JanneT5 skrev:
Skymningsrelär lyser väl 5 minuter (test mode) varje gång man slår på strömmen omeroende av om det är mörkt el inte? tycker det ser ut som att du är på gränsen till ett läge då det blir lättare med en micro PLC.
Brukar köra med eihnell?s skymningsrelä och de lyser inte upp vid uppstart om det är ljust, rekommenderar thebens astrour. Kanongrejjer.

Mitt tips är att dimensionera ytterbelysningen så att du har råd att ha tänt den hela natten. (jag vill iaf att det ska lysa när det är mörkt)

Nu börjar ju LED tekniken bli riktigt bra, köpte 1w led spotlights varmvit från clasohlson för 299:-(3st inkl. "trafo") Jobbar som elektriker och köpte först från grossisten och fick betala 350kr st för precis samma armatur. (hidealite som packat om i egna påsar)

Okej det är kanske blir lite out of topics men.

7st x 1w plus en upp/ner armatur med 2st GU10 lågenergi på 7w styck. Totalt 21w.

Lägger upp en bild så kan ni få se resultatet, har precis gjort om hela övervåningen på huset, med en takterass, ny panel m.m. Till sommarn ska mexistenen bort och hela huset får samma panel.

belysning.jpg

vojma skrev:
Intressant...

Är det denna du har monterat???

[länk]

/V
Ja precis, det är de som lyser på bilden, blev själv förvånad över hur mkt 1w kan lysa samt att de inte har den där tråkiga blåa tonen som de flesta led har (6500k), dehär ligger runt 3000-4000k.

Ang. fiffig koppling som tråden börjades med. själv kör jag en plc den innehåller tidur reläer mm fungrar som en dator som programeras med en dator en styr belysning mortor värmare mm
Programerade funktioner i dag
Belysning
Tänder mina och fruns jobbdagar 05-07.20 lör sön 08- 10
alladagar 17-21
start 1 timma på knapp på knapp på plc stänger sedan av igen (använd vid besök)
samt fjärrkontroll i bilar köpt på CO när man kommer hem sent (katten skulle starta vid rörelsesensor)
skymmningsrelä bryter ut bel vid ljust... vår-höst

värmare jobbdagar 06-07.15 då åker frun senast
lör sön+övrigtid start via knapp på plc 1timma
bara att plugga kabeln när man kommer hem...

plc ca 1500:-
8 ingångar 4 reläutgångar
samt massor med tidur olika typer + logiskafunktioner som programeras med dator
ex Zelio,siemens LOGO,Möllers Easy pris=samma som ett theben ur och ett trapprelä och inte en sladd imellan
kan sätta på lyset via internet hemma(Easy kopplad till dator) ladda hem demo zeliosoft och labba innan köp..
/

Satlover skrev:
Ang. fiffig koppling som tråden börjades med. själv kör jag en plc den innehåller tidur reläer mm fungrar som en dator som programeras med en dator en styr belysning mortor värmare mm
Programerade funktioner i dag
Belysning
Tänder mina och fruns jobbdagar 05-07.20 lör sön 08- 10
alladagar 17-21
start 1 timma på knapp på knapp på plc stänger sedan av igen (använd vid besök)
samt fjärrkontroll i bilar köpt på CO när man kommer hem sent (katten skulle starta vid rörelsesensor)
skymmningsrelä bryter ut bel vid ljust... vår-höst

värmare jobbdagar 06-07.15 då åker frun senast
lör sön+övrigtid start via knapp på plc 1timma
bara att plugga kabeln när man kommer hem...

plc ca 1500:-
8 ingångar 4 reläutgångar
samt massor med tidur olika typer + logiskafunktioner som programeras med dator
ex Zelio,siemens LOGO,Möllers Easy pris=samma som ett theben ur och ett trapprelä och inte en sladd imellan
kan sätta på lyset via internet hemma(Easy kopplad till dator) ladda hem demo zeliosoft och labba innan köp..
/

Hej!

Detta låter mycket intressant!
Kanske ett alternativ till en IHC lösning. Klarar du att styra det du beskriver med endast 4 utgångar?
Vart handlar du dina prylar?

/Henrik

Hej.

Styrsystem typ siemens Loggo är ett bra alternativ ,vettigt pris (ca 1700 kr) men det tillkommer lite moduler i form av 1st transformator , X antal 24v dc reläenheter för att kunna styra ut till förbrukarna i anläggningen . Beroende på olika styrningar man vill ha så blir det iallafall en reläenhet per utgång. Dessutom tar det lite plats i elcentralen .

Ja när jag såg att jag kunde koppla ihop det med datorn så blev jag också nyfiken, vart hittar du grejjerna :)?

Styrsystem av de billigare slagen typ siemens Logo ,Zelio Logic 2 och Moller Easy hittar du hos elgrossister som elektroskandia eller solar . Hör med din elektriker om han kan köpa hem ett till dig .
Du ska pressa elektrikern på priset ner till 1700kr+moms för ett siemens Logo startpaket( styrsystem +programvara) för netto priset för elektrikern ligger nog i dessa prisklasser .

Många elektriker drar sig från att sälja sådana anläggningar pga bristande kunskaper om detta . Men har du tur så använder han någon av dessa system i tidigare anläggningar och kan på detta sätt supporta dig om du skulle få problem med programeringen. Några av dessa har svensk manual som är ok , kan bli lite problem med tekniska termer men är lätta att förstå.
Innan du köper ett skall du leta info om vad du behöver för andra komponenter så som reläer trafos och om det är möjligt i just din anläggning att på ett smidigt sätt komplettera med ett sådant system
http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx
titta på lista 45 där hittar du lite matnyttigt

Elektriker ....

Köp en IHC controller hos www.billigihc.dk plus en styck outputmodul (dom har begagnade betydligt billigare också).
För ett nytt paket blir totalkostnad c:a 4500. Då slipper du kalla dit elektrikern var gång det ska programmeras om (=pengar) och du kan göra allt själv framför datorn utan att vara dataexpert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.