J
JanneSjo: det kan jag hålla med om men det är förstås svårt om man ska klämma in en trafo.
8 svar · 2,7k läst
pellefant
pellefant: [citat] det låter mer som att det är frågan om någon hemlig industri han har:D han är ju väldigt blygsam om att avslöja varför han ställer "udda" frågor och sen inte vill svara på motfrågor:confused:
8 svar · 4,0k läst
R
Roger Spontare: Tanken slog mig också, men jag tänkte att avstånden i brytarna skulle vara alldeles för stora för att agera kondensator. Speciellt eftersom jag dessutom slog av med 'jättestora spaken' som sitter innan den moderna elmätaren med sina fjuttiga reläer eller vad det är. Men nu slog mig tanken att jag hade glömt en grendosa inkopplad på gruppen när jag mätte senast, trodde jag hade allt
5 svar · 5,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: Alla värme element i en sådan spis tar strömmen mellan 2 faser som då ger 400V istället för fas-nolla som ger 230V.
12 svar · 12,0k läst
·
M
Mats: uttag med separat brunnständning är till för att man ska kunna ha ett permanent och ett styrt uttag från samma fas. tex en brunn med permanent spänning för micron och en timerstyrd för kaffebryggaren
7 svar · 5,0k läst
E
el_richard: Det är bara dra dessa på sidan om starkströmmen, det är ju ett kopplingsskåp. "vanliga" kopplingsskåp för ventilation mm är utformade så. Alltså separera rören/kablarna någorlunda innan dom kommer in i centralen.
5 svar · 3,6k läst
B
Bjarredsbon: Vad jag förstår så går det hur bra som helst. Köp bara en trådlös brytare och koppla den mellan fas och styringång så är det klart.
1 svar · 3,1k läst
prototypen
prototypen: Hur blir det med vatten och olika zoner under ett handfat? Tycker det låter brandfarligt med en hårblås löst liggande och inkopplad i en låda, tar nog en 10-15 minuter tills det brinner. Prototypen
2 svar · 1,4k läst
P
petersv: Problemet är i grund och botten att faser och neutralledare vill man ska bilda ett träd med transformatorn vid roten medan skyddsjordarna typiskt bildar ett nät då de inte är isolerade och skyddsjordade utsatta delar är i kontakt med varandra. När man blandar N och PE blir även N en del av ett nät. I ett 4-ledarsystem kan fasernas summaström leta sig tillbaka till transformatorn dels
22 svar · 10,6k läst
F
Floppman: Kolla om du inte kan köra VVB på 2 faser istället för 1 fas, den blir lite effektivare då!
2 svar · 3,7k läst
C
cero: Tackar för svaret, gjorde mig lite lugnare, var lite misstänksam eftersom det är 'vanliga' utanpåliggande vu som man bara har borrat upp ett hål o dragit igenom kabel i, men röret slutar i alla fall jäms med väggen, så verkar sjyst i sådana fall. Ska dock be en elektriker att dra om kuloledningen och lägga denna i ett rör istället så att den kan bytas ut om något skulle hända, den
2 svar · 5,8k läst
L
Lecce: Noop ingen bruksanvisning vad jag vet. Jag kopplar in den som en vanlig trafo så får vi se om den lyser...svårare än så är det inte! Tack för alla ideer! Mvh Lecke
6 svar · 4,9k läst
·
K
kamy: Precis vad jag ville veta. Tack.
8 svar · 6,9k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Om de kom över 100% då skulle de ju producera energi :D
25 svar · 5,2k läst
prototypen
prototypen: Ja jag säger då det, först ett fint datoriserat tjofaderittan och seda koppla förbi alltihopa. Ska du ha full koll så behöver du en brytare som bryter strömmen från styrningen och sedan en som kan koppla förbi styrningen. En vanlig kronomkopplare (dubbel brytare) eller mera modernt en dubbel trapp fixar detta. Ena halvan från-auto och andra halvan auto-till. Prototypen
1 svar · 3,8k läst
M
-MH-: Okej, tack, det var vad jag var rädd för! Löste problemet med att snurra kabeln 270 grader runt skruven, så nu ser det fint ut. Det där med ögla var ett bra tips, kanske prövar jag med det på en skruv, för att se hur det går.
3 svar · 2,1k läst
R
robban44: Du behöver en jalusibrytare. http://www.schneider-electric.se/katalog/fs_index.asp?f2=orderlist&FUNC=detail&ProdID=9031&BrandID=2
2 svar · 9,2k läst
E
elmont: Jepp, naturligtvis petskydat och skyddat av jordfelsbrytare
8 svar · 4,4k läst
F
FLKR: Jamen det verkar ju inte smart att dra ut 2 st. fas, 2 st.nolla, 2 st. jord samt 2 st. tändledningar i samma brytare...det blir ju lite kämpigt att få den på plats FLKR
13 svar · 3,7k läst
0
007: [citat] Ok, tack! Då borde det vara grönt att dra EKK i VP-rör ca en meter inomhus för att sedan fortsätta klamrat på utsidan fram till lampan.
2 svar · 7,5k läst
F
Floppman: Aa du e underbar hehe-... Tack! Verkar som att Eljo Aqua-trend också har ingångar, jag tycker de är snyggare. Har dock inte hittat någonstans att aqua-stark har det...
4 svar · 4,0k läst
E
el_richard: det finns mig veterligen bara en 20watt G4 sockel som går att vinkla, som bygger enligt dina önskningar. Fast tror att den bygger ner ca 4-8 mm när den är vinklad i 90 grader.
2 svar · 2,7k läst
P
petersv: Det gäller även för EKLK och alla andra kablar som ligger i dagen. EKK-Light är smidig om man måste gå en bit i rör och en bit klamrad på en vägg eller i en list.
12 svar · 27,7k läst
Tripod
Tripod: hehehehehehehehehe :D
7 svar · 3,1k läst
·
C
citactiva: [citat] Dålig jordplint för aggregatet alternativt gräs m.m. som ligger emot stängslet och jordar kan orsaka störningar.
7 svar · 3,6k läst
E
elmont: Skillnaden mellan gamla och nya kulon är just biledaren, den infördes för att man skulle jorda manteln både för minskning av div. fält (som några säger sig bli sjuka av) och av säkerhetsskäl. Så kort kan man säga: ja därför att "reglerna" säger så
9 svar · 4,5k läst
M
mackan67: nä, jag vet ju inte hur din handdukstork ser ut och jag kommer inte ihåg vilket märke det var på den jag koppla, men det var att välkänt märke av kvalitet det vet jag iaf
4 svar · 2,6k läst
pefo
pefo: [citat] Och om man höjer innetemperaturen i huset så går det åt mindre el? :p Precis som gaia redan påpekat så kan vi inte lura naturlagarna. Ju högre temperaturskillnad desto mer energi passerar barriären, i detta fall isoleringen, per tidsenhet. Termodynamikens lagar äro orubbliga! :D
30 svar · 8,5k läst
E
elmont: Det är säkert som snuttjulle skriver för apparater som dubbelisolerade (Fi märkta) får INTE jordas
2 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.