Byggahus.se

Lustig koppling

1. J
    Renoverare Nivå 2
    Hejsan.

Håller på att renovera om övervåningen till en verkstad till en lägenhet. Här har man gjort en lite lustig installation som jag inte tidigare sett.

På inkommande service sitter en elmätare som är avsäkrad med 65A. Där ifrån går det till en undercentral där säkras den av i två delar på vardera 25A. Detta går till ännu en undercentral via liknande 5G6 med automatsäkringar och jfb. Här har man avsäkrat innan lastbrytaren med 16A och sedan 10A till uttagen som sitter lite här och var. Det finns dessutom ett 3-fas uttag inkopplat i denna centralen som är avsäkrad med 16A efter kraftbrytaren. Här har man dock nöjt sig med 5G2,5 kabel.

Det är kabelen mellan de två undercentralerna som förbryllar mig lite. Antingen har man velat "bygga för framtida behov" eller så tog man den kabel man hade liggandes.

/Johan Ch

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Möjligt att jag inte har vaknat än, men vad är det du undrar över? Är det att man har 5G6 mellan centralen med 25A och den med 16A säkringar? För det tror jag är helt korrekt, har du 25A så skall det vara 6kvmm.

3. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Det verkar lite onödigt med 16A säkringarna före huvudbrytarten. Normalt är interna ledningsdragningen i en central 6 eller 10 mm2 så den ska hålla för 25 A in.

Protte

4. J
    Renoverare Nivå 2
    Ja, det var väl egentligen inte en fråga, men att det var lite konstigt löst tycker jag. Först avsäkrar man det med 25A i första centralen, varpå man säkrar ner det till 16A i den andra centralen. Men det är klat. Om de skulle vilja säkra upp den andra centralen till 25A så finns det ju redan kabel från den första centralen.

3-fas uttaget är ju också det avsäkrat med 16A vilket jag tycker verkar lite konstigt, för det är ju inte alls säkert att dessa säkringar går före de som sitter på lastbrytaren, och då tappar ju hela centralen spänning ialla fall, även om det bara är fel på den gruppen så att säga.

Innuti centralen är det mycket riktigt 6 kvadrat.

/Johan Ch