15 216 läst ·
13 svar
15k läst
13 svar
Problem med Bastu och Jordfelsbrytare
Måste vara något som inte stämmer. Kanske nolla och jord ihopkopplade i aggregat ellet panel?
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Låter ju som en lysande konstruktion. Undrar vad elsäkerhetsverket skulle säga om den?
Du säger att detta inträffar innan du igentligen slagit på bastun?
Då tror jag faktiskt inte att Tylö's förklaring stämmer (dom kan mycket väl ha det problemet också), för i det läget att du inte satt igång bastun, så bör du inte ha någon spänning fram till elementen, och att Tylö skulle lyckats konstruera så att det blir krypströmmar i manöverpanelen, det har jag svårt att tro på, SÅ dåliga på elsäkerhet kan dom inte vara.
Jag tror att du har någon annan form av jordfel i anläggningen.
Om jag förstår dig rätt så har du aldrig använt agregatet, utan det har stått oanvänt sedan du köpte det?
Då är det ännu mer osannolikt att det skulle vara ett fuktproblem, såvida du inte haft en översvämmning eller så.
Du säger att detta inträffar innan du igentligen slagit på bastun?
Då tror jag faktiskt inte att Tylö's förklaring stämmer (dom kan mycket väl ha det problemet också), för i det läget att du inte satt igång bastun, så bör du inte ha någon spänning fram till elementen, och att Tylö skulle lyckats konstruera så att det blir krypströmmar i manöverpanelen, det har jag svårt att tro på, SÅ dåliga på elsäkerhet kan dom inte vara.
Jag tror att du har någon annan form av jordfel i anläggningen.
Om jag förstår dig rätt så har du aldrig använt agregatet, utan det har stått oanvänt sedan du köpte det?
Då är det ännu mer osannolikt att det skulle vara ett fuktproblem, såvida du inte haft en översvämmning eller så.
Det händer ibland att den typen av elementslingor som används i en bastu tar till sig fukt med tiden.
Det förekommer även på elaerotemprar och varmvattenberedarslingor.
Gemensamt är uppbyggnaden med ett ganska grovt ytterrör som är jordat, och en resistansledning mitt i detta för värmen.
Problemet är isolermaterialet däremellan som består av ett fint pulver av något som jag just nu har glömt vad det är.
(aluminiumoxid låter ju tokigt, men det är första tanken jag får...)
Detta pulvret kan ta till sig fukten genom ändarna på slingan där det sitter en keramisk propp!
Det är alltså inte alltid helt diffussionstätt.
Används grejerna då och då så har fukten ingen chans, men i taskig miljö och lite otur kan det faktiskt bli så mycket jordfel att en jfb tjoffar ur.
Det händer ytterst sällan, men jag råkar ut för det då och då.
Senast på tre helt nya värmepatroner till ett tappvattenvärmesystem
Då var man tvungen att köra utan jfb ett tag tills jordfelet minskat.
Tar ingen ställning huruvida detta är ditt problem, utan slänger bara in inlägget för att verifiera att felet förekommer.
Det förekommer även på elaerotemprar och varmvattenberedarslingor.
Gemensamt är uppbyggnaden med ett ganska grovt ytterrör som är jordat, och en resistansledning mitt i detta för värmen.
Problemet är isolermaterialet däremellan som består av ett fint pulver av något som jag just nu har glömt vad det är.
(aluminiumoxid låter ju tokigt, men det är första tanken jag får...)
Detta pulvret kan ta till sig fukten genom ändarna på slingan där det sitter en keramisk propp!
Det är alltså inte alltid helt diffussionstätt.
Används grejerna då och då så har fukten ingen chans, men i taskig miljö och lite otur kan det faktiskt bli så mycket jordfel att en jfb tjoffar ur.
Det händer ytterst sällan, men jag råkar ut för det då och då.
Senast på tre helt nya värmepatroner till ett tappvattenvärmesystem
Då var man tvungen att köra utan jfb ett tag tills jordfelet minskat.
Tar ingen ställning huruvida detta är ditt problem, utan slänger bara in inlägget för att verifiera att felet förekommer.
1) Jordfelsbrytare löser inte ut Pga av stor effekt, den löser ur vid felström till jord.Katana-Mannen skrev:
2) Du måste ha fel på bastun, reklamera den.
3) Om du får ett nytt bastuaggregat och du slår på vatten kommer Jfb troligen att lösa ur. Jfb fungerar dåligt ihop med bastuaggregat.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Förklaringen på felet skulle ju vara fukt i ellementen, men din jfb bryter redan utan att du kopplat igång ellementen. Då skulle det ju bero på fukt i kontrollpanelen, det är bara inte möjligt att den skall kunna ha sådana läckströmmar och ändå vara felfri.
Du säger att du mätt upp alla ledningar, had du verkligen mätt och kontrollerat att du inte har konakt mellan nolla och jord? Då måste du koppla loss nollan i centralen när du mäter.
Du säger att du mätt upp alla ledningar, had du verkligen mätt och kontrollerat att du inte har konakt mellan nolla och jord? Då måste du koppla loss nollan i centralen när du mäter.
Det kan finnas lite andra orsaker oxå. Du nämner att din JFB är inkopplad över hela centralen. Det kan då betyda att det inte är något direkt fel i aggregatet utan några småfel runt om i huset. En JFB bryter vid en felström på 30mA. Spekulera i att du har 15mA i aggregatet 10mA i kyl och frys och några mA till i lite övriga apparater så är det då ingen som bryter mot några regler med felström men summan av det hela blir mer än 30mA och JFB löser.
Sedan kan det oxå vara så att N inte skall anslutas i aggregatet. Jag fick lära mig av Tylö engång att Nollan skall enbart anslutas om panelen har en elektronisk panel för styrning av aggregatet som inte är intregerad i aggregatet och då ska matningen gå via panelen till aggregatet. Annars skall den ej anslutas utan bara de 3 faserna och jord. Detta för att N och jord är ihop nånstans.
// DeBe
Sedan kan det oxå vara så att N inte skall anslutas i aggregatet. Jag fick lära mig av Tylö engång att Nollan skall enbart anslutas om panelen har en elektronisk panel för styrning av aggregatet som inte är intregerad i aggregatet och då ska matningen gå via panelen till aggregatet. Annars skall den ej anslutas utan bara de 3 faserna och jord. Detta för att N och jord är ihop nånstans.
// DeBe
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
En ny kontrollpanel skall inte ha några läckströmmar överhuvudtaget. Själva elementen skulle man kunna tänka sig läcker under vissa förutsättningar som diskuterats ovan. men här löser ju brytaren ut innan elementen är igång.
Har du någon möjlighet att mäta med isolationsprovare? Antar att du mätt med multimeter.
Har du någon möjlighet att mäta med isolationsprovare? Antar att du mätt med multimeter.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Som jag skrev tidigare så fick jag veta av Tylö´s support engång, jag hade samma problem som du just nu har, att om bastun har en elektronisk styrning för av och på som sitter på aggregatet så skall nollan INTE anslutas. Utan bara de tre faserna och jord. Detta för att nollan och jorden är sammankopplad i elektroniken och därför löser JFB.Katana-Mannen skrev:
Har du en av/på panel utanför bastun så ska matningen först gå till denna och sedan vidare till aggregatet. Nollan ska då vara ansluten i manöverpanelen men ej i aggregatet.
// DeBe
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Var bygeln fabriksmonterad, eller hade du monterat den enligt manualen?
Lyfter en gammal tråd! Jag har en kompis som har satt in ett nytt bastu aggregat och nästa alla gånger han slänger på vatten på stenarna så löser jordfelsbrytaren. Han säger att det är tätt vid anslutningarna. Kan man lägga stenarna så fel att det kan komma fukt mellan fas och nolla? Det är ett tylö aggregat.
Värmeelementen i bastuaggregatet är säkerligen keramiska och dessa suger åt sig fukt och då löser JFB. Det kan även vara en spricka i ett element som gör att fukten tränger in. Sprickan syns säkert inte när elementet är kallt eftersom det då krymper i storlek, så att en ytterst tunn spricka kan försvinna.
Jag har själv råkat ut för att en JFB löste p.g.a bastuaggregatet. Jag ringde då Tylö och frågade dem och fick till svar att keramiska element suger fukt och löser JFB. Därför skulle aggregatet användas regelbundet för att fukten inte skulle tränga in.
Jag har själv råkat ut för att en JFB löste p.g.a bastuaggregatet. Jag ringde då Tylö och frågade dem och fick till svar att keramiska element suger fukt och löser JFB. Därför skulle aggregatet användas regelbundet för att fukten inte skulle tränga in.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Jag tycker att din kompis skall reklamera aggregatet. Jordfelsbrytare är idag obligatorisk standard vid nyproduktion. Ett nytt aggregat skall inte lösa ut jfbn.
Hade ett liknande problem. Jorfelsbrytaren slog till när jag startade bastun. trodde också att det var fel på aggregatet. Visade sig vara ett jorfel i en ytterlampa. på något sätt hade igångsättningen av bastun satt igång felet,,. tidigare hade vi inga problem alls. efter jag satt igång bastun löste jordfelsbrytaren allt som hade större strömstyrka. typ pelletbrännare etc. Jag kunde inte på egen hand lokalisera felet genom att dra ut propp efter propp då den endast löste med apparater med stor startström.
men allt är ok nu efter jorfelet i ytterlampan fixades. (ström blir jag inte klok på)
men allt är ok nu efter jorfelet i ytterlampan fixades. (ström blir jag inte klok på)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden