Mikael_L
Eljo trend med termoplasthölje har en sådan möjlighet att bryta ur en öppning i sidan av uttaget och därifrån kan du sen gå vidare med lämpligtvis en EKRK 3g1,5 (om det är torra utrymmen) till ett eller flera utanpåliggande uttag.

Utan att veta hur det ser ut där du vill ha det, så tycker jag det vore den enklaste, snyggaste och bästa lösningen.

prototypen skrev:
Genom tiderna har det alltid borrats lite vid sidan om och snett in i dosan för att ansluta kabel vid utökning. Förhöjningsramar har då inte behövts.

Protte
Jag tycker att det borde vara det bästa, dvs. det snyggaste sättet att göra det på. Var dock osäker om man fick göra så. Om man nu bortser från behörighetsfrågan.

Mikael_L skrev:
Eljo trend med termoplasthölje har en sådan möjlighet att bryta ur en öppning i sidan av uttaget och därifrån kan du sen gå vidare med lämpligtvis en EKRK 3g1,5 (om det är torra utrymmen) till ett eller flera utanpåliggande uttag.

Utan att veta hur det ser ut där du vill ha det, så tycker jag det vore den enklaste, snyggaste och bästa lösningen.
Termoplast = "mjuk" plast antar jag.

Torrt är det definitivt. Vardagsrum. Kabeln ska gå rakt ner från dosan, ner i en kabelränna som leds vidare ovanpå golvsockeln ca tre meter till den nya dosan. Förbrukarna är TV, Stereo, DVD, Baslåda.

Har inte så bra koll på kabelbeteckningarna men en EKRK 3g1,5 är nog den kabeln jag har idag.

Mikael_L
Jag skrev termoplast bara för att det var vad Eljo skriver själva om sina uttag i Trend-serien.

"Kuloutgång: Uttag med termoplastkåpa har utbrytningar och är godkända för att gå ut med kuloledning"
http://www.schneider-electric.se/Downloads/ELJO_RH/ERH_0004.PDF

EKRK (=kulo (nästan)). Har du EKRK så har den någon sorts inplastad aluminiumskärm samt några blanka oisolerade kardeler mot skärmen. EKRK 3g1,5 är väl ca 9-10 mm i diameter. Är det EKLK du har, som är snarlik, men den är grövre och blir alltså inte lika snygg ovanpå golvlisten.

Mikael_L skrev:
Jag skrev termoplast bara för att det var vad Eljo skriver själva om sina uttag i Trend-serien.

"Kuloutgång: Uttag med termoplastkåpa har utbrytningar och är godkända för att gå ut med kuloledning"
[länk]

EKRK (=kulo (nästan)). Har du EKRK så har den någon sorts inplastad aluminiumskärm samt några blanka oisolerade kardeler mot skärmen. EKRK 3g1,5 är väl ca 9-10 mm i diameter. Är det EKLK du har, som är snarlik, men den är grövre och blir alltså inte lika snygg ovanpå golvlisten.
hehe. Tänkte faktiskt skriva "som kulo fast mjuk och utan metallhöje." Var rädd att jag skulle få el-mobben på mig. Kan kolla på kabeln hemma om den är lämplig. Det brukar ju vara tryckt en beteckning på dem ibland.

men jaha. Det var ju Eljo trend jag hade hemmasåg jag ju nu. Blandade ihop Trend och senso. Då är det ju inga problem. bara fram med kniiifen.

Mikael_L
Då är det säkert EKK du har, den är helt klart godkänd, men används ändå lite mer sällan då den hänger ner mellan klamringspunkterna pga av dess mjukhet (alltså inte så snyggt).
Men liggande ovanpå en golvsockel så bör det väl fungera bättre. I kabelkanal är EKK ett utmärkt val.

Sätter man bara lite tätare med klammer (typ 15-20cm) mellan varje så går det även att få EKK snygg.

Mikael_L skrev:
Då är det säkert EKK du har, den är helt klart godkänd, men används ändå lite mer sällan då den hänger ner mellan klamringspunkterna pga av dess mjukhet (alltså inte så snyggt).
Men liggande ovanpå en golvsockel så bör det väl fungera bättre. I kabelkanal är EKK ett utmärkt val.
Fasen blir helt snurrig med alla beteckningar. Den kabeln jag har är en sådan som skulle hänga ned mellan klamringarna. Då bör det som du skriver rimligen vara en EKK. Det är iallafall ingen lampsladd. Den ligger i kabelkanal så hänget slipper jag.

De utanpåliggande kablarna i garaget är av typen som håller formen när man böjer dem. Dessa borde då vara av typen EKRK eller EKLK. Förhoppningsvis den senare då vissa kablar går genom väggarna och vidare på utsidan.

Tripod skrev:
Fasen blir helt snurrig med alla beteckningar. Den kabeln jag har är en sådan som skulle hänga ned mellan klamringarna. Då bör det som du skriver rimligen vara en EKK. Det är iallafall ingen lampsladd. Den ligger i kabelkanal så hänget slipper jag.

De utanpåliggande kablarna i garaget är av typen som håller formen när man böjer dem. Dessa borde då vara av typen EKRK eller EKLK. Förhoppningsvis den senare då vissa kablar går genom väggarna och vidare på utsidan.
Visst är det fantastiskt vad man lär sig mkt i detta forum... Ställ ett par frågor till så är du snart en behörig elektriker ;)

Mikael_L
Här får du en snygg liten kabelguide, alldeles gratis, Grattis!! :D
http://www.gelia.se/upload/233/kabelguide_0609.pdf

Den skulle bara haft lite bilder på kablarna med...

Om man jämför en EKRK och en EKLK så verkar dom först ganska lika, båda har liknande metallmantel med skyddsbiledare, men EKRKn är tunnare, detta pga av att den har ett lager mindre av isolerande mantel.
Så EKRK 3g1,5 är väl kring 9-10 mm och EKLK 3g1,5 11-12mm , ungefär... Diametern finns ofta att läsa på de olika kabeltillverkarnas hemsidor. Där kan man även kolla om EKKn eller EKLKn verkligen är UV-tålig eller inte, vilket alltså kan begränsa användningsområdet.
Tittar man på EKK från Biltema, Jula, ÖB, Bauhaus osv. kan man ibland finna uppgift om UV-tålighet eller inte. Kan man inte få fram någon uppgift tycker jag att man ska betrakta kabeln som ej UV-tålig.

Det var bra att du nämnde lampsladd, sådan är alltså inte tillåten att förlägga fast. Man kan förenklat säga att för hemmabruk (i industrin har dom så många andra kablar) förekommer det endast EKK, EKLK och EKRK som godkända kablar för fast utanpåliggande förläggning (gäller även kabelkanal).

EKRK ska inte finnas i ett garage.

/Mikael, snart behörig elektriker, bara jag får tag i en lärlingsplats och får jobba ett par år till efter det ... :rolleyes:

Mikael_L
Tripod skrev:
Fasen blir helt snurrig med alla beteckningar. ...klipp
Fasen bryr sig inte om vilken kabel den löper i, det är möjligtvis skyddsjorden som blir lite snurrig ibland ... :D :D :D

ursäkta, jag kunde inte hålla mig ... :o

Mikael_L skrev:
Fasen bryr sig inte om vilken kabel den löper i, det är möjligtvis skyddsjorden som blir lite snurrig ibland ... :D :D

ursäkta, jag kunde inte hålla mig ... :o
Den bjuder jag på ;)

silfwerpihl skrev:
Visst är det fantastiskt vad man lär sig mkt i detta forum... Ställ ett par frågor till så är du snart en behörig elektriker ;)
Jepp. Håller på at fundera på en annan elfråga men den får nog en egen tråd, en tråd som jag själv startat :)

Nja elektriker blir jag inte. Är försent för det. tror jag. Är mer lagd åt att kasta kostymen, köpa mig en L70 och börja skotta snö. Jag tror nog mitt hempuleri får och har begränsats till 1-fas dragningar utan några fancy kopplingar. Vid mer faser än så så skulle jag inte känna mig säker på vad jag gjorde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.