Byggahus.se

Centraldamsugare på loftet?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Jag har problem med plats för centraldamsugaren i vårt nybygge. Kom på att man kanske skulle kunna sätta upp den på loftet, alltså över sprutisoleringen.
    Blir det problem kanske med kondens och kyla att placera den där?

Tack på förhand
    //Pär

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Och hur ska du tömma den, har lite negativa erfarenheter. Burken måste sitta bra till och det blir grisigt runt om när man tömmer den.

Protte

3. B
    Medlem Nivå 2
    Tja,

Jag har satt min centraldammsugare på vinden och dragit utsuget ut genom gaveln. Har fungerat bra för mig hittils.

Jag tömde min i veckan. Gick upp genom vindsluckan, plockade bort hinken från centralenheten "Påslös centraldammsugare" och bar ner den genom vindsluckan. Tömde hinken för att sedan gå upp igen och sätta tillbaka den!!!!! Så för mig var det inga problem, men självklart skall man sätta burken så att man kommer åt den!

/Bastuvagnen

4. S
    Medlem Nivå 1
    Tömmnigen tror jag inte ska vara något problem eftersom jag placerar den bredvid luckan upp på loftet.
    Det jag är nervös för är att det är en elaktrisk "apparat" som kanske inte tål kyla och fukt?

Någon som vet?

Pär

5. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Kylan är inte så stort problem, den får ju bra kylning.
    Kondens kommer det att bli då den drar ut varm fuktig luft, inte för att det kommer att påverka dammsugaren men det kanske blir lite mögel i burken.

Protte

6. D
    Medlem Nivå 6
    Jag kontaktade en tillverkare ang. detta. De svarade att man bör tillverka en liten isolerad/ångtätad låda till centralenheten pga kondens-risken. För övrigt skulle det inte vara några problem.