3 977 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Jordat eller ojordat?
Nu var det ju inte en enfasanläggning. Detta är något av hårklyverier som några av oss brukar lägga tid på. Lägger du en last mellan två faser så är det tekniskt sett en enfaslast. I gamla norska anläggningar är det ofta trefas 230 V utan nolla. Alla vägguttag är då kopplade mellan faser. Kopplar du en pryl i ett vägguttag i en sådan anläggning är det lika mycket en enfaslast som om uttaget var matat med en fas och nolla. Men eftersom det är ett praktiskt sätt att skilja mellan olika inkopplingar och det trots allt är två faser inblandade så talar man ofta om en tvåfaslast. Principiellt är det fel. Men i praktiken är det ett etablerat sätt att beskriva det.nisse123 skrev:
Renoverare
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Det var härligt att se vilket engagemang min fråga fick, tack.
Jag har en annan fråga på mitt 2-fas! element som jag skall byta.
Pga ombyggnader genom åren så är detta det enda 2- fas elementet som är kvar på centralen. Centralen är bytt av elektriker och den innehåller 2 st 10A automater som skyddar endast detta 400w element, känns ju lite knäppt.
Borde jag koppla om till 230v enfaselement istället (givetvis i centralen) och eftersom det bara är 400 W använda stickpropp. Sådan element är billigare.
Det går alltså bara 2 ledare ut från centralen och inga andra element på dessa.
Jag har en annan fråga på mitt 2-fas! element som jag skall byta.
Pga ombyggnader genom åren så är detta det enda 2- fas elementet som är kvar på centralen. Centralen är bytt av elektriker och den innehåller 2 st 10A automater som skyddar endast detta 400w element, känns ju lite knäppt.
Borde jag koppla om till 230v enfaselement istället (givetvis i centralen) och eftersom det bara är 400 W använda stickpropp. Sådan element är billigare.
Det går alltså bara 2 ledare ut från centralen och inga andra element på dessa.
Det är bara att göra som du vill med det. Tittar man på hur man enklast får en jämn belastning mellan faserna är det lite bättre med 400V element. Men det är viktigare att alla är för samma spänning. Några 400V och några 230V är sämre än alla 230V. Men när det är så låg effekt som 400W har det knappast någon betydelse.
Ska du ha hem en elektriker så kopplar hen om det på 15 minuter till 1-fas. Är det den kabeln som kommer från golvet på fotot så finns nog svart/blå/gulgrön i den, kan sättas ett vanligt dubbelt vägguttag direkt ovan listen och då kan du ha ett med stickpropp
Tack, den har jag. Jag har allt (sen begynnelsen)Bo.Siltberg skrev:
Hur man kan prioritera fel i radiatorn före personskydd och därmed bryta mot budord nr 2? Det här måste vara en illa genomtänkt efterhandskonstruktion för att försöka bortförklara ren inkompetens på den tiden, men det gick ju inte så bra med den bortförklaringen. Hela tanken med isolerade rum var att det får uppstå ett fel i radiatorn.
Jag vet att jag postat de gamla reglerna (senaste utgåvan där isolerade rum beskrivs), kanske flera gånger, men jag klipper in dem igen.
STEV-FS 1988:1 § 6 c
Vid lågspänd växelström med spänning överstigande vid direkt jordat system 75 V mellan en ledare och jord eller eljest 115 V mellan fasledarna skall utsatta delar med nedan angivna undantag skyddsjordas, i de fall då risk föreligger för samtidig beröring av utsatt del och ledande golv eller jordat föremål.
Undantag föreligger för utsatta delar i bostadsrum och därmed jämförliga torra rum med isolerande golv, där risken för samtidig beröring av utsatt del och jordat föremål är obetydlig, ävensom för sådana ledningsmantlar som avses i § 25 (kuloledning).
Förklaring:
Skyddsjordning av utsatt del erfordras bl.a.
• i rum med ledande golv,
• i rum med isolerande golv, vars isolationsförmåga är eller kan bli starkt nedsatt genom väta eller kemiska ämnen,
• i rum med isolerande golv, där avsevärd risk finns för samtidig beröring av utsatt del och jordat föremål,
• i det fria, samt
• i kök där risk av i föreskriften angivet slag föreligger (§ 37 b).
Om kontorsmaskiner, symaskiner och liknande bruksföremål som ej är utförda med extra isolering uppställs inom räckhåll från varandra anses beröringsrisk föreligga även i torrt rum med isolerande golv. I sådana fall bör därför utsatta delar på samtliga bruksföremål skyddsjordas.
Notera kraven där flera utsatta delar finns inom räckhåll från varandra. Skyddsjordningen av elradiatorer var kanske en halvhjärtad lösning av sista stycket, men inte tillräcklig då det måste utföras till sitt slut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden