Byggahus.se

belysning i badrum

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej

Vill ha tips/hjälp att välja material/märke/mm. för belysning till ett badrum på 6 Kvm.
    Belysningen skall vara spots.

Hur många ljuskällor / kvm ?
    Effekt.?
    Inbyggnadslådor?
    Märken / priservärda prylar / annat?

2. T
    Medlem Nivå 14
    Har 6.5m2. Jag kör på nio stycken 12V20W med dimmer för att kunna få precis den belysningen som passar. Inga inbyggnadslådor för så liten effekt + att vi har sänkt taket ca 15cm och har inte någon brännbart i absolut närhet.
    Köpte faktiskt spotarna på Rusta, snygga och bra pris. Kändes inte så aktuellt att slänga ut flera tusen bara för att det står Markslöjd på paketet.

3. T
    Medlem Nivå 2
    Jag skulle gå på max 3 spottar. Förslagsvis sådana som är väl avbländade.

4. S
    Medlem Nivå 9
    Ett bra sätt att avgöra hur många spots du "behöver" är att först identifiera i vilka områden du behöver belysning. Kanske ovanför toasitsen(så man kan läsa tidningen) över tvättstället(om du inte har ett skåp med belysning) och kanske något ljus kring duschen?

När du sedan placerat ut dem så ser du på ungefär var du får luckor och fyller i så symetriskt det går för att även få en bra allmänbelysning.

Beträffande val av spots så kör du förslagsvis en 12v's installation om du vill ha mycket( och bra) ljus per installerad effekt. Viktigt att tänka på vid 12v är;

* Var skall trafo's placeras? (många får inte byggas in pottorna för spotsen)
    * Ledningslängder bör ej vara över 2m, helst kortare.

En 230v's installtion är mer rättfram, inget strul med trafo eller ledningslängder. Dock lite annat ljus och ljuskällorna har ofta lite kortare livslängd.

Vad du väljer? Anpassas efter din smak och vad som är smidigast just i ditt badrum.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för info

Kommer köra på styrman-janssons råd med utplaceringen.
    Kan ni utveckla placeringen av trafo´s. Kan man placera dom direkt utanför lådan? ( I mitt fall ligger lådorna i eko-fiber isolering mot kallvinden) Är det en trafo för hela systemet?
    Ledningslängder under 2m ? mellan varje ljuskälla då eller?
    Vad går lådorna på? Råd om prisvärda någon stans?
    Har råspont i taket som jag kommer att behöva lägga en gipsskiva innanför. Detta medför ganska tjockt tak. Inga problem att fälla in spottar då?

6. P
    Medlem Nivå 3
    Kolla i så fall infästningen på spotarna, om du tänkt dig 1 enda cylindriskt hål genom allt, du kanske kan göra infästningen uppifrån vind om fästena är rätt...

Du kan ju alltid ta hålet i råsponten först, i större diameter än vad spoten ska ha, innan gipsmontage och sen ta hål av rätt diameter i gipset för spotarna. (men du har redan skruvat upp gipset va?)

Angående kabellängd, jag har en ganska lång kedja 5x20W (1m mellan varje spot) och upplevde SYNLIGT spänningsfall mellan varje spot. I och för sig cool när de tänds "en efter en" Men jag tröttnade och skaffade nya socklar som jag lödde fast på en 2,5mm högtalarkabel. Dimensioneras det bara rätt kan kabellängden öka något...

Oxå ang lågvolt, låt er inte luras av att spänningen i sig är ofarlig, oaktsamhet kan leda till kortslutning vilket kan leda till brand !!

7. S
    Medlem Nivå 9
    När du väljer trafo, läs instruktionerna till dem! Vissa anger till exempel att de skall placeras 0,3m frånljuskällan. Vissa typer är godkända att lägga i lådorna för spotlightsen. Andra trafos kan du placera i en apparatdosa eller kanske bygga in dem i taket men ha en inspektionslucka för dem. Du skall aldriga bygga in en koppling och det händer att trafos går sönder. Speciellt om de ligger för varmt.

Beroende hur många spots du väljer att ha får du ha olika många trafo. Det finns en mängd olika "effektsteg" på trafo's. Tex. 50w, 100w eller 150w.

Om du väljer 20w spottar kan du koppla två spottar på 50w's trafo, 4 på 100w (bra med lite marginal) och 7 på 150w. Observera dock att ledninglängden från sekundär (12v's) sidan på trafon helst skall vara under ca. 2m (lite beroende på vilken sorts trafo du väljer).

Det optimala är att ha en trafo till varje spot då alla spots har lika långa ledningar till sig (och samma spänningsfall) och lyser lika starkt. Då väljer man en trafo som är godkänd att ligga i lådorna tillsammans med spotlightsen.

Använd heller inte grövre area, än vad som anges i instruktionen till trafosarna, för att kunna ha längre ledningslänger. Trafon är gjord för en viss ledningslängd och en viss area, frångår man det vet man inte vad som kan hända. Men man kan med fördel välja en trafo som är gjord för tex. 2,5mm2 och som klara lite längre ledningslängder... Ja du fattar vad jag menar.