Tyvärr är det nog som nämnt i tråden att det bästa är att testa en grupp i taget. M.a.o ha bara en grupp inkopplad i taget.

1. Jag läste idag i en katalog från Sagab (2005) om att mäta rätt. Där stod bl.a. elektrisk mätutrustning att gamla ledningar (Du håller ju på att renovera - har Du bytt alla eleldningar) genom föråldring av isolationen på ledningarna så kan Du få överströmmar mellan faser.
2. Själv har jag aldrig varit med om att startströmmar löst en jfr men väl en fas i huvudcentral dvs. rusat genom ett antal mindre normbrytare och jfr och löst den tröga proppen i huvud/ingångscentralen.
3. En ojordad dator som löser en jfr måste innebära att det finns isolationsfel någonstans. En jfr bryter ju för fasförskjutning.
4. Jag var med om att jag höll i ett urplockat men kopplat ojordat vägguttag - utan att ha stängt av strömmen vid väggmålning.
Då strömmen gick mellan fingrarna (in långfinger till pekfinger ut) blev fasförskjutningen för liten för att jfrén skulle bryta, vilket var en chock utöver elsmällen i vänsterarmen.
Sagab: www.sagabelelectronic.se

scenic46 skrev:
1.

Du få överströmmar mellan faser.

2. Själv har jag aldrig varit med om att startströmmar löst en jfr men väl en fas i huvudcentral dvs. rusat genom ett antal mindre normbrytare och jfr och löst den tröga proppen i huvud/ingångscentralen.
3. En ojordad dator som löser en jfr måste innebära att det finns isolationsfel någonstans. En jfr bryter ju för fasförskjutning.

4. Jag var med om att jag höll i ett urplockat men kopplat ojordat vägguttag - utan att ha stängt av strömmen vid väggmålning.
Då strömmen gick mellan fingrarna (in långfinger till pekfinger ut) blev fasförskjutningen för liten för att jfrén skulle bryta, vilket var en chock utöver elsmällen i vänsterarmen.
Sagab: www.sagabelelectronic.se
Nehäpp

Överströmmar mellan faser i diskussionen om startströmmar förstår jag inte, krypströmmar/isolationsfel mellan faser löser ALDRIG en jordfelsbrytare.

2. helt rätt, tom en kortslutning fas nolla eller fas-fas ska inte lösa JFB.
3. datorn som löser JFB har ett isolationsfel i detta fall med avledning mot element,telelinje eller nätverk. FAFÖRSKJUTNINGEN har absolut inget med JFB att göra, JFB klarar alla fasvridningar från +90 grader till -90 grader. JFB har ingen aning om i vilket fasläge strömmen ligger då den inte mäter/håller koll på spänningen.

4. Naturligtvis så fick du dig en smäll, du blev inkopplad som vilken belastning som helst mellan fas och nolla och då SKA INTE JFB lösa ut, det skulle vara fel isåfall. Än en gång har fasförskjutningen inget med detta att göra.

JFB ska endast lösa om en ström mer än 30 mA (det finns andra strömmar också) letar sig utanför de tre faserna och nollan oavsett om strömmen letar sig till skyddsjord eller något annat föremål med markkontakt.

Allt som ansluts mellan faserna och nollan (även personer) får inte lösa JFB.

Protte

prototypen skrev:
3. datorn som löser JFB har ett isolationsfel i detta fall med avledning mot element,telelinje eller nätverk.
Datorn behöver inte vara trasig bara för att den löser JFB, alla datorer har en läckström till jord på något från 3-10 mA. Det är därför det är så viktigt att koppla datorn till ett jordat uttag.

Om du nu redan har en befintlig läckström tex en kyl med gammal kompressor, en sliten varmvattenberedare eller något annat så kan datorn vara droppen som får bägaren att rinna över.

Eftersom din dator är ojordad så går dessutom denna läckström genom dig (otrevligt, eller tom farligt om man har dåligt hjärta), eller genom ditt nätverk till andra datorer - mindre bra för utrustningen.

Nja så stora läckströmmar tror jag inte på, det finns att köpa 22 nF Y-kondensator och det skulle ge en ström på ca 1,5 mA. Nu är det ovanligt med 22nF utan 10 eller 4,7 är mera vanligt.

I bruksföremål klassII: För användning i av SEMKO godkända apparater får användas Y-kondensator med högst 4700 pF, då läckströmmen ej får överstiga 0,75 mA. (detta ger marginaler)

Med Mr Frenzy:s läckströmmar skull det vara svårt att använda mer än 3 datorer. Läcker dina datorer så mycket så tycker jag att du ska byta nätdel.

Protte

mrfrenzy skrev:
Datorn behöver inte vara trasig bara för att den löser JFB, alla datorer har en läckström till jord på något från 3-10 mA. Det är därför det är så viktigt att koppla datorn till ett jordat uttag.

Om du nu redan har en befintlig läckström tex en kyl med gammal kompressor, en sliten varmvattenberedare eller något annat så kan datorn vara droppen som får bägaren att rinna över.

Eftersom din dator är ojordad så går dessutom denna läckström genom dig (otrevligt, eller tom farligt om man har dåligt hjärta), eller genom ditt nätverk till andra datorer - mindre bra för utrustningen.
Undrar bara var denna strömmen tar vägen om datorn står själv. ;)

ingenstans tar den vägen om datorn står själv, den blir följdaktligen oskyddad mot störningar.

Jag har inte mätt mina datorer, jag googlade lite och hittade värden på 3.5, 5, och 10mA. Det första värdet känns mest sannolikt. Tyvärr har jag inte något tillräckligt noggrant instrument för att mäta upp mina datorer. Som mest när vi arrangerar lan har vi kört med 24 datorer på en 30mA jordfelsbrytare. Det fungerar i 75% av fallen så jag tror inte det är en konstant felström, snarare att den är som störst när datorerna ansluts och kondensatorerna laddas upp.

Nu fick jag en kompis med Scopemeter att mäta en dator och det verkar som om den klarar SEMKOs krav.

Läckströmmätning, PC
Datum: 20071207
CPU: Athlon 64 3500+
Nätaggregat: Chieftec GPS-400AA-101 A 400W

Mätmetod: 10 ohm shunt på jordledare
Mätinstrument: Fluke ScopeMeter 97 i ScopeRecord-mode

Förhållande Medel Max
Sladd ur, brytare av 0.00mA 0.00mA
Sladd i, brytare av 0.12mA 0.17mA
Sladd i, brytare på, pc av 0.52mA 0.53mA
Sladd i, brytare på, pc på 0.54mA 0.57mA

Jag har löst problemet nu det var en gipsskruv rakt igenom en kabel.Så nu är ja glad allt fungerar som det skall,och jag tackar för alla tips och ideer.

Här ser vi fördelarna med jordfelsbrytare. En skruv i kabeln mellan skyddsjord och nolla gör ju egentligen inte så mycket men den ena eller båda ledarna kan vara så skadad att den går av.

Protte

Och om bara jordledaren hade varit av men noll-och fasledaren oskadad så hade inte jordfelsbrytaren reagerat, det kanske kan vara lämpligt att kontinuitetsmäta ledarna efter en större renovering... Eller i alla fall se till att inte använda för långa gipsskruv ;)

Syren1 skrev:
Jag har löst problemet nu det var en gipsskruv rakt igenom en kabel.Så nu är ja glad allt fungerar som det skall,och jag tackar för alla tips och ideer.
hur hadde skruven hittat dit? "nyfiken"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.