10 029 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
två motorvärmaruttag
Sida 1 av 3
Hej,
Hur bör två motorvärmarutag installeras?
Separata ledare ifrån centralen eller dela på nolla?
1,5mm2 eller 2,5mm2
10A, 16A eller 20A
Olika faser?
Är på väg att förbereda med jordkabel med avseende på alternativet
2 separata 2.5mm ledare men är det så elektrikern kommer att vilja ha det?
Mvh
///Johan
Hur bör två motorvärmarutag installeras?
Separata ledare ifrån centralen eller dela på nolla?
1,5mm2 eller 2,5mm2
10A, 16A eller 20A
Olika faser?
Är på väg att förbereda med jordkabel med avseende på alternativet
2 separata 2.5mm ledare men är det så elektrikern kommer att vilja ha det?
Mvh
///Johan
En typisk motorvärmare är på ca 4-500w (tror jag)
och en kupévärmare på 800-1500 w. Så vi närmare ju oss 2kw per uttag.
Jag vill ju inte att det ska bli beroende av vilka bilar jag har för närvarande.
///Johannabacken
och en kupévärmare på 800-1500 w. Så vi närmare ju oss 2kw per uttag.
Jag vill ju inte att det ska bli beroende av vilka bilar jag har för närvarande.
///Johannabacken
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Två st helt separata uttag och kablar/ledningar från varsin fas säkrade med 10A. För en motorvärmare räcker 1,5 mm2 om det inte är lång sträcka.
Eller så drar du fram en 6 mm2 ekkj och sätter upp "riktiga" motorvärmaruttag (skoja bara).
Protte
Eller så drar du fram en 6 mm2 ekkj och sätter upp "riktiga" motorvärmaruttag (skoja bara).
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Tjaa, vem vet om vi kommr att ha elbilar snart, har en kollega som kör en sådan. Den kan snabbladdas med 400V 120A.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
48 kW, stark propp. Låter lite mycket ström för laddning.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Stickpropp för 63 A har jag en men vad blir det för propp för 120A (egentligen, vad blir det för märkström på ett CEE don)(finns det så kraftigt)?
Protte
Protte
Är nog specialdon som används eftersom snabbladdningselektroniken verkar vara en extraburk som man inte drar med sig i bilen. I Göteborg testade man visst elbilar och byggde speciella laddningsstationer. Tyvärr finns det tydligen ingen standard på hur man kopplar bilen till laddaren och styr den men det lär väl komma.prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Lite längre och grövre då?sverre skrev:
Angående Mitsubishi, med Japans elsystem så blir det 145 A per fas vid snabbladdning. 48 kW var inte så orealistiskt då som hempularen skrev.
Jag vill dock rätta mig, laddningen av hempularens kompis bil sker nog med trefas och då blir fasströmmen i storleksordning 70 A.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Detta är ju lite (mycket) OT.
Kollegan är lite elbilsfantast och har just skaffat sin andra eller möjligen 3e elbil. Verkar köpa dem begagnde från olika utvärderingsprojekt. Så vitt jag förstår så kan den här dels laddas via en 1 fas anslutning 16A, så tar det evigheter. Men också med 3 fas drygt 100A (troligen den totala laddströmmen från alla 3 faserna), bilen känner själv av vilken mode den laddas i. Under laddningen så är tydligen laddregulatorn vattenkyld med både cirkulationspump och fläkt. Finns tydligen bara ett fåtal laddstationer för snabbladdning (som av någon märklig anledning ligger precis vid större transformator stationer). När batterierna slutar ta laddning så är ett byte tydligen ganska blodigt, 150 - 200 000 för ett batteri.
Enligt kollegan så är fördelarna inte bara låg energikostnad (snabbladdningen är tydligen gratis, sponsras av Fortum), dessutom slipper man biltullarna, och efterssom han har den reggad på sin firma så ingår ett gratis nyttoparkeringstillstånd = obegränsad gratis parkering i Stockholm city.
Vi kanske skall avbryta den här off topic delen och återgå till originalftågan. I tråden. Annars får jag moderera bort mina egna inlkägg snart här.
Kollegan är lite elbilsfantast och har just skaffat sin andra eller möjligen 3e elbil. Verkar köpa dem begagnde från olika utvärderingsprojekt. Så vitt jag förstår så kan den här dels laddas via en 1 fas anslutning 16A, så tar det evigheter. Men också med 3 fas drygt 100A (troligen den totala laddströmmen från alla 3 faserna), bilen känner själv av vilken mode den laddas i. Under laddningen så är tydligen laddregulatorn vattenkyld med både cirkulationspump och fläkt. Finns tydligen bara ett fåtal laddstationer för snabbladdning (som av någon märklig anledning ligger precis vid större transformator stationer). När batterierna slutar ta laddning så är ett byte tydligen ganska blodigt, 150 - 200 000 för ett batteri.
Enligt kollegan så är fördelarna inte bara låg energikostnad (snabbladdningen är tydligen gratis, sponsras av Fortum), dessutom slipper man biltullarna, och efterssom han har den reggad på sin firma så ingår ett gratis nyttoparkeringstillstånd = obegränsad gratis parkering i Stockholm city.
Vi kanske skall avbryta den här off topic delen och återgå till originalftågan. I tråden. Annars får jag moderera bort mina egna inlkägg snart här.