idag. De ni länkade är ju liknande så där är ju något att titta på.
3 svar · 1,5k läst
·
E
elmont: [citat] Men be om ett pris.
9 svar · 1,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: [citat] Vidarekopplad fas, de två svarta som sitter ihop. Annars, inlägg #4!
11 svar · 8,6k läst
·
D
Daniel 109: Se till att verifiera att de är ansluta till jord och inte bara en lös ledning.
8 svar · 4,7k läst
L
Lindyh: [citat] Jag håller på och monterar ned en likadan fläkt så om du inte hittat en bra lösning kan du få min strömbrytare. Mitt problem är snarare att jag inte vet hur jag får ned fläkten. Hittar inga skruvar till huvuddelen av fläkten.
24 svar · 9,4k läst
·
J
Joonazz: V3 wc har ju både typ a och b inbyggt.
2 svar · 1,3k läst
N
noone70: [citat] Jag fick vänta 7 månader på handläggare… Jag har jobbat som IT konsult på VF och med tanke på tempot bland de anställda inom IT så är det inte så konstigt att resten av organisationen är likadan En normal arbetsdag Jag anlände till kontoret 0700-0730, då var alla indier redan på plats, lite konsulter och någon enstaka anställd 0830-0930 majoriteten av de anställda
114 svar · 11,1k läst
·
D
Daniel 109: Vad är det som är konstigt? Jag tycker att det verkar tämligen normalt.
4 svar · 1,4k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: [citat] Du svarar ju själv på det, är det ett slututtag så är motståndet inbyggt. Samt i detta fall är det helt ointressant med stående vågor. I ett triple-play nät är jag helt på din linje, där ska det vara ett slutmotatånd monterat. Men i 99% av fallen är det faktiskt dåligt dragna kontakter i fördelare som genererar störningar i näten, väldigt sällan pga att det saknas
12 svar · 1,6k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Mmm förstår hur du menar
41 svar · 4,6k läst
·
P
ptk: För ordningens skull kommer här en uppdatering. Elementet kom i tid, med undantaget att det blev hemleverans 9-13 när det skulle kommit till utlämningsstället som har öppet till 20. Det löste sig dock så inget att gnälla över. Paketet var helt, instruktioner var bifogade, inga överraskningar med installationen, elementet gick igång, ställde den på 35° några h för att testköra
49 svar · 6,8k läst
·
E
elmont: Fördelen med att ha en sändare är att då kan man särskilja olika kablar om det ligger flera i marken. Man använder den aktuella kabeln som sändarantenn.
4 svar · 2,4k läst
J
Anonymiserad 239657: [citat] Det står väl ganska tydligt hos elbolagen. Abonnemangskostnad på din säkring, din elöverföring och skatten till skatteverket. Så stoppar du förbrukningen så har du ju abb kostnad och skatten på det. Så var glad för att du fått den nya mätaren (har du det?) för annars hade du fått betala för hittepåförbrukning som vi gjorde innan de nya mätarna kom.
38 svar · 3,5k läst
D
Dublin: [citat] Om den bottnar mot en regel borde det funka, sen kan man väl limma fast en plastbit i botten på dosan om man nu skulle vara orolig för att ha ett hål i den (jag skulle inte vara det...).
25 svar · 2,9k läst
·
F
Fr3dddan: tackar för alla tips & svar! Ska dock medge att jag inte riktigt är med på vad exakt som behöver göras. Har byggt garaget själv & dragit elen till allt men inga inkopplingar & kontrollerat av elektriker före installation så där sluta min kunskap. Ska också nämna att jag inte har något backup-batteri i den. går att köpa till men ingick inte när jag köpte dom & hade inte tänkt
12 svar · 1,4k läst
·
O
Obygd: [citat] Toppen! Svårt att sätta mig in i vad exakt från plejd jag skulle kunna använda! Vore kanon att få en fungerande enkel och billig lösning. Kruxet är att jag lite nexa, lite deltaco, lite xiaomi, lite google home etc. etc...
5 svar · 2,8k läst
mexitegel
mexitegel: Finns nog i alla bygglador, tex hornbach https://www.hornbach.se/p/apparatdosa-schneider-electric-multifix-enkel-dubbelgips-4x16-20-1420187/10499645/
1 svar · 991 läst
Müssli
Müssli: [citat] Det är nog vanligare att det INTE sitter ett bakstycke där... Det blir inte mer rätt för det men jag hade inte lagt någon större vikt vid det.
8 svar · 989 läst
tommib
tommib: Det tog inte ens en minut att hitta en ugn på 2,2 kW https://www.ikea.com/se/sv/p/lagan-ugn-rostfritt-stal-90547915/ Jag håller med om att man bör säkra ett uttag avsett för inbyggnadsugn 16 A (eller en spisgrupp 3 x 16 A) men notera vilket ord jag använder. Det finns inget legalt krav på en särskild avsäkring. Som sagt, man ska vara försiktig med ordet ska. Speciellt i skriven text
6 svar · 1,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja det ryms, om maskinen är ensam på dessa 25 A säkringar.
17 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.