P
Per72: [citat] kan bli ett problem och få det att sitta under en skruv. Tvinna manteljorden runt den gulgröna så brukar det gå bra. sitter ledarna ordentligt fast under skruven så är det inga problem
3 svar · 3,0k läst
J
jakim: En reflektion är att uttagen placeras under fönster och inte precis brevid, om du inte har värme element där förståss. På så sätt så hamnar dom inte bakom skåp och andra tunga möbler lika ofta.
12 svar · 2,2k läst
·
F
FSS: Njae... Om man tar bort gummitätningen helt får man dessa problem: - Med 16mm rör-muffen är hålet lite för stort, dock täcks det när man drar åt rörmuffen men det är svårt att få den centrerad. - 20mm rörmuffen är för stor för att gå ned i den fyrkantiga inbuktningen och det blir således fyra st små glipor. Kan tycksa vara små problem, men IP-klassen förfaller ju ordentligt
8 svar · 14,1k läst
·
Swetrot
Swetrot: Tack för alla tips. Skall åka till en bra handlare i morgon och se vad de har att erbjuda. Angående KOB:s ideer om armaturer så har jag de jag har. De är öppna nedtill och q-märkta, så dem får jag inte byta ut.
9 svar · 8,8k läst
·
J
jimnor: [citat] Bra jobbat! Kommer att använda senso, denna kombination är guld. kommer nog att bli 4st sådana hemma i nya huset.
33 svar · 5,5k läst
·
snickarboden
snickarboden: Det första och kanske viktigaste av allt, har du jfb i centralen? /Kent
1 svar · 13,2k läst
·
Fotografen
Fotografen: Dosa i tak för att gå över till EKLK snyggt klammrad på väggen ner till brytaren. JR-klammer brukar kunna bli bra om man bara tar sig lite tid.
6 svar · 4,4k läst
pellefant
pellefant: jag råkade nyligen ut för 2 stycken 3-poliga 32A dvärgbrytare som "utsatts" för några direkta kortisar, efter det så hade förmodligen kontaktytan för en fas bränts sönder så det blev spänningsfall över den fasen. testknappen på jfb ger en "felström" mha motståndet, detta gör att jfbn summaströmtrafo mekaniskt löser ut jfbn.
31 svar · 8,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: Helt klart bättre med flera JFB men kostnaden springer iväg fort då den gamla centralalen säkert inte kan ha flera nollor och åker man på byte av central och då kanske inte trådar räcker till och man åker på att tråda om och då rullar det på med total omtrådning av huset. Inte fel at få det gjort men om man vill få dit en JFB så fort som möjligt till lågt pris så börja med
8 svar · 4,2k läst
pefo
pefo: Ett lock är helt klart prydligast om man har estetiska krav.
5 svar · 4,0k läst
GoForIt
GoForIt: Vad gäller försäkringsbolag, så finns det så mycket kryphål, undantag och andra förbehåll att det sällan överstiger sunt förnuft..
8 svar · 3,8k läst
D
Doldr: Som jag skrev ovan kan man ju koppla det som du vill ha det. Det är ju inte fråga om en trappkoppling här utan bara en brytare med två knappar. Auto/ Av på den ena och På/Av på den andra. Du kan ju även koppla det som du skrev utan att kunna stänga av helt. Tänk då bara på att köpa en rörelsedetektor som inte slår på förrän det blir mörkt.
5 svar · 10,6k läst
·
pefo
pefo: Fast installation enligt ellagen: en elanläggning som är en kombination av olika typer av apparater och i förekommande fall andra anordningar som är monterade, installerade och avsedda för permanent användning på en på förhand fastställd plats en hemmabioanläggning uppfyller inte (utom i extrema fall :D ) det sista kravet.
12 svar · 4,3k läst
F
falukorv: EKLK får ligga dolt, men inte EKRK, jag som är elektriker behöver inte ha betalt för att ge råd och direktiv, men det vore högst oansvarigt av mig att ge råd till en som det verkar helt okunnig person när det gäller el, visst, man behöver inte vara rymdingenjör, man behöver inget körkort för att köra bil heller.....
24 svar · 17,9k läst
·
L
Logano: Det är OK om den är klassad för IP24. Förmodligen måste du sätta ett anpassat doslock med tätning för att uppfylla det. Tänk på att en strömbrytare inte är tillåten i bastun.
1 svar · 6,3k läst
7
79:an: Är det nån som har erfarenhet av att använda diodlampor istället för "vanliga" lågenergilampor? Vad har en diodlampa för ljusstyrka jämfört med en vanlig glödlampa, tittade på en som har 3,5W men det säger mig inte så mycket. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21639156
0 svar · 1,8k läst
H
hjerpe: AEG är klockrent, andvänder bara det på jobbet. Sen om det är samma saker som säljs på Clas det låter jag vara osakt =) Kan ju tala om att Eljos prylar på Clas inte är samma som vi monterar.
3 svar · 4,8k läst
prototypen
prototypen: Det är ganska klokt att lägga belysning för flera rum på en grupp och uttagen för flera rum på en annan grupp, det blir inte helmörkt i allmänhet vid utlöst säkring. Protte
11 svar · 8,3k läst
H
hempularen: vad gäller värme, så specar de flesta downlights i effektklassen 35-50w ett avstånd till brännbart uppåt på 15-18 cm, ibland mer. Det är lite av en djungel med olika avståndsbeteckningar, och ganska svårt att sätta sig in i (det är ju inte meningen att privatpersoner skall göra det, montering av den här typen av armaturer är behörighetskrävande).
8 svar · 5,0k läst
bax
bax: Nä, det kommer den inte göra. Alternativen är att flytta ut effektvakten till fasadskåpet. eller att justera ner max effektuttag till, i detta exempel 7kW. Eller förstås, höja huvudsäkringarna.
1 svar · 3,3k läst
F
Floppman: Är det mer än 1,2m ifrån är IP21 tillåtet. Dock aldrig fel med högre klass.
3 svar · 2,3k läst
F
Floppman: Ok, då är det de andra två som du får betalt för, de behöver ju egentligen bara gräva fram till tomtgräns, men ditt staket har nog fått dem att tro att din tomt slutar där. Du står även för rören som elbolaget serviskabeln i, så det åker du på att betala också! De äger som sagt bara kabeln och mätaren!
20 svar · 4,5k läst
GoForIt
GoForIt: Okej. Andra tips, eller bara leva med det eventuella problemet?
4 svar · 2,7k läst
R
rockles: En utomhusbelysning som sitter högre än 0,5m från marken skall ha lägst IP X3 Under 0,5 meter skall det vara lägst IP X4
1 svar · 9,1k läst
P
petersv: Om trådarna till faserna du inte behöver redan är avisolerade kan du sätta vars en ubåt på dem eller klippa och tejpa som elmont föreslog. Klister mot en kopparyta som någon senare kan få för sig att ansluta undviker jag (i och för sig bara klenspänning, men det borde vara samma sak för starkström).
3 svar · 8,1k läst
M
Mats: Sant om det är en trefaslast. Jag utgick från tre "raka" enfasare iom att det var 3 enfasuttag som den befintliga trefasen skulle delas upp i
29 svar · 4,8k läst
E
el_richard: Men asså BURTON, hur tänkte du nu??? Ska du ha dessa från clas-ohlson i golvet? Är det riktigt smart att göra detta? Ingenting av detta i spotten (armaturen) håller för att gå på eller tappa på.... Gör som ALLA andra som monterar lampor i golv, köp något som är anpassat för detta, finns säkert något på clas-ohlson för detta. Kolla under utomhusbelysning, har dykt upp en hel del
2 svar · 2,9k läst
E
el_richard: ac 24 volt, är bäst, det flesta prylarna är anpassade för 24 volt AC.
6 svar · 19,3k läst
O
O A: såg nu att rusta har en variant för 99 kr http://www.rusta.se/cproduct.asp?produkt=UTEBELYSNING+YSTAD+GALVAD&kategori=Utomhusbelysning+Belysning&p=91301119
3 svar · 3,2k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Helt ok om du låser tråden med hänvisning till ämnet. Jag har fått det svar som jag var ute efter. Vad beträffar att alltid säkra i båda ändar så är det kanske vanligt i kraftdistribution men frågan är om det är det inom tex. en industri? Och hur skulle det fungera med tex. effektbrytare?
8 svar · 5,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.