El
mrfrenzy: det tänkte jag inte på FrittDrag_II, jag skulle aldrig våga röra dom rostiga skruvarna på min gamla cirkpump, så den dagen får jag väl skaffa fasföljdsmätare ;)
mrfrenzy: Fast om dom är det så är dom ju anslutna med lampsladd och inte högtalarkabel ;) Den stora skillnaden mellan högtalarkabel och kabel för elapparater är att den senare är dubbelisolerad, dvs du måste skära igenom två olika plastlager innan du kan nå kopparn - dessutom givetvis testad och godkänd för ändamålet.
Lindgrenski: Har limmat en anslutning då stosen var lite trasig och det funkade fint med mitt smältlim från Biltema. Så jag kör vidare på det. Inte för att det kanske behövs överallt men det blir knappast sämre av det.
Cyrix: [citat] Jepp, precis så var det. Kablarna till grannen skarvades vid tomtgräns och fram till mitt nya fasadmätarskåp drog dom en ny kabel från elskåpet på andra sidan gatan.
tomastomas: Ja, jo det är sant. Jag tänkte om det normala jordfelet är noll och den krånglande motorvärmaren är enda källan till jordfel. Då borde väl den snabbare jordfelsbytaren vara den som löser ut?
rockles: Vad gäller kopplingsdosor så säger svensk standard SS 436 4000 701.5 Ledningssystem "Kopplingsdosor och liknanade skall ha kapslingsklass IP44 i område 1, IP24 i område 2 och IP21 i område 3. Oberoende av fordringarna i föregående stycke får kopplingsdosa infälld i tak ha kapslingsklass IP2X eller IPXXB i område 3." Hur områdesgränserna är finns beskrivet på flera andra ställen
hempularen: Inte så lätt som det låter. I mitt jobb kommer jag ibland i situationer där vi måste utföra mätningar i helt ostörda miljöer. S. K radiotysta rum. Ett korrekt utfört sådant rum kostar flera miljoner per kvm att bygga. Var hos en kund som hade byggt ett eget "radiotyst" rum mycket billigare. En av firmans chefer gick in i rummet vid invigningen och provade att prata i sin mobiltelefon
pellefant: som privatperson utan koncessionsrätt får man inte sälja el "vidare"....
tomastomas: Den tanken har också tänkts. Men det tillför inte så mycket jämfört med mitt kopplingsförslag. Det enda som tillkommer är egentligen den "hårda" frånkopplingsfunktionen. Vill jag slå av lyset tillfälligt kan jag annars göra det på kopplingsuret och vill jag koppla från permanent, då slår jag från säkringen. Nåt man ändå alltid gör om man ska in och pilla i dosor och
GoForIt: [citat] Ja, det är ju faktiskt en tanke.. Vad skall man hitta på för trevlig glödljusarmatur för det? Kanske t.o.m. en med inbyggd rörelsevakt?
ToKi: Jag har bytt ut det mesta av gammal el, men några faser är kvar att byta. Jag kommer dock att med varm hand överlåta åt en elektriker att "fixa" övergången mellan gammalt och nytt även på resten. Egentligen drar jag bara trådar så fixar kunniga resten. Fast teoretisk kunskap är alltid bra att ha i bakhuvudet:)
Styrman_jansson: När jag jobbade som elektriker kallades de trådarna växeltrådar.
Mikael_L: [citat] Är andra vägg och/eller takuttag i rummet ojordade så ska det, mig veterligen, vara så. Det anses lite farligare att jorda en enda pryl i ett annars ojordat rum.
gibsson: Dragtrådar är för att förenkla för att kunna dra fram de riktiga trådarna från central/kopplingsdosa. Istället för en dragfjäder. Tre bruna används ju inte normalt i en trefasdragning. Prata med elektrikern!
MrHell: Först några minnen från mina fysiklektioner U * I = W U = spänning I = ström W = effekt (energiförbrukning) För att räkna ut strömförbrukningen kan man omvandla formel till W / U = I Tyvärr betyder inte längre ett ökat watt-tal på lampan ett ökat ljusförhållande. Det var enklare förr eller hur?. Idag kan man med modern teknik få ut mer ljus med mindre effekt
pefo: [citat] OT: ISO 9001 är inget bevis för hög kvalité på det som produceras. ISO 9001 är ett kvalitetsbevis på en dokumenterad process som tillser att man har bl.a spårbarhet i processen och kan gå in och spåra vad som gått fel och därmed korrigera och förbättra processen. Men om resultatet av en certifiering bara blir en hylla med pärmar som ingen bryr sig om så blir det med stor
Doldr: Läs den här tråden. http://forum.byggahus.se/el/77072-3fas-eller-3-faser-det-aer.html
el_richard: det sparar du in på, slipper splittar, f-kontakter, samt ett mer strukturerat nät...
Larbro77: Om du använder den dimmern som du har, så kommer det att fungera men det kommer att uppstå ett brumljud som man i längde inde kan stå ut med. Ljudet kommer att uppstå i trafon. Om du skaffar en dimmer som är till för switchad trafo så kommer ej brumljudet att uppstå.
prototypen: Jag bara undrar var jag har räknat fel? Elberäkningar gör jag varje dag! 35 stolpar 10 meter mellan varje i snitt blir faktiskt mer än din uppfart men jag tänkte 5 stolpar till parkeringen också så då blir det 10 meter, om de då står växelvis på båda sidor har det någon betydelse? Det finns säkert en kapsling av silumin (aluminiumlegering) med plats för en plint och en säkring
bonnier: Har en bekant som råkat ut för ungefär samma sak, fast då gällde det el för ett helt husbygge. Elektrikern som anlitades var en vän/halvbekant och bodde i grannskapet så det skrevs tyvärr inga avtal, vilket min bekant fick ångra rejält. För att göra en lång historia kort så var framförallt materialpriserna rejält saltade med flera 100% och efter flera turer fram och tillbaks med
pellefant: det är ju lite upp till dej åxå att fixa byggströmmen inne i huset, du kanske inte skulle bli så glad om dom handsågar allt och har dubbelt så många snickare som behövs eftersom hälften måste lysa åt den andra hälften med ficklampa ;) varför har du inte låtit elektrikern sätta upp fasadmätarskåpet provisoriskt på/bredvid huset med ett 16A uttag kombinerat 1 och 3-fas? det blir
magnuso: Jag har precis konfigurerat upp min KNX anläggning (igår) och testat en massa. Jag kör med ett Hager verktyg som heter TX100, väldigt smidigt, dock inget PC program utan man gör allt med denna "fjärrkontroll". Om någon här kör samma så hör gärna av er då jag har en del funderingar över vissa kopplingar som jag inte riktigt får som jag vill.
Samoa: Jo det skulle vara toppen. Men lite mycket att ta med kabel anda till Samoa :)
JOS81: Ok! Att det går visste jag naturligtvis. Ville bara försäkra mig om att det inte strider mot reglerna att göra så. Tack för hjälpen!