prototypen
prototypen: Ja suck, schucko standarden är visst från 1920 talet, men den har inte samma säkerhetsproblem iaf. Kompaktlysrören var en bra standard men som PEN skrev så är det inte bästa teknik som vinner. VHS var inte bästa teknik, PC (vsMac) är inte bästa teknik, men vad göra. Med en ny standard för vägguttagen så kan vi faktiskt ha dimmade vägguttag, med dagens lösning så är det ingen
25 svar · 6,5k läst
S
Sailorman: OK, då köper jag det...
8 svar · 3,5k läst
F
FLKR: Dom två bruna sittar väl i samma klämma?... Jag gissar att dom två bruna går åt olika håll (olika rör)...isåfall så är fasen bara vidrakopplad till annan installation och ska även sitta i samma klämma i din nya dimmare. FLKR
3 svar · 14,0k läst
pellefant
pellefant: då är det ok att göra det eftersom hempulare utan elbehörighet inte får hempula i en elcentral ;)
16 svar · 16,3k läst
Saxpy
Saxpy: [citat] OK, då är jag med. Tänkte bara det var bäst att kolla. Den elektrikern som gjorde jobbet har jag inget större förtroende för längre. Märkte upp säkringarna fel, lämnade avklippta trådar i jord- och nollplinten i skåpet istället för att plocka bort dem... Inte så proffsigt.
13 svar · 4,7k läst
prototypen
prototypen: Till Snickarboden: Det är nästan din skyldighet att på något sätt meddela någon av parterna att detta är helt fel. För ditt samvete om inte annat, inte kul att sedan läsa: MAN DÖDAD AV FELAKTIG INSTALLATION. I en nyrenoverad lägen............. Protte
31 svar · 6,3k läst
·
6
62_an: [citat] Jag förstod nog honom fel - jag tog fram en armatur och kollade. Det verkar vara en plastring framför glaset som ska pillas bort för att kunna ta bort glaset och sedan lampan. Men dhan menade nog att de vassa fjädrarna som trycker utåt i hålet mot gipskanten inte är bra för gips. Om lampan rör sig lite i hålet vid ett lampbyte, så skär plåtarna in i gipset och gör hålet
6 svar · 3,9k läst
D
Destroyer: Nejdå, det ser värre ut än vad det är, smygarna är ju inte ditmonterade på bilden heller. Dosorna är originalplacerade. Men det skulle kunna vara ett potentiellt problem då huset inte har fönsterfoder eller dörrfoder någonstans.
8 svar · 9,6k läst
·
F
Funkishus_-36: OK, tack för svaren, då var det som jag trodde. Då får jag byta uttaget i det rummet för jag vet att jorden är framdragen. Jag kom att tänka på att jag har ojordade lamputtag i hallen men där är jorden inte framdragen och jag har tapetserat över doslocken. I hallen har jag inga vanliga uttag så då skall det vara ok, eller? Här har dragits nya ledningar i gamla rör. (Undrar om
4 svar · 3,1k läst
Pen
Pen: http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_cooker
4 svar · 4,7k läst
F
Floppman: Tack för det!
15 svar · 12,5k läst
F
15 svar · 12,5k läst
F
Floppman: Elleverantören äger inte mätarskåpet, det är kundens!
8 svar · 20,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Håller med dig... Tråden spårade ur lite... ;) Det finns en tråd någon annanstanns om vilka trender man tror är ute om några år. Jag har också diverse åsikter om spottar som så, men jag tar inte dom nu och här. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det du frågade om. Jag tror att det bästa är att gå från strömbrytarens apparatdosa upp till en takdosa som antingen sitter
13 svar · 8,1k läst
·
H
hottuna: Vi kanske drar om några trådar i vp-rören och byter ut den vanliga 1-poliga brytaren mot en kronbrytare innanför dörren. Då blir både skåps och takbelysningen justerad därifrån. Vägguttagen med brytaren får då bli ett vanligt vägguttag i framtiden. Många lösningar finns det........
6 svar · 2,9k läst
Tripod
Tripod: [citat] Precis så jag tänkte..att det är enklare att dra igenom tre nya på en gång. Men hur gör man med sista sträckan in i elskåpet. Känns lite vanskligt att dra in nya trådar där och att de är lösa i väntan på att en elektriker eller elkunnig(typ svärfar) kopplar in dom på skenan. Kanske är bättre att denna "elektrikern" får dra sista sträckan samtidigt som han kopplar in
22 svar · 24,1k läst
S
Styrman_jansson: Nej, ovanlig är inte kombinationen. Men den känns ju lite sådär. Skall kolla lite om han inte kan göra någon form av trafogömma... Annars får han göra som han vill.
2 svar · 2,2k läst
J
jakim: [citat] Jag har mina bygglampor på 3fas hanske. Byggcentral ;)
7 svar · 4,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Skruva på ubåtar kanske? http://www.elbutik.se/product.html?product_id=76179&search_page=
2 svar · 2,4k läst
prototypen
prototypen: 50 VA tyder på att det är en järnkärnetrafo, på en elektronisk skulle det stå Watt, sedan kan man känna på vikten. Protte
1 svar · 3,5k läst
M
mrfrenzy: Det finns några begagnade till salu här http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=20341&postdays=0&postorder=asc&start=0
5 svar · 2,2k läst
R
roli: [citat] Men det är den som gäller enligt CO......... Kopplingsschemat enligt bruksanvisningen såg annars mycket bättre ut men den gällde inte denna dimmern utan den gamla modellen som de tidigare sålde ??????
30 svar · 12,8k läst
prototypen
prototypen: SawSaw skulle ju helt lägga av en gång men det blev visst bara några dagar. Jag tror han kommer tillbaka. Protte
8 svar · 2,0k läst
E
Eyeball: du behöver ha HF-don som är för dimmring.
2 svar · 3,6k läst
K
klein: Ljuset är helt OK tycker jag (varm vitt). Påminner om att ha vanliga spottar med matt-glas. Jag vet ej om de går att dimma. /Klein
6 svar · 4,8k läst
F
Floppman: Länsförsäkringar gör det! (tror det är 8%)
25 svar · 13,5k läst
H
henke_tidsoptimist: Tog mitt förnuft tillfånga idag och bestämde mig för att köpa en ny längre kabel istället för att snåla, så blir alla glada och nöjda. Jag kan ju trots allt använda den 10 meter långa kabeln som inte var tillräcklig för detta projekt till något annat. Men tack för era svar så vet jag ju hur jag ska göra om jag någon gång måste skarva en mark-kabel.
5 svar · 23,6k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jo det är det jag är rädd för. Jag vete fasen hur jag ska få till belysningen. Tanken var att spottarna ska sitta i taket men nära väggen.. Någon med andra ider?
2 svar · 3,7k läst
G
gravedigger: Somliga straffar gud....
22 svar · 20,3k läst
Müssli
Müssli: [citat] Nja, det behövs en behörig elektriker även för att dra rör och sätta dosor. Jag skulle aldrig koppla in något som kunden hade dragit själv.
5 svar · 4,3k läst
prototypen
prototypen: Snygga amplar. Protte
5 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.